Gràcia

Refugiats sí, Centres Residencials d'Acció Educativa i Centres d'Acollida també

Núria Pi - Consellera de Districte d'ERC Gràcia
Acaba de tenir lloc en el nostre districte la «XXIII setmana cultural: Gràcia amb els refugiats, per una Mediterrània en pau». Ha estat tot un seguit d'actes distribuïts entre Biblioteca Jaume Fuster, Centre cívic El Coll-La Bruguera, Centre cívic La Sedeta, Centre de cultura popular La Violeta i Espai jove La Fontana, per donar a conèixer el que està passant amb els refugiats que intenten arribar a Europa, i les causes i motius d’aquest èxode.

Barcelona ha demostrat al llarg de la seva història la seva solidaritat internacional. Barcelona ha d’exercir de capital de la Mediterrània i encapçalar la resposta a la demanda de milers de persones. Barcelona, com a seu del Secretariat de la Unió per la Mediterrània, s’ha d’implicar plenament en fer de la conca mediterrània un àmbit de diàleg, intercanvi i cooperació que garanteixi la pau, l’estabilitat i la prosperitat. A més a més, a Catalunya sabem molt bé què vol dir l’exili, no podem mirar cap a una altra banda.

Les persones refugiades no abandonen casa seva per pròpia voluntat, sinó per fugir de situacions desesperades. Hi ha per tant una raó humanitària evident per acollir una part d’aquest col·lectiu a les nostres societats. Considerem també les persones que es desplacen per raons econòmiques, de manca d’expectatives en els seus països d’origen, d’esperança de millors expectatives en el nostre.

Cal garantir que aquestes persones puguin continuar les seves vides, amb tots els drets i deures de la nostra societat, garantir la seva participació a la vida pública de la ciutat des d’una visió intercultural, posant tots els instruments municipals per aconseguir-ho i garantir la cohesió i la convivència.

Arriben també joves, adolescents, menors, la situació dels quals és encara més feble; així doncs, requereixen una dedicació superior per no disposar de coixí familiar. Aquí la funció dels CRAE (Centres Residencials d’Acció Educativa) i Centres d’Acolliment és importantíssima. El CRAE és una llar i un referent per a que puguin desenvolupar-se fins a l’edat adulta. El Centre d'Acolliment té l'especificitat de ser el primer recurs que atén als infants desprotegits en situació d'urgència.

En el nostre districte tenim dos CRAE i un Centre d’Acollida, en el barri de La Salut. Hi viuen menors de procedència diversa, alguns dels quals són nouvinguts que han arribat sols al nostre país. El veïnat dels barris de la Vila de Gràcia, Camp d’en Grassot-Gràcia Nova, El Coll i Vallcarca-Penitents, també ha de sentir la crida a implicar-se en la cohesió i construcció d’una societat diversa, amb bona convivència i esperança de futur, on cadascú de nosaltres pugui sentir-se que és casa seva.

Entre totes i tots haurem de saber trobar la manera, les actituds, les activitats per a consolidar-nos com una sola comunitat. És la nostra responsabilitat.

Núria Pi i Martínez
Consellera de Districte d'ERC Gràcia