Santa Coloma de Gramenet

Celestí Boada als albors d’una República

Celesti Boada, Erc Gramenet, Jovent Republica, Santa Coloma, Sam Nuñez, Santa Coloma, Gramenet
La Placa a Celestí Boada va ser atacada pocs dies després de l'homenatge
Aquest Octubre hem viscut a la ciutat una de les jornades de record més intensa dels últims anys. Hom veu similituds entre l’arbitrarietat que demostra la Justícia espanyola avui i el funcionament jurídic punitiu i repressiu del Franquisme.

Després de tants anys de tímids reconeixements a la figura d’en Celestí Boada, pel 79è aniversari de la seva mort, l’ajuntament ha volgut reconèixer a l’alcalde i a llur família institucionalment. Ho ha fet descobrint una placa commemorativa al punt del Carrer Major on visqueren. Des d’ERC vam assenyalar per via d’un comunicat oficial disponible a la nostra web, l’acte va quedar coix de contingut polític i mancat de la rellevància que hauria de tenir a una ciutat que pretén fer honor a la memòria històrica d’un dels seus personatges més il·lustres.

Cal dir que es va donar veu a la Montserrat, filla d’en Celestí Boada, que va oferir un commovedor testimoni tot significant el punt més fort i emotiu de l’acte.   Però a ningú se li escapa que la Institució ha passat, com és habitual, per sobre d’altres agents polítics que es senten apel·lats directament per la memòria republicana i per en Celestí Boada. No es va tenir en compte a Esquerra Republicana de Catalunya, Partit per qual era Alcalde Celestí Boada, a l’hora de confeccionar la commemoració ni tampoc durant el desenvolupament d’aquesta. No creiem que el govern municipal hagi fet un gest innocent amb el descobriment d’aquesta placa, pel contrari, sembla que es vulgui apropiar d’un deure col·lectiu tot incentivat per la susceptibilitat del potencial vot republicà a Santa Coloma de Gramenet.

El 18 d’octubre el Jovent Republicà va convocar a la Plaça de la Vila a les forces republicanes de la ciutat. Tothom que es va presenciar sap que aquesta mena de concentracions són necessàries avui que estem als albors d’una nova república. Queda molt per fer i cal reconèixer encara a l’alcalde i a la resta d’afusellats colomencs durant la dictadura.

Alejandro Roman Gomez-Mansilla
Jovent Republicà Gramenet