Santa Coloma de Gramenet

PERI II, SALVEM CIUTAT VELLA

Sam Nuñez, Santa Coloma, Gramenet, Santako, Ciutat Habitable, RepublicaGramenet
Salvem Ciutat vella
Com si d’un bumerang es tractés, el projecte urbanístic de Santa Coloma Vella II, ens retorna amb força després d’uns anys de restar adormit. La crisi immobiliària i la denúncia interposada per “Gent de Gramenet” l’han deixat aturat des del 2009.

El projecte segueix la línia que ja va marcar en el seu moment, l’inefable Bartomeu Muñoz i la seva conxorxa “corrupbanística”  al capdavant de l’ajuntament. En ell es defineix com un “edifici singular”, el que no és res més que un gratacel de 13 pisos situat en un entorn on el màxim edificat és menys del doble del que es projecta. Un edifici que, per altra banda, treu tot el sentit  a l’obertura del passeig Mossen Jaume Gordi amb les seves torres d’aires noucentistes i l’esglèsia major al damunt d’aquest. Alhora també, el projecte contempla un centre comercial, del que encara no sabem ni tan sols quina superfície ocuparà. No sembla, de sortida, un bon auguri per el comerç local i més tenint experiències prèvies com els centres comercials de Montigalà, el Màgic a Badalona i un dels més nocius per el nostre teixit comercial, la Maquinista. I sobretot, en un context on els centres comercials comencen a tenir el seu declivi. No seria per tant agosarat pensar en un tancament precipitat, com ja va passar amb els malograts  cinemes cúbics.

L’empresa immobiliària propietària dels terrenys i encarregada del projecte és Solvia  -la del Banc de Sabadell amb seu a Alacant- i sembla ser, que aquesta, no ha obert boca de com serà aquest. Tant o més greu és, que l’ajuntament no tingui el projecte a les seves mans com què, el tingui però no el faci públic, cosa que representaria una manca absoluta de transparència i més quan aquest  hauria d’haver estat un projecte treballat entre tots els implicats i fonamentat en les necessitats reals dels colomencs sobre un projecte de reordenació urbanística d’aquesta magnitud. Tenim dret a conèixer el projecte final: quants habitatges es preveuen, quants de lloguer social, quants aniran destinats a persones amb necessitats especials, com queda la part comercial, l’aparcament....

Un projecte que creiem, hauria d’haver inclós l’ampliació de la protecció de patrimoni a edificis històrics com els que tenen intenció d’enderrocar, alguns datats als anys 1900, 1935 i 1939, i que tot i que no compleixin els criteris de protecció del patrimoni, sí que compleixen els de memòria històrica de la ciutat.

Però res d’això tindria gaire importància sense un fet que ho perverteix tot, que no és altre que l’expulsió del veïnat dels seus habitatges, del seu barri, amb indemnitzacions ridícules i sense garantir una alternativa viable al mateix barri. I això a curt termini . A mitjà termini ja veurem que passarà amb l’impacte sobre els preus dels lloguers i venda dels habitatges degut a la revalorització de l’espai.

En definitiva, un projecte que aportarà un impacte negatiu a la ciutat. Però per sobre d’això, un projecte que no compartim, que no va en la linia del que volem per la ciutat. Una ciutat amable, amb un comerç de proximitat, sense pilotades urbanístiques que acabin expulsant els nostre veïns i que prioritzi per davant d’aquestes la protecció social de l’habitatge, la protecció del nostre patrimoni i de la nostra història, la protecció en definitiva de la ciutat i dels seus ciutadans.

Des d’ERC Gramenet, apostem per l’apoderament ciutadà en el control de l’interès general que justifiqui les decisions urbanístiques i per aquest motiu estarem al costat dels veïns,  acompanyant-los en la construcció d’una de barrera per evitar aquest projecte tant ferotge per a la nostra ciutat.

Salvador Clavera

President Secció Local ERC Gramenet