Santa Coloma de Gramenet

La República Catalana

Salvador Clavera ple Municipal

Bona tarda, en relació a la moció que ens ocupa (Moció Commemoració 2a República Espanyola, al ple municipal, 4 d’abril), des de ERC Santa Coloma Gramenet voldríem fer esment en que, valorem positivament els esforços de les organitzacions que presenten la moció per encabir hi, les dues sensibilitats polítiques que històricament han format el republicanisme català

No obstant aixó, voldríem recordar diferents moments històrics que en el transcurs d’aquells anys van marcar també, punts de trobada i enfrontament en les dues diferents formes d’entendre la República.

El 14 d’abril de 1931, i a resultes de les eleccions municipals, donà com a resultat una àmplia victòria dels partits republicans arreu de l’Estat, i a Catalunya de la recent creada Esquerra Republicana i precipità la fugida del Rei Alfons XIII i legitimà la constitució de la República. Lluís Companys, escollit regidor per Barcelona, va proclamar la República des de l’Ajuntament, i poques hores més tard, Francesc Macià aprofitava l’ocasió històrica per proclamar la República Catalana des del llavors Palau de la Diputació, reprenent així les institucions d’autogovern abolides en la derrota de 1714.

Aquella República Catalana fou efímera, tot just tres dies, els que trigaren les forces republicanes espanyoles a imposar hi el seu control. Ja el 1931, doncs, el republicanisme espanyol demostrava el rebuig a qualsevol model federal, i sembla que avui dia alguns encara no n’han pres nota. Malgrat tot, es pactà una institució autònoma que prengué l’antic nom medieval: la Generalitat de Catalunya. Formada per un govern executiu i el Parlament, i regida per un Estatut retallat però finalment aprovat i referendat l’any 32, la nova Generalitat pogué iniciar una ambiciosa i profitosa tasca reformadora.

Jubilar l’antic règim monàrquic significava, a més d’assolir nous drets i llibertats socials, omplir de contingut el concepte de ciutadania: deixar de ser súbdits per esdevenir persones lliures i iguals, crítiques, responsables, i participatives en el govern col∙lectiu. Socialitzar la riquesa, el poder polític i el coneixement, doncs, passava per posar al capdavant de les prioritats la cultura i l’ensenyament, assumint aquest últim el laïcisme i models pedagògics innovadors a l’època.

La República no era només un procés institucional, sinó que estava empentat per una clara consciència ciutadana i política republicana, que en el cas de la nostra ciutat es fa gràfica mitjançant el canvi de nom per Gramenet del Besòs.

L’aixecament militar de juliol de 1936 contra la República –justificat, entre d’altres, per combatre el catalanisme  i el sagnant conflicte que va venir a continuació van posar fi a un projecte polític que hauria pogut donar, tant a Catalunya com a l’Estat espanyol, fruits importants en els anys a venir. La derrota de 1939, produïda en bona part gràcies a l’ajut de l’Alemanya nazi i la Itàlia feixista a l’exèrcit de Franco, va constituir una catàstrofe col∙lectiva per a tota la ciutadania que havia viscut amb esperança el 14 d’abril de 1931.

Esquerra Republicana vol commemorar aquella fita històrica i retre homenatge a tots els ciutadans que van caure en defensa de la República i els que van patir exili o repressió per aquesta causa. Retre també homenatge a tots els ciutadans que van participar en la resistència democràtica i nacional a la dictadura franquista –des del camp polític, sindical, cultural, etc.– i que van fer possible la recuperació de les institucions d’autogovern de Catalunya.

També però, no volem restar només en l'homenatge a aquella fita històrica de la que ens sentim plenament orgullosos però que podia haver estat molt més avançada en les llibertats nacionals.

Ara, Igual que llavors, Catalunya torna a ser al capdavant del canvi polític de règim. Estem immersos en un procés de ruptura democràtica amb la intenció de crear una futura República Catalana. No només perquè és més fàcil crear una República Catalana  que la tenim a tocar  que esperar fer caure una Monarquia espanyola que té el recolzament de la majoria de la població de l’Estat espanyol, sinó perquè España és España i amb Rei o sense no permetrà un veritable estat federal que respecti la llengua, la cultura i la identitat del poble de Catalunya. I perquè confiem que una República Catalana, basada en un procés constituent serà més avançada que una República Espanyola. Perquè avui en dia no hi ha cap partit parlamentari espanyol, ni tan sols els que s’anomenen republicans, que defensi un procés constituent.

Des de ERC entenem el concepte de república unit a valors com la igualtat, la llibertat i la fraternitat. Iguals entre tots els ciutadans, lliures per poder decidir qui volem ser i que volem fer amb les nostres vides i fraternals amb tots els pobles i ciutadans del món.

República és justícia i humanitat. Tenir dret a subsistir dignament i a la lliure autodeterminació individual i col∙lectiva.

És aquesta la nostra idea de república, en contraposició amb d'altres idees de república, molt esteses entre els cercles de poder de l'estat, una idea de república com per exemple la francesa on el respecte a aquests valors és pràcticament nul.

La nostra república vol néixer de la consecució d'un procés constituent on tothom pugui, des de la seva condició de ciutadans, decidir sobre què volem ser i com ens volem organitzar, des de zero, sense la llosa de règims anteriors.

Avui, com ahir, el republicanisme català i els valors que representa tornen a ser el vector del canvi polític. Ja avancem cap a la redacció de la nova República. I les catalanes i catalans que defensen una República Española,  ve​uen com malauradament en tot el procés de negociació de la possible formació del govern de l’estat, en cap moment es posa en dubte el règim monàrquic en una hipotètica reforma constitucional i tenint en compte que algunes de les forces polítiques que estàn involucrades són declaradament republicanes.

Ells, d’aquí poc hauran d’elegir si aposten per una República Catalana moderna i progressista o si prefereixen quedar se amb aquesta España. És a dir, hauran d’elegir si avantposen la bandera espanyola al progrés social. Esperem que optin pel progrés social que representa la República Catalana.

Visca la República Catalana!!!