Gràcia

Totes les notícies

Per responsabilitat, seguretat i solidaritat, quedem-nos a casa

Benvolguts i benvolgudes,   En aquests moments tan difícils per tothom, des d’Esquerra Republicana a Gràcia volem fer-te arribar els nostres ànims per afrontar aquesta situació de crisi sanitària, així com reconfortar totes les persones afectades, desitjant que tots i totes estigueu bé.   En segon lloc, també us volem fer arribar l’agraïment per tota la tasca que esteu fent als nostres barris per alleugerir el confinament mitjançant les diferents iniciatives de suport veïnal i acció comunitària; o bé, amb diverses propostes i activitats culturals, educatives o esportives, per exemple, dirigides als nostres veïns i veïnes; així com la feina pedagògica perquè tothom es quedi a casa, en mesures de les seves possibilitats. Per responsabilitat i per seguretat, quedem-nos a casa.   Ara és moment d'actuar amb fermesa, seguint totes les indicacions de les autoritats sanitàries i amb el compromís de quedar-nos a casa i fer tot el possible per evitar la propagació del virus. Si actuem tots amb responsabilitat, individual i col·lectiva, aconseguirem superar aquesta pandèmia.   Informar-vos que la Federació d’Esquerra Republicana a Gràcia resta tancat al públic i ha cessat tota la seva activitat fins que les autoritats sanitàries no aixequin les mesures de prevenció causats per l’epidèmia del COVID-19, no obstant seguim treballant telemàticament.   Així, tant el regidor adscrit com tot l’equip de consellers i conselleres de Gràcia, com sempre, seguim estant a la vostra disposició, i de la resta d’entitats i associacions i del Districte, per tot allò que necessiteu així com també per rebre els vostres suggeriments i qualsevol comentari que ens vulgueu fer arribar.   És hora d'actuar de forma conjunta per tal de posar fi a la propagació del virus, així com aconseguir que tot funcioni el millor possible, sobretot per aquells col·lectius que més ho necessiten.   I per acabar, un enorme agraïment també a totes les persones servidores públiques i treballadores, en especial dels serveis sanitaris, per la gran tasca que estan duent a terme en uns moments tan complicats, avantposant el benestar col·lectiu al seu propi.

CRÒNICA REPUBLICANA DEL CONSELL PLENARI DE GRÀCIA DEL 10 DE MARÇ DEL 2020

El darrer consell plenari de Gràcia d’enguany ha estat marcat pel que anomenen pressupostos participatius; els processos de participació del Pla d’Actuació del Districte, que finalment es van engegar durant el mes de febrer; i, l’emergència climàtica.   MESURA DE GOVERN: EMERGÈNCIA CLIMÀTICA   Compartim la diagnosi i la necessitat de declarar l’estat d’Emergència Climàtica, que per ser una emergència, creiem que arriba tard i amb mesures poc eficients. L’emergència és necessària a dos nivells: la reducció de la contribució de la ciutat a l’escalfament global, i la preparació de la ciutat per a tal de mitigar els efectes adversos d’aquest escalfament que ja estem patint. Hi ha dos factors importants: temps i impacte, i s’ha d’actuar en aquestes dues direccions. Així, creiem que aquestes mesures i plans haurien d’anar acompanyats d’una estratègia orientada a agilitzar i accelerar l’aplicació de mesures de prevenció i mitigació de canvi climàtic al districte i a la ciutat. A més, cal implementar aquelles mesures que ens permetin un major impacte de reducció sobre les emissions de la ciutat i aquelles que ens preparin millor i de forma més generalitzada a les noves condicions que es preveuen pel futur en aquesta situació de xoc climàtic.   Cal una selecció de programes i mesures, tant de prevenció com de mitigació, veritablement significatives, prioritzades segons major impacte sobre els objectius, establint un programa d’accions i inversions veritablement rellevants i urgents que responguin de debò al concepte d’Emergència.   Però ens trobem amb un predomini de mesures de baix impacte. La majoria de propostes efectives són d’abast molt reduït o només es poden aplicar parcialment. Com ara permeabilitzar (despavimentar) i recuperar sòl orgànic en les urbanitzacions de la MPGM de Vallcarca.   Algunes mesures ja estaven planificades o en procés d’execució en el mandat anterior. Davant l’emergència climàtica cal innovar, polítiques més ambicioses i valentes per obtenir resultats positius.

Institut i verd: dues necessitats irrenunciables

Les darreres setmanes s’han revifat polèmiques ‘de sempre’ al barri de Vallcarca, especialment al voltant dels espais verds. Particularment, entre els Jardins del Dr. Comas i Llaberia i el futur Institut Vallcarca, que s’instal·larà en l’espai que ara ocupen aquests jardins. Des del grup d’Esquerra Republicana de Catalunya – Gràcia, pensem que verd i equipaments són dues necessitats irrenunciables arreu de Barcelona, i especialment al barri de Vallcarca, que porta dècades patint els efectes del capitalisme rendista i de la paràlisi urbanística. Per aquest motiu, celebrem que els pactes entre el nostre grup, Junts per Catalunya i Barcelona en Comú-En Comú Podem a l’Ajuntament de Barcelona i a la Generalitat hagin aconseguit tant la construcció de l’Institut Vallcarca com del parc Anna Piferrer, que augmentarà la superfície verda al barri. L’Institut Vallcarca és una urgència pels barris de Vallcarca-Penitents, La Salut i el Coll. A dia d’avui, les escoles Farigola, Montseny, Pare Poveda, Rius i Taulet, Josep Maria de Sagarra, Turó del Cargol i Baldiri Reixac han d’anar a buscar alternatives públiques fora del barri o fins i tot del districte. Això atempta contra el principi d’escola de proximitat i genera afectes adversos tant a nivell social, trencant els llaços entre l’alumnat, les famílies i el teixit del barri, pedagògic, impedint la creació de projectes compartits entre escoles de primària i instituts, alhora que s’impedeix que l’alumnat accedeixi a l’escola a peu. Des d’Esquerra Republicana de Gràcia, defensem una escola de proximitat i arrelada al barri, per aquest motiu, i coherentment amb el que vam reclamar al mandat passat, hem treballat a totes les institucions per a aconseguir un Institut a Vallcarca i per Vallcarca. De la mateixa manera, entenem i reclamem la presència de verd a la nostra ciutat, mancada de d’espais de natura i de lleure dins del teixit urbà. Per aquest motiu hem treballat per què el parc Anna Piferrer tingui una dotació pressupostària per tal que les obres comencin com abans millor.

Xerrada amb Raquel Sans

Què fem a Esquerra Dones? Amb Raquel Sans i Guerra, Vicesecretària General de les Dones d’Esquerra Republicana

En el marc del Dia Internacional de les Dones, el Casal Francesc Macià ha organitzat una sèrie d’activitats per donar a conèixer i reconèixer les lluites feministes que Esquerra Republicana ha endegat en els darrers temps i que en l’actualitat impulsa. La primera acció plantejada per la Secretaria de les Dones del Casal Francesc Macià ha estat convidar la Raquel Sans, Vicesecretària General de les Dones d’Esquerra Republicana des del passat mes de setembre, a participar en una conversa amb la nostra militància a l’Espai Musons. L'Olga Hiraldo, consellera portaveu d'ERC-Gràcia i secretària d’Organització, ha presentat l'acte. Pels qui encara no coneixien la Raquel, l’ha presentat com a periodista de formació i castellera de vocació, ja que “com a bona vallenca que és, forma part de la Colla Joves Xiquets de Valls i està molt vinculada al món casteller.” Actualment és, també, diputada al Parlament de Catalunya, i, tal com ella mateixa ha puntualitzat, hi participa en  les comissions d’Economia i d’Igualtat. Recordant que la Raquel succeeix a la Mireia Mata i Solsona en el càrrec de Vicesecretària General de les Dones d’Esquerra Republicana, ha aprofitat per comentar que si a la Mireia, quan va venir al casal, li vam dir, fent un hàbil joc de paraules, que "les dones d'esquerra érem els joncs de la Mata" (fent referència al seu cognom i a la faula de Muntaner de “La mata de jonc”), ara podem dir que "som la pinya de la Raquel, ja que entre totes hem de contribuir a fer d'ERC un partit més feminista i feministitzat, i treballar per assolir la igualtat real entre homes i dones”. La Raquel Sans ha començat ressaltant tota la feina que s’ha fet en l’anterior mandat, recordant que la seva vicesecretaria era de nova creació i, entre moltes altres coses, va permetre aprovar el Pla d’Igualtat que Esquerra Republicana a finals del 2016, una eina inèdita fins aleshores i que va ser liderada per la seva predecessora.

A DEMANDA D’ERC EL NOU PRESSUPOST DE LA CIUTAT TAMBÉ INCLOU INVERSIONS CONCRETES A GRÀCIA

Barcelona tindrà pressupostos després de 4 anys, la ciutat els necessitava i des d’ERC teníem molt clar que havia de ser un bon pressupost que inclogués mesures en quatre eixos principals: la lluita contra l’emergència habitacional i contra el xoc climàtic, atacar les desigualtats, especialment per acabar amb les diferències entre districtes, i  apostar per l’educació 0 -3 anys. Així, l’acord de pressupostos per la ciutat compta amb la inclusió de més de 60 mesures d’inversió concretes exigides per Esquerra Republicana en la negociació dels comptes. El nou pressupost incorporarà 100 milions extra de manera que el pressupost superarà per primer cop els 3.000 milions en total per a la governació de la ciutat. Aquest increment suposa una inversió de 50 milions més per a lluitar contra l’emergència habitacional, reduint així la llista d’espera en l’habitatge social i 50 milions per fer front al xoc climàtic creant un fons d’inversió per la transició energètica a través de la rehabilitació d’edificis. A més, l’acord inclou impulsar dos plans estratègics per al foment de l’ocupació a través, sobre tot, de la formació professional, i entendre l’educació com una eina de transformació social, especialment en l’etapa 0-3 anys. I tampoc oblida el territori, 26 projectes de millora de serveis municipals vinculats a la reducció de desigualtats, a feminismes i economia social; i,  amb 30 mesures concretes territorialitzades per districtes.   ERC INCLOU AL PIM LES SEGÜENTS INVERSIONS AL DISTRICTE DE GRÀCIA Pel que fa a les inversions als districtes, s’acorda incloure’n 30 al Pla d’Inversions Municipal del mandat, amb inici durant l’exercici 2020, algunes en fase de projecte. Per al nostre districte, Gràcia, des del nostre grup polític hem assolit el compromís per: 1.- Dotar de gespa els camps de futbol del Nou Sardenya i el Camp de l’Àliga, així com també, un canvi de la instal·lació elèctrica del Nou Sardenya.

Acte de presentació de la precandidatura a la permanent de la Federació de Barcelona “Som Esquerra, Som Barcelona”

Aquest dimecres 22 de gener, la militància d’Esquerra Republicana de Gràcia s’ha reunit al casal Francesc Macià per escoltar per boca dels membres que conformen la precandidatura a la permanent de la Federació de Barcelona el programa de “Som Esquerra, Som Barcelona”. Recordem que el 31 de gener hi haurà la jornada electoral per escollir la permanent, i el 1 de febrer es celebrarà el Congrés Regional de ratificació del resultat electoral. D’inici ha pres la paraula  en Gerard Gómez del Moral, precandidat a la Presidència de la Federació Regional. Ha destacat els grans resultats electorals que s’han produït a Barcelona en les darreres conteses electorals, on Esquerra Republicana ha guanyat a la ciutat 3 de les darreres 4 eleccions del darrer any, amb una forquilla entre 150.000 i 200.000 vots. Ha recordat que fins fa pocs anys l’objectiu polític a Barcelona era arribar a 100.000 vots, ara aquest objectiu s’ha ultrapassat amb escreix, situant el nostre partit com l’eix polític a la ciutat. Ha fet èmfasi amb l’èxit electoral a les eleccions municipals, amb 10 regidors  i regidores i 46 consellers i conselleres de districte, que han de generar sinergies de col·laboració  entre el grup municipal, la Federació, els casals i els ciutadans de tots els barris. En Gerard ha comentat que el període polític que s’obre no només és una aposta per plantejar els reptes polítics dels propers 4 anys, també cal una mirada llarga, amb l’horitzó al 2050, per començar a pensar els grans reptes de canvi econòmic, social, metropolità, i d’organització interna, i definir el model de ciutat que volem en un futur proper. “No volem ser una opció estrictament guanyadora, que ja ho som, sinó que volem ser una opció que exerceixi la victòria”, ha reblat en Gerard. Un altre punt que la precandidatura vol impulsar és una major participació política i de debat intern de la militància, però també de participació externa, amb d’altres agents socials i veïnals.

D'esquerra a dreta, Olga Hiraldo, Jordi Albert i Miquel Colomé.

Jordi Albert explica la Llei de contractes de serveis a les persones a La Sedeta

Jordi Albert, diputat d’ERC al Parlament de Catalunya i ponent de la Llei de contractes de serveis a les persones, va ser dimecres passat, 15 de gener, al centre cívic de La Sedeta per explicar als assistents els detalls de la controvertida llei, coneguda popularment com ‘Llei Aragonès’. L’acte va ser fruit d’una decisió de la militància gracienca, que feia temps que valorava la necessitat d’organitzar un acte d’aquest tipus per aclarir aspectes de la Llei sovint mal interpretats per la gent o simplement desconeguts, tal com van destacar en la presentació la consellera portaveu d’ERC al districte, Olga Hiraldo, i el conseller de districte Miquel Colomé (que va publicar l'article "La Llei Aragonès" a l'Independent del passat 11-01-2020) . L’exposició del Jordi Albert va girar al voltant de tres aspectes: la tramitació d’una llei parlamentària, els seus objectius i l’evolució del treball que s’ha fet i s’està fent. També va destacar el fet que les seves xerrades no només tenen l’objectiu de divulgar els continguts de la llei, sinó també d’anar recollint les opinions de la gent. Albert va explicar que la Llei va néixer el 2016 de la mà del llavors conseller d'Afers Exteriors, Relacions Institucionals i Transparència, Raül Romeva, amb l’objectiu de donar seguretat jurídica a tots els implicats en les contractacions públiques. En els treballs previs hi van participar nombroses entitats. L’aplicació a Catalunya per part del Govern espanyol de l’article 155 va obligar a haver de començar de nou i a restringir l’aplicació de la Llei només als serveis a les persones, també com a efecte de l’entrada en vigor, el novembre de 2017, de la ‘Ley de contratos del sector público’, que delimitava el marc legal de les contractacions dels serveis públics en general. Finalment, quan la tramitació de la Llei va entrar en la fase de ponència (Jordi Albert va ser el seu relator), es van obrir les compareixences dels diferents grups parlamentaris (n’hi van haver més de 50, principalment en els àmbits social i sanitari).

Pilar Vallugera, dimecres passat al casal.

El casal de Gràcia reprèn l’activitat amb Pilar Vallugera, diputada al Congreso

La primera reunió de l’any al casal Francesc Macià, el passat dimecres dia 8, va ser una mica atípica. La intensa activitat política de les últimes setmanes va desbordar l’ordre del dia, i no hi va haver temps per tractar el punt referit a l’acte sobre la Llei de Contractes de Serveis a les Persones (més coneguda com Llei Aragonès), previst per aquest dimecres dia 15 a La Sedeta (19.30 h). El primer punt va ser el Consell Nacional d’Esquerra, celebrat el dijous dia 2. Diversos consellers presents van explicar el seu desenvolupament, que va suposar l’aprovació per aclaparadora majoria del pacte de taula de negociació obtingut amb el Govern espanyol per facilitar la investidura del seu president. Després que alguns assistents al Consell exposessin les seves impressions, es va iniciar un viu debat sobre el futur de la taula de negociació pactat amb el Govern espanyol. La reunió encara es va animar més amb l’arribada de Pilar Vallugera, diputada d’ERC al Congrés espanyol i companya de militància del casal. Amb informació de primera mà de les sessions d’investidura dels dies 5 i 7, el debat es va engrescar encara més. Tot i parlar en clau interna, una de les seves reflexions per desmuntar les crítiques que està rebent Esquerra per haver facilitat la investidura de Sánchez va ser la constatació que sigui un partit com Vox qui estigui protagonitzant els atacs més feridors contra la nostra estratègia. En algun moment, algú es va adonar que eren més de les 22.00 hores, i va ser aleshores quan es va donar per finalitzada la reunió de casal més llarga que molts recorden. Jaume Martínez Secretari adjunt de Comunicació

CRÒNICA REPUBLICANA DEL DARRER CONSELL PLENARI DE GRÀCIA

El darrer consell plenari de Gràcia d’enguany ha estat marcat pel Pla d’Actuació del Districte, que s’iniciarà a partir de gener. Recordem que fa 4 anys el PAD de Gràcia no va obtenir el suport necessari dels grups de l’oposició i no va ser aprovat. En aquest mandat, el nostre desig és impulsar Gràcia a partir de les aportacions que puguem fer des d’Esquerra Republicana, per tal de millorar entre tots i totes la proposta perquè surtin guanyant tots els graciencs i gracienques. INFORME DEL REGIDOR La nostra primera intervenció va ser per posar sobre la taula els reptes que fa dos mesos havia anunciat el regidor Badia per aquest mandat a Gràcia: emergència climàtica, educació, habitatge i esport. Per ara, veiem que aquests mesos, segueixen la tònica del mandat anterior: titulars que s’esvaeixen com el fum... Pel que fa a l’emergència climàtica, la nostra consellera portaveu Olga Hiraldo va denunciar que el Consell d’Emergència climàtica del passat 25 de novembre va ser un autèntic despropòsit, de fet, va sentenciar “una de les coses que menys suporto, és que em menteixin a la cara”, ja que se’ns va convocar aquell mateix matí després que la tarda anterior demanés si es tractava d’una sessió informativa de la ZBE, com s’havia estat anunciant, o si bé era el Consell d’emergència climàtica del Districte. Se’ns va assegurar que era el consell sectorial amb un únic punt de l’ordre del dia que era la informació de la ZBE, però ni en fons ni en forma ho va ser. Ja ens va quedar a tots i totes clar quan només començar, el Regidor Badia va deixar clar que estava allà no com a regidor de Gràcia, sinó en qualitat de regidor responsable de l’Emergència climàtica de l’Ajuntament de Barcelona i venia a informar de la ZBE, tot i que aleshores encara era una proposta en període d’al•legacions. Respecte al xoc climàtic, des d’Esquerra Republicana defensem que cal preveure els impactes futurs d’escenaris d’escalfament climàtic i preparar la resposta de la ciutat en els àmbits més vulnerables, com és la façana marítima o les illes de calor.