Santa Coloma de Gramenet

Nicolás Díaz Bayona- RACISME

La mort de George Floyd a mans de les forces de seguretat de la ciutat de Minneapolis, lamentablement, no és un fet aïllat. La manca d'interiorització democràtica dels governs a l'hora d'elaborar polítiques de seguretat i convivència, donen com a resultat fets tan tristos i dolorosos com la mort d'en Floyd, en aquest cas, per l'actuació sense escrúpols d'uns agents de policia.

Són moltes les actuacions on les forces de seguretat sobrepassen els principis democràtics, en moltes ocasions en un marc generat i propiciat pels dirigents governants i en altres ocasions, per la passivitat intencionada d'aquests governants, on les actuacions realitzades per les mateixes forces de seguretat són permeses. En aquestes dues maneres de fer, en molts casos, hi ha un denominador comú; racisme.

Hem d'estar molt atentes i atents, per veure que no és compatible la democràcia amb actituds i actuacions xenòfobes o racistes. En el marc democràtic, hi ha formacions polítiques de dretes, d'extrema i ultra dreta, que proclamen accions que vulneren els drets humans, la pau i la convivència. En societats democràtiques, no hi ha lloc pel racisme, però, són molts els països, inicialment amb estructures de govern demòcrates, que d'una manera o altra, en diferents formats, actituds i actuacions, es fan visibles la xenofòbia i el racisme.

El racisme atempta contra la universalitat dels drets humans, ja que impedeix a certes persones i col·lectius gaudir dels seus drets. Sempre s'ha de considerar que el tracte igualitari no és una concessió, és un dret inalienable a cada persona, i és per això, que les autoritats públiques tenen l'obligació de garantir i protegir el dret de tota persona i col·lectiu de no ser discriminat.

Recentment ERC, ha proposat al Parlament la creació d'una comissió per l'estudi sobre el racisme institucional i estructural en la gestió de la seguretat a Catalunya, així mateix, també, aquesta proposta, es portarà al Congrés dels Diputats; hem de ser valents a l'hora de treballar i fer propostes per erradicar el racisme, un bon exemple, és la proposta i paraules de la diputada d'ERC, Marta Rosique, quan diu: "...No podem ignorar el racisme institucional que existeix a l'Estat espanyol, cal passar a l'acció, investigar-ho i prendre les mesures necessàries per corregir-lo...".

No hem de cessar en l'intent d'instar a les institucions a generar la planificació de polítiques públiques antiracistes i per la igualtat de tracte de totes les persones, per tal de garantir els mateixos drets i oportunitats per a tothom, promovent la interculturalitat, no cap dubte, que aquestes polítiques configuraran i desenvoluparan una societat cohesionada, inclusiva i més solidària.

Sempre hauríem de tenir present que ningú és més que ningú, aquesta convicció republicana, ens ha de portar a reivindicar i potenciar la defensa de la igualtat de drets i oportunitats, així com, el creixement i llibertats de la ciutadania, posant en el punt central de referència a les persones. La dignitat humana és intangible, els valors democràtics han de ser transmesos i defensats permanentment contra la discriminació, la xenofòbia i el racisme.

Nicolás Díaz Bayona
Militant d'ERC Gramenet

Link de la revista aquí.