Santa Coloma de Gramenet

Celestí Boada, 79 anys

Sam Nuñez, Celestí Boada
18 Octubre
Ens trobem avui (18 d'0ctubre), després de 79 anys, per honrar, homenatjar i reivindicar la figura del que va ser alcalde dEsquerra Republicana entre els anys 1936 i el 1938 i que va ser executat tal dia com avui del 1939. El gener d’aquest any les tropes feixistes entraven i ocupaven Gramenet de besòs, just des de aquí mateix, al carrer de Pedró, altrament dit “27 de enero”. En aquell moment van sorgir alguns dels antics prohoms de la ciutat per tal de posar-se al servei de la dictadura, sense la col·laboració decidida d’aquests la governança hagués estat molt més difícil. I és en aquest context que en Celestí Boada torna al poble convençut de la benevolènça dels ocupants i de que les seves accions al capdavant de l’ajuntament havent ajudat aalgunes persones en els anys que va estar exercint l’acaldia,amagant, finsi tot al capellà de poble, no tindrien gaires consequències. No va ser així, fou detingut i jutjat en un procediment sumaríssim i comdemnat a mort.

En aquells anys la república i els valors implícits en ella eran l’esperànça d’una vida millor, l’esperànça de progrés social per a les capes populars enfront de l’autoritarisme, de la corrupció, i de la negror d’un règim monàrquic i la seva cort que no volien despendres dels seus privilegis. L’ “alzamiento” contra la república i la posterior sagnant guerra civil volia aniquilar tot aquest anhel de llibertat.

Sembla fàcil poder fer paral·lelismes amb el context actual, l’anhel de la república i els valors que representa: la llibertat, la justícia i la comunitat d’interessos per tal de progresar com a societat contra la representació de la monàrquia i el mal govern, contra la corrupció inherent de l’estat i contra les seves elits que com en el 36 no volien perdre els seus privilegis.

Des de l’ “alzamiento” fins el “ a por ellos” l’estat ha seguit fil per randa el mateix guió i també igual que abans amb la decidida col·laboració dels il·lustres persontages del poder local.
També des del nostre lloc seguim la mateixa linia que ens ha portat fins aquí, la de l’esquerra i el republicanisme amb tot el que implica, la idea d’un sol poble, on no sobra ningú, cohesionat en la seva diversitat i amb la idea de fer avançar el nostre país pel camí del progrés social, la idea de no manllevar la vida de ningú, però defensant fermament els nostres drets individuals i col·lectius, els nostres drets socials i els nostres drets nacionals. La nostra pàtria, els nostres conciutadans.

I és això companys i companyes, el que van voler aniquilar amb la mort d’en Celestí, la mort de tot allò que ell representava. Però talment, avui, continuem aquí. Amb la flama encesa i amb tota la força, per seguir el camí que ell i molts d’ altres abans que ell, ens van marcar.

Avui però, també ens hem de felicitar. Després de molt de temps i de moltes reivindicacions i l’ajuntament de la nostra ciutat comença a treure de l’oblit a la persona que hauria de ser un referent per a tota la ciutadania. Durant massa temps ha estat una gran vergonya. També volem que això sigui un reconeixement a tota la seva família i al gran patiment que els hi va supossar aquesta tragèdia. És per ells i per la seva memòria que des de Esquerra Republicana de Catalunya continuarem reivindicant la seva figura i el just reconeixement institucional, amb un espai digne del que va representar i del càrrec que va ostentar.

VISCA LA REPÚBLICA CATALANA