Gavà

ERC-Gavà insta al govern local a millorar el manteniment del Parc Arqueològic de les Mines, el Museu i les restes romanes de can Valls de la Roca

Interior de la zona de visita i divulgació del Parc Arqueològic de la mines neolítiques de Gavà.
El grup municipal d’ERC-Gavà presentarà al Ple del proper 28 de juny una proposta on insta al govern local (PSC-CiU) a destinar els recursos necessaris per resoldre les mancances de manteniment que presenten les instal·lacions del Parc Arqueològic de les Mines i les del Museu. El prec inclou també la demanda del compliment del pacte de pressupostos acordat enguany, en el punt dedicat a destinar una partida econòmica per protegir el patrimoni arqueològic romà de can Valls de la Roca.

Esquerra posa com a exemple de l’estat actual del Parc Arqueològic i el Museu un article publicat a la portada del número de juny del full d’informació de la Societat Catalana d’Arqueologia. En aquest, la doctora Maria Àngels Petit Mendizábal, professora de la Universitat de Barcelona, critica l’esllanguiment dels dos equipaments municipals.

En particular, i arran d’una visita amb els seus alumnes, Petit explica que la multivisió ha deixat de funcionar, i de mica en mica, ho han fet també els audiovisuals. A més,  van trobar bombetes foses a algunes vitrines i els lavabos fora d’ús. Segons afirma, aproximadament el 50% de les intal·lacions de la mina reproduïda no funcionaven i no tenien veu, una situació que, assegura, dura des de fa temps

La professora fa directament responsables d’aquesta situació a la regidoria de cultura i el consistori de Gavà, i acaba l’article demanant que l’Ajuntament assumeixi seriosament la responsabilitat de qui tutela un espai, uns materials, i un bocí de la prehistòria de Catalunya de primer ordre.

ERC vol mostrar la seva preocupació pel fet de llegir aquestes crítiques d'una societat científica especialitzada en arqueologia, i d'una acadèmica universitària, i les considera un toc d’atenció al govern local, que aquest no pot desatendre. S’ha de recordar, a més, que l’edifici del Museu de Gavà presenta greus problemes de degradació en algunes façanes, fins al punt que s’han hagut de posar xarxes protectores i prohibir el pas de les persones.

Seguint el mateix fil de manca d’interès envers el patrimoni arqueològic local, Esquerra ha constatat que no s’ha progressat gens en la protecció de les ruïnes romanes de can Valls de la Roca. El grup municipal ha demanat, en diferents ocasions, solucionar aquest tema i és un dels setze punts del pacte acordat amb el PSC i CiU per donar suport al pressupost del 2017.

Podeu llegir el text íntegre de la proposta, que inclou l’article de la Societat Catalana d’Arqueologia, aquí.