Girona

Esquerra Girona veu necessari replantejar de dalt a baix el model de participació

Cedacers, Girona, Esquerra Girona

Proposa que es pugui consultar a la ciutadania sobre projectes de ciutat i que aspectes socials centrats en les persones tinguin un pes cabdal

La regidora Maria Àngels Cedacers creu que l’actual plantejament de Pressupostos Participats genera “frustració” perquè encara ara hi ha obres pendents del 2013

El grup municipal d’Esquerra Republicana de Catalunya a Girona considera que cal un canvi substancial en el model de participació i proposa que es pugui consultar als veïns i veïnes sobre projectes que afectin tota la ciutat i no només al seu barri. Els republicans emplacen al govern municipal i a la resta de partits a obrir de nou el debat un cop s’han tancat les votacions dels Pressupostos Participats 2019. S’ha demostrat un any més que cal replantejar-los de dalt a baix, segons els republicans, ja que només han tingut una participació del 5,2%, o sigui, 4.380 votants d’un cens de 83.479 persones. Esquerra sosté que un cop més ha punxat la participació perquè la ciutat no té un model ni una diagnosi amb cara i ulls. “El govern no ha fet cap esforç per implicar a la gent”, afirma la regidora republicana Annabel Moya, que reclama a JxCat que busqui la màxima representativitat. “No genera debat, no dinamitza ni treballa per crear espais de trobada”, afirma Moya, que lamenta que el que està fent el govern de Girona “és crear dinàmiques de competència”.

Un dels punts febles de l’actual model de Pressupostos Participats és la tardança  del govern en executar els projectes. N’hi ha algun que s’arrossega des del 2013 a Font de la Pólvora, com la reconstrucció de la font del barri i la rehabilitació dels seus voltants; del 2014, com la instal·lació de càmeres de videovigilància al Barri Vell i a Vila-Roja; del 2015, relacionades amb la creació de vies verdes al barri de Montjuïc i Palau-Sacosta; i del 2016, amb una dotzena d’empantanegats, en barris com el Mercadal, Santa Eugènia, Germans Sàbat, Torre de Taialà, Carme-Vista Alegre, Pedreres-Fora Muralla o Campdorà. La regidora Maria Àngels Cedacers sosté que l’actual model de Pressupostos Participats genera “frustració” perquè els veïns i veïnes no veuen executats els seus projectes.

D’altra banda, Esquerra Girona prioritza la figura del dinamitzador, que des de la base treballaria per obtenir un model qualitatiu. “Fomentar la participació és anar a buscar als participants, els joves, els infants, la gent gran, i alhora fer-ho a través d’una diagnosi sobre quines son les necessitats del barri”, afirma la regidora que alerta que “no es pot fer un model quadriculat per a tots els barris”. Per Cedacers, l’actual model de JxCat ha passat de ser un procés de participació a un procés administratiu. Sense deixar de banda les propostes més urbanes, els republicans també consideren que el nou model hauria d’estar lligat a projectes socials on el centre d’atenció siguin les persones i les seves necessitats.