Girona

Discurs de Quim Ayats al Ple d'investidura

Malauradament avui no és un dia feliç per a la democràcia. Més ben dit, darrerament no és una època feliç per a la democràcia al nostre país. La magnitud de la repressió de l’Estat espanyol contra els líders polítics i socials de l’independentisme, contra el moviment independentista en el seu conjunt, un moviment polític pacífic, profundament democràtic i totalment legítim, fa que no vivim en una situació política gens normal.

La situació és extraordinària, no val a mirar cap a una altra banda, no podem mirar cap a una altra banda; i siusplau, no us demanem que ho compartiu, sols us demaneu que ho entengueu, no ens demanin a nosaltres que mirem cap a una altra banda, nosaltres no ho farem mai. Aquells que pensen que tenim llàgrimes als ulls han de saber que la mirada la tenim serena, que ens permet veure amb claredat que hi ha certs discursos que avalen la repressió contra el moviment independentista, i el més trist de tot és pensar que, o no se n’adonen, o, pitjor encara, sí que se n’adonen però no hi donen importància. Tots ens faríem un favor si no neguéssim els drets civils i polítics de tots els catalans i les catalanes, que és el mateix que dir de tots els gironins i les gironines.

Cal que tots els que estem aquí ens conjurem per treure la política de la justícia d’una vegada per totes, i trobem conjuntament solucions polítiques als problemes polítics del nostre país.

Aquesta nostra mirada serena de la que us parlava, també ens permet veure els problemes que pateix la nostre ciutat, com el de les desigualtats socials i econòmiques entre diversos col·lectius i barris de Girona, com els problemes de seguretat d’alguns barris, com el desequilibri entre turistes i veïns, o com les dificultats d’accés a un habitatge digne, especialment dels col·lectius més vulnerables. Són qüestions que han de centrar la nostra atenció, la d’aquest Ple. És la nostra responsabilitat. La de tots els que estem presents aquí. I a ningú se li escapa que caldrà moltes hores de treball silenciós per arribar als consensos que han de permetre impulsar la ciutat de Girona i l’acció de Govern. Com dèiem en campanya, i com han demostrat els resultats de les eleccions, tenim un Ple políticament més fraccionat, sense clares majories. I n’hem de ser tots ben conscients, nosaltres en som i assumim la nostra part de responsabilitat.

Ja els avanço que l’actitud d’ERC Girona en aquest sentit serà sempre constructiva, allargarem la nostra mà a la resta de grups del consistori per trobar solucions de consens que permetin afrontar amb rigor i eficàcia els problemes dels gironins i les gironines. No farem política d’aparador, buida de contingut, estem aquí per millorar les condicions de vida de tots els gironins i gironines, hi ho farem treballant amb rigor i responsabilitat. Tampoc vol dir que siguem condescendents amb les posicions dels altres, defensarem les nostres posicions amb fermesa. Però entenem fermesa com que intentarem explicar tant bé com sapiguem els nostres posicionaments, però que serem absolutament receptius a l’hora d’escoltar els arguments i les posicions dels altres. I no més els altres grups, sobretot els ciutadans, les entitats, el conjunt d’actors de la ciutat.

Tenim voluntat de diàleg, tenim voluntat de negociar, tenim voluntat d’arribar a acords. I aquesta mateix voluntat esperem trobar-la a la resta de grups del consistori. No ens servirà de res que tinguem aquesta voluntat només nosaltres sols, de fet el diàleg és entre dos o més persones. No podem convertir la política municipal en un concert de monòlegs, així no avançarem. Ni govern ni oposició estem en disposició de fer monòlegs.

Així doncs, hem de treballar conjuntament per impulsar l’acció de Govern, per millorar les condicions de vida de tothom. A nosaltres ens trobareu per fer política honesta, per ser útils als nostres conciutadans. No ens trobareu en qualsevol altre cosa que no sigui fer política pensant en els veïns i veïnes de Girona. Serem absolutament transparents, creiem que no hi ha res més trist en política que tenir la intenció d’enredar a la gent. Tots tenim les nostres prioritats i les nostres maneres de veure les coses. Així ho hem traslladat als ciutadans durant la campanya. Ara, a partir de les nostres prioritats hem de ser capaços de teixir entre nosaltres xarxes de confiança que afavoreixin aquest diàleg necessari, indispensable fins i tot diria.

Per tot això creiem que la nostra proposta de Govern per a la ciutat de Girona és la que, al nostre parer, és la més adequada. Creiem que és necessari un govern unitari entre JxCat, Guanyem i Esquerra, un govern que té la doble virtut de ser un govern ampli, de consens, amb capacitat per impulsar la ciutat de Girona des de l’ànim constructiu. La confrontació mal entesa no permet avançar.

I, la segona virtut, és un govern que creiem que té la capacitat i la legitimitat per defensar els drets civils i polítics de tothom, per què tothom es pugui expressar en llibertat, per defensar una Girona republicana que construeixi una societat avançada democràticament.

Hi creiem fermament, és la nostra opció, tan legítima com qualsevol altra, és una opció que veiem viable, sobretot si trenquem certes dinàmiques de puresa ideològica, que poca utilitat tenen a l’hora de la veritat pel dia a dia dels ciutadans, fer política amb posicions maximalistes són útils per tenir la parròquia satisfeta, però és inútil per als ciutadans, ja que en acabat el què perds és tota capacitat d’influir en el afers de la ciutat. Segur que amb voluntat podem arribar un punt de consens on tots ens hi puguem sentir còmodes.

En resum, i per anar acabant, el grup municipal d’ERC Girona estem aquí per sumar drets socials i nacionals, individuals i col·lectius, i per garantir que es defensen els drets civils i polítics de totes les gironines i els gironins. Poc es pot construir si els fonaments que donen robustesa a la democràcia estan en entredit.

A partir d’aquí, la nostra actuació se centrarà a donar resposta als reptes de futur que la ciutat de Girona i la seva àrea urbana més propera té plantejats en aquests moments i que tantes vegades hem posat sobre la taula. La fragmentació del Ple fa absolutament indispensable que entre tots tinguem la voluntat i la capacitat de diàleg, dins i fora de l’Ajuntament. L'espai de govern d'aquest Ple no és aquí, sinó en el conjunt de la ciutat, i és imprescindible per desencallar aquelles qüestions que requereixen d’un ampli consens, per impulsar la ciutat de Girona en els àmbits d’atenció a les persones, de suport a l’activitat econòmica, de la cohesió social, de la seguretat, de la sostenibilitat o de la mobilitat.

Per tots aquests reptes, estenem la mà a tots els grups d’aquest ple per fer tants acords i pactes de ciutat com siguin necessaris.

Però continuem estenent la mà a JxCat i a Guanyem per conformar un govern d’ampli espectre per què puguem fer-ho realitat. Fem-ho per Girona.

QUIM AYATS
Portaveu del Grup Municipal Esquerra Girona