Gavà

ERC-Gavà demana que es prioritzi la promoció del turisme sostenible i de qualitat

Les Mines, el Port romà, el Castell, la masia Rosés.
A finals de maig va començar una nova campanya de treballs d'excavació arqueològica i de restauració arquitectònica del Castell d'Eramprunyà, en el marc de les actuacions previstes en el Pla director del mateix. Al poc d’iniciar-se aquesta campanya, ja s’han fet les primeres troballes, 2 projectils de bombarda que es van utilitzar en el setge del castell de l’any 1469.

El Castell d’Eramprunyà és un dels referents patrimonials de Gavà que, desprès d’anys d’abandó per part dels seus propietaris i de varies campanyes ciutadanes reclamant-ho, fou comprat per l’ajuntament de Gavà el 2007 i el 2010 varen començar les primeres intervencions que la Diputació de Barcelona, en conveni amb l’ajuntament, ha anat executant al castell, sobretot per consolidar-ne la conservació, ja que tenia elements molt malmesos i a punt de perdre’s definitivament.

De la mateixa manera que a Gavà tenim una gran diversitat d’espais naturals, com diu la dita “tot ho tenim a Gavà, platja, muntanya i pla”, que moltes vegades no valorem prou, Gavà també pot (o podria) presumir que té restes de la major part d’etapes històriques per les quals ha passat la nostra ciutat:

•     - Les mines neolítiques de can Tintorer, unes de les més importants d’Europa.
  •     - Restes ibèriques tant al castell (fragments de ceràmica) com al turó del Calamot (on no s’hi ha fet cap intervenció arqueològic) i evidències que havien explotat la mina de ferro de Rocabruna
  •     - Restes romanes de diverses vil·les i de les instal·lacions portuàries de les Sorres.
  •     - De l’edat mitjana, tenim el castell (amb diverses fases constructives i restes que arriben fins al segle XVIII), les ermites vella i nova de Bruguers.
  •     - D’època Moderna podem destacar la torre de defensa de la Masia Rosés.
  •     - Ja d’època contemporània (segles XIX i XX), tenim molts testimonis de la 1a Revolució industrial així com el refugi antiaeri de la Guerra Civil.
Segurament es podrien afegir molt altres exemples, però ja ens podem fer una idea de la riquesa patrimonial de Gavà que, sumada a la riquesa natural abans esmentada, haurien de fer de la nostra ciutat un important punt d’atracció turística, més enllà del turisme de sol i platja, amenaçat per la progressiva degradació de la mateixa i pel perill de contaminació per aigües fecals de la riera dels canyars.

Ara bé, malgrat aquesta potencialitat per a un turisme més divers i sostenible, a Gavà això no s’ha aprofitat mai, centrant-se els esforços únicament en el manteniment de la platja i poca cosa més que constatar que Gavà té un gran potencial.

Si bé és cert que fa poc més d’un any es va constituir la taula de turisme que havia de vetllar pel desplegament del pla estratègic de turisme, aquesta taula no s’ha tornat a reunir mai, una mostra més que, més enllà de paraules i declaracions triomfalistes, la promoció d’un turisme de qualitat, que seria un motor de riquesa sostenible per al municipi, no és una de les prioritats d’aquest ajuntament.

Des d’ERC-Gavà creiem que cal un compromís ferm en aquesta direcció i per això demanem que es reactivi, com més aviat millor, la taula de turisme de Gavà i que el turisme sostenible i de qualitat sigui una de les prioritats més importants del municipi de cara al futur