Gavà

ERC-Gavà demana el segellat urgent i efectiu de l'abocador del Garraf davant l'aparició de fuites químiques

Imatge recent de la desembocadura al mar del riuet subterrani de la Falconera, al Garraf, on es pot apreciar el color marronós de l'aigua contaminada.
El grup municipal d'ERC-Gavà presentarà al Ple de novembre una proposta on insta el govern municipal (PSC i Demòcrates), a través de la representació que li pertoca a l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), a encarregar un segellat urgent, efectiu i durador de l'abocador del Garraf, davant la constatació de fuites químiques que poden ser nocives per a l'entorn natural i les persones.

Les darrers pluges han posat en evidència que el segellament de aquesta instal·lació, clausurada definitivament l'any 2006, s'ha malmès. Això ha provocat que l'aigua penetri dins la massa de residus i arribi, plena d'elements tòxics, fins les corrents submarines de la façana litoral. El resultat es pot constatar a la desembocadura al mar del riuet subterrani de la Falconera, al Garraf, on se sent una forta pudor, l'aigua que brolla té un color marronós i les parets de la cova estan recobertes d'una pel·lícula fruit de la reacció química entre els contaminants que aporta l'aigua i la sal marina.

D'altra banda, a la zona clausurada de l'abocador, a la vall de can Joan, encara es manté una forta olor a gasos produïts per la putrefacció de la matèria orgànica, ja que aquests gasos s'escapen per les escletxes i no poden ser conduït de forma adient a la planta de biogàs creada per reciclar-los a través d'una central de generació elèctrica.

Esquerra considera que, tot plegat, evidencia que el segellament de l'abocador no es va fer bé i que els efectes d'aquesta irresponsabilitat ecològica persisteixen en el temps.

A la proposta, ERC recorda que l'Ajuntament de Gavà, en la seva condició d'integrant del govern de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, té una part de titularitat en la empresa que gestiona la central elèctrica, TERSA, i en la subcontractada per a les tasques de clausura, segellat i restauració de l'abocador, TIRSSA. Per aquesta raó, demana a l'executiu local que insti a les dues companyies a solucionar aquest greu problema el més aviat possible.

També es demana fer un estudi sobre el volum de gasos (principalment metà i CO2) que s'estan emetent actualment des de l'abocador.

Podeu llegir el text íntegre del prec aquí.