Gelida

Notícia

El 4rt Cinturó no hauria d’afectar el Penedès

Ignasi Grau
Ignasi Grau
En un col·loqui organitzat per ERC Gelida, s’apunta com a solució un nou traçat des d’Abrera fins l’AP7 a Martorell
 
ERC Gelida ha organitzat una xerrada sobre el traçat del 4rt Cinturó aquest dimecres al CIC-Les Monges de Gelida. L’alcaldable per Esquerra, Lluïsa Llop, ha presentat Ignasi Grau, enginyer agrònom i expert en planificació urbanística, qui ha exposat la temàtica i ha respost les preguntes del públic.
Per situar el moment del 4rt Cinturó, Grau ha centrat el problema en el traçat del tram que en el futur enllaçarà aquesta nova autopista des d’Abrera fins l’AP7. Recordem que el 4rt Cinturó és una via de llarg recorregut que preveu desdoblar l’AP7 des de Sant Celoni fins Vilafranca, tot circumval·lant l’àrea metropolitana de Barcelona. Fins ara, s’ha aprovat el recorregut des de Granollers, per Terrassa i fins Abrera. Ara falta decidir per on s’empalma des d’Abrera fins l’AP7.
De moment l’obra no té una data d’execució, però sí que estan en discussió els diferents possibles itineraris del que en el seu dia es va anomenar “pota Sud” del 4rt Cinturó. El traçat inicial del Ministeri (MOPU), va d’Abrera fins Vilafranca passant per Masquefa i transitant entre Gelida i Sant Llorenç d’Hortons.
Actualment des de la Generalitat s’està redactant el Pla Territorial Parcial del Penedès -conseqüència d’haver introduït el Penedès com a vuitè àmbit dins la planificació territorial de Catalunya, per part del Parlament, en la discussió de les vegueries del 2010. El Pla Territorial del Penedès defineix àmbits de protecció natural i també el traçat de les infraestructures que en el futur travessaran el nostre territori. Aquí és on es pot incidir en el traçat de 4rt Cinturó al seu pas pel Penedès.
Ignasi Grau ha remarcat el fet singular de la creació al 2018 de la plataforma Defensem la Identitat Vitivinícola (DIV) del Penedès amb l’objectiu de fer una proposta pactada, més que d’oposició al 4rt Cinturó, davant el que es considera un fet molt lesiu pel Penedès. La DIV la van impulsar l’Institut del Cava, Pimecava i UVIPE i pel Centre d’Estudis del Paisatge Vinícola (CEPVI). La DIV és molt potent, i va sorprendre al Departament de Política Territorial, per estar integrada per més de 120 entitats: Cambra de Comerç, les principals empreses de vi i cava (Torres, Codorniu, etc.), i els sindicats agraris.
Després d’haver estudiat el tema a fons, la DIV veu com a més factible i menys agressiu per al Penedès, un traçat que enllaci des d’Abrera fins Martorell amb l’AP7. Disposa de dues propostes, una pel darrera de la SEAT, l’altra per la banda est del Llobregat.
Grau ha alertat sobre les pressions que alguns municipis exerceixen o poden exercir per mantenir el traçat penedesenc del 4rt Cinturó. Aquestes pressions obeirien a interessos vinculats a zones industrials de l’espai entre Sant Esteve Sesrovires, Masquefa, Piera i Sant Llorenç d’Hortons.
Val a dir que Esquerra defensa aquest traçat del 4rt Cinturó per Martorell i que el Parlament va aprovar el mes de febrer una resolució per desprogramar el tram Abrera-Sant Sadurní, tot proposant una taula bilateral amb el MOPU, l’obertura d’un debat amb els municipis afectats i incorporar les aportacions als treballs del Pla Territorial del Penedès.