Granollers

Totes les notícies

No al Quart Cinturó

(article publicat al diar el 9nou el dia 03 de juliol de 2020) Aquestes darreres setmanes hem sentit a parlar del Pla Específic de Mobilitat del Vallès (PEMV), un Pla que planteja quina ha de ser la mobilitat entre les dues comarques. És evident que el Vallès, tot i ser un dels territoris més importants de Catalunya, no té, ni de bon tros, les infraestructures de transports que mereix i necessita.   De la mateixa manera, amb el debat sobre el PEMV ha tornat a sortir un vell dimoni que semblava enterrat: el quart cinturó, una infraestructura que pretén trinxar el territori i, que lluny de fomentar una mobilitat sostenible, fomenta l’ús del vehicle privat amb els problemes mediambientals que tot això suposa, encara més en el context d’emergència climàtica en el que ens trobem. Una infraestructura contra la qual molts ja ens hem manifestat durant anys.   Tot i que el PEMV no el recull com a tal, si que ho fa de manera maquillada amb el que s’anomena “Ronda del Vallès” que es supedita a un estudi d’oportunitat. En aquest sentit, el nostre posicionament és clar, i segueix sent el mateix de sempre: NO al Quart Cinturó, de manera clara, sense ambigüitats i sense succedanis ni canvis de nom. Aparquem definitivament el quart cinturó, enterrem-lo per sempre i no en parlem mai més.   Cal millorar les connexions per carretera entre els Vallesos? Si. I ens cal també millorar la connexió entre comarques veïnes, com poden ser Osona, Maresme i encara més enllà, superant un model centralista que ha prioritzat la connexió amb Barcelona. Per tant, fem una aposta clara per millorar les connexions per carretera amb els territoris veïns, però fem-ho des del paradigma de la sostenibilitat, contemplant el reciclatge, el bon ús i l’aposta clara per millorar i potenciar les connexions i infraestructures ja existents. Fem-ho pensant des de la lògica, que ens diu que abans d’ocupar més territori, hem d’aprofitar el que tenim. I atrevim-nos també a anar més enllà, aprofitant per generar eixos ciclables per connectar les nostres poblacions i fer de la nostra terra vallesana un lloc idoni per promoure el transport alternatiu.

El Ple es va celebrar al Centre d'Arts en Moviment de Roca Umbert

Núria Maynou «El posicionament d’ERC segueix sent el mateix que el de fa molts anys: no al Quart Cinturó i prioritzem la línia orbital ferroviària»

Ahir es va celebrar la primera sessió presencial del Ple de l’Ajuntament de Granollers després de l’emergència sanitària de la COVID19. El Ple va tenir lloc al Centre d’Arts en Moviment a Roca Umbert Fàbrica de les Arts. També va ser el primer Ple que va permetre l’assistència de públic, tot i que l’aforament fos molt limitat. Entre els 17 punts de l’ordre del dia, el primer en destacar va ser l’aprovació de les al·legacions de l’Ajuntament de Granollers al Pla Específic de Mobilitat del Vallès (PEMV). Aquest Pla, elaborat pel Departament de Territori i Sostenibilitat, servirà per redefinir i reordenar la mobilitat dels Vallesos. En aquest punt, la portaveu republicana, Núria Maynou, lamentava que aquest pla «fa sortir un vell dimoni que semblava enterrat: el quart cinturó» i afirmava que el posicionament dels republicans seguia sent el mateix que el de ja fa molts anys: «No al Quart Cinturó, de manera clara, sense ambigüitats i sense canvis de noms». En la mateixa línia, destacava que la prioritat hauria de ser la línia orbital ferroviària, un eix transversal que aniria des de Vilanova i la Geltrú fins a Mataró, passant per Vilafranca, Martorell, Terrassa, Sabadell i Granollers. «Una infraestructura imprescindible que donaria resposta a una connexió entre comarques que és insuficient». Maynou també va remarcar que el seu grup municipal havia traslladat propostes a les al·legacions que havia preparat l’Ajuntament, seguint l’esperit d’una oposició constructiva. Un altre punt rellevant va ser l’aprovació del I Pla Local per la Diversitat Sexual i de Gènere (2020-2024). «Un Pla que serveix per fer un pas important per seguir construint una ciutat més justa i igualitària, un espai de trobada, d’acolliment i de respecte a les identitats sexuals de totes i tots». Llobet va reclamar que li hagués agradat que s’hagues penjat la bandera LGBTI+ al balcó i afegia que «els jutges espanyols van començar prohibint el color groc i ara ja ens prohibeixen tots els colors de la tolerància».

Moció de suport a les lluites per l'eliminació de la discriminació racial

Esquerra presenta una moció de suport a les lluites per l’eliminació de la discriminació racial

El Grup Municipal d’Esquerra Republicana a l’Ajuntament de Granollers ha registrat una moció de suport a les lluites per l’eliminació de la discriminació racial per a ser debatuda al proper Ple de dimarts 30 de juny. La violència policial especialment intensa d’aquestes últimes setmanes als Estats Units, amb l’assassinat de George Floyd, els episodis de violència racista que es van viure a Premià de Mar, així com les agressions racistes d’agents dels Mossos d’Esquadra que han sortit recentment a la llum, ens mostren com el racisme encara es present arreu i la necessitat de combatre’l amb contundència, sobretot des de les institucions. Per tot això el Grup Municipal d’ERC proposa que l’Ajuntament condemni l’assassinat de George Floyd i de totes les víctimes del racisme, als Estats Units i arreu del món, reafirmant el seu compromís amb una societat lliure de desigualtats i discriminacions. El grup també proposa que el Ple adquireixi el compromís de constituir una Comissió de treball que elabori un informe de diagnosi sobre l’estat del racisme a la ciutat. Podeu llegir la moció completa al document adjunt.

El nou centre de radioteràpia de Granollers

ERC, Junts i Primàries presenten conjuntament una moció per impulsar els cicles formatius de l'àmbit sanitari a Granollers

Els grups municipals d'Esquerra Republicana, Junts per Granollers i Primàries han presentat una moció per la promoció dels cicles formatius de l'àmbit sanitari a la ciutat de Granollers. Els Grups consideren que l'Hospital General de Granollers està en plena expansió, sobretot amb la propera obertura del centre de radioteràpia que donarà cobertura a tota la comarca i als municipis que es troben a l'àrea d'influència de la carretera C17. A més, remarquen que l'Hospital també compta amb una àmplia experiència en formació de professionals sanitàris de diversos àmbits. No obstant, destaquen que la ciutat no disposa de cap cicle formatiu de grau superior en l'àmbit sanitàri i reclamen que Granollers te la oportunitat d'esdevenir un centre de referència per a la realització de Cicles de Formació Professional de Grau Superior de la famíla sanitària i amb la formació de professionals d'infermeria. Per tots aquests motius, proposen el desenvolupament d'un estudi per identificar les necessitats de professionals sanitàris en l'àmbit dels cicles formatius per impulsar-ne, posteriorment, la posada en marxa. Podeu llegir la moció completa a l'arxiu adjunt.

Josep Canudas relleva Adolf Belío com a president local d'ERC Granollers

L'executiva local dels republicans ha elegit a Josep Canudas president, després de la renúncia d'Adolf Belío per a motius personals.   L'executiva local d'ERC Granollers va elegir el passat dijous, dia 4 de juny, a Josep Canudas com a nou president local. El canvi es va dur a terme arran de la renúncia de l'anterior president, Adolf Belío, que havia estat elegit la passada tardor.   La renúncia de Belío és per motius personals, ja que es trasllada a viure a una altra localitat, Cardona. L'expresident local ha donat el seu agraïment per la confiança de la militància granollerina i ha explicat que seguirà treballant pel projecte d'ERC des de la localitat del Bages.   A causa del context sanitari actual, l'executiva ha considerat que no es podia dur a terme una assemblea de militància i ha optat per elegir – d'acord al règim intern d'ERC – una presidència temporal fins que la situació sanitària i política permeti dur a terme una assemblea per a ratificar el canvi, o bé presentar una candidatura nova. El nou president és, doncs, Josep Canudas,   Canudas és nascut a Berga (el Berguedà), però fa 27 anys que viu a Granollers, actualment al barri de Ponent. Treballa de tanatopràctic a Serveis Funeraris de la Mancomunitat de la Plana, i ha estat vinculat amb diverses entitats culturals, socials i polítiques. A les passades eleccions va ocupar el número 6 de la candidatura liderada per Núria Maynou.   En un comunicat a militants, simpatitzants i amics, el nou president republicà ha marcat les seves línies de treball per a “liderar projectes que ens duguin a governar l’ajuntament el proper 2023 “ i ha fet una crida a tothom qui vulgui apropar-se al projecte d'ERC a la ciutat de Granollers.

Els Grups Municipals, i els agents econòmics i socials, a la presentació del Pla de Xoc enfront la COVID19

S’aprova, amb la unanimitat de tots els grups del consistori, el Pla de Xoc per fer front als efectes de la crisi de la COVID-19

Ahir es va celebrar, de manera telemàtica, la sessió ordinària del Ple de l’Ajuntament de Granollers corresponent al mes de maig. Una sessió especial que va servir per aprovar, amb la unanimitat de tots els Grups Municipals, el Pla de Mesures socioeconòmiques per fer front als efectes de la COVID19, un primer pas per fer front a les consequències de la pandèmia del coronavirus. En el torn d’intervencions, la portaveu republicana, Núria Maynou, va començar la seva intervenció remarcant que “estem vivint una crisi humanitària greu, amb unes conseqüències importantíssimes en tot allò que afecta a la vida de les persones”. La regidora afegia també que “tot i la il·lusió d’anar avançant en la desescalada, hem de seguir atents, sobretot per respecte i homenatge a tots els professionals que s’han jugat la vida a primera línia contra el virus”. Maynou va aprofitar, també, per reivindicar el paper del Grup Municipal d’ERC com a oposició útil i constructiva, i per seguir reclamant “la constitució d’una autèntica Taula de Ciutat per a la reactivació social, cultural i econòmica, una taula que volem realment participativa i el màxim de representativa”, afegia. La republicana remarcava que caldrà repensar les polítiques municipals de dalt a baix, “sense tenir por a l’endeutament, ni a repensar el pressupost municipal per complet, també en aquelles partides que tenen a veure amb les retribucions dels polítics”. En l’última part de la seva intervenció, la regidora emfatitzava el fet de que aquesta crisi ens afectarà a totes, “a persones amb nom i cognom, més enllà de les estadístiques de la televisió”. Per això, els republicans consideren que caldrà aplicar polítiques valentes i ambicioses, “per posar les eines perquè d’aquesta crisi ens en sortim tots i totes”. En aquest sentit, afegia que caldrà molts més recursos a polítiques socials, “posant les persones al centre per tal de reforçar el benestar i no deixar ningú enrere”.

Moció per la llibertat de creences en els ritus funeràris

ERC presenta una moció pel respecte a la llibertat de creences en els ritus funeràris

El Grup Municipal d'ERC-AM a l'Ajuntament de Granollers ha registrar una moció pel respecte a la lliberta de creences en els ritus funeràris, per tal de que sigui debatuda al Ple previst pel proper dimarts 26 de maig. L'alta mortalitat a conseqüència de la pandèmia de la COVID-19, ha comportat un gran nombre de defuncions i ha posat en evidència que com a societat no estem prou preparats perquè cadascú pugui accedir a un enterrament o camí de dol conforma a les seves creences o voluntats, ja que els cementiris municipals no estan prou preparats per acollir aquesta diversitat. Pel que fa als enterraments, fins a l’esclat de la situació d’emergència sanitària declarada en motiu de la pandèmia, bona part de les persones de confessió islàmica optaven per la repatriació dels seus cossos als països d’origen. El fet que en aquest moments les fronteres estiguin tancades a la mobilitat internacional dels difunts,  junt amb que cada vegada més hi ha persones que han viscut bona part de la seva vida a Catalunya i que amb els anys ja hi han fet arrels i volen ser enterrats aquí. És per això que instem a les institucions que tenen competència als cementiris municipals a habilitar un espai on poder realitzar el ritual funerari concebut per les comunitats religioses que així ho demanin de forma expressa en cada municipi, tot respectant les directrius excepcionals en l’actual context d'emergència sanitària. Aquests espais no han de ser segregats ja que les diverses comunitats s’han de respectar. Per aquest motiu cal condicionar aquests espais de forma neutra per tal que respectin les diferents confessions religioses, així com la voluntat de les persones agnòstiques o atees. Per tots aquests motius, el Grup Municipal d’Esquerra Republicana – Acord Municipal a l’Ajuntament de Granollers proposa al Ple l’adopció dels següents ACORDS: PRIMER.- L'Ajuntament de Granollers manifesta el compromís d'habilitar un espai on poder realitzar el ritu funerari adient a aquelles comunitats religioses que així ho demanin de forma expressa.

Esquerra proposa l'obertura d'un gran eix cívic que doni continuïtat a l'illa de vianants i la generació d'espais sense cotxes als barris.

La situació d’emergència sanitària arrel de la expansió de la COVID-19 ha comportat mesures molt dràstiques per la població per tal de frenar aquesta amenaça. El passat 14 de març es va aprovar el Reial Decret 463/2020 pel qual es declara l’Estat d’Alarma, amb l’objectiu de forçar el distanciament social i evitar així una major propagació del virus. Amb la baixada de nous casos i l’aplanament de la corba, des del passat diumenge 26 d’abril, s’ha iniciat una desescalada en el confinament que permet la sortida dels infants al carrer per passejar i que els hi toqui l’aire. El passat dissabte 2 de maig també es va donar la possibilitat de sortida a totes aquelles persones majors de 14 anys per sortir a passejar o a fer esport. Aquests fets tenen com a resultat que un gran volum de granollerins i granollerines surtin a passejar i en alguns casos, les voreres poden ser massa estretes com per poder respectar les mesures de distanciament social. A més, la reducció de la mobilitat en cotxe a la ciutat fa que en alguns carrers, els ciutadans ja circulin per la calçada. En aquests moments tant complicats, se’ns obren oportunitats úniques per repensar la mobilitat a la ciutat, per pensar actuacions per fer-la més verda, ciclable i amigable a l’hora d’anar a peu. Alhora, ens ha de permetre posar els barris al centre de les polítiques municipals, generant-hi espais neuràlgics on poder-hi fer vida, més enllà del centre de la ciutat. D’altra banda, tota aquesta tasca, inclosa la que es proposa avui, necessita de la participació dels agents implicats, com són les Associacions de Veïns de la Ciutat i l’entitat Granollers Pedala, entre d’altres. Des del Grup Municipal d’Esquerra Republicana considerem que l’inici del desconfinament progressiu obliga a l’Ajuntament a facilitar el distanciament social en aquells punts de la ciutat on les voreres són estretes, dissenyant estratègies de mobilitat alternatives per aquests dies de confinament, alhora que s’aprofiti l’oportunitat que se’ns presenta aquests dies per repensar profundament la mobilitat de la ciutat.

Una Taula de Ciutat per l’endemà.

(Article publicat originalment al 9nou del dia 30/04/2020) Dimarts passat celebràvem, per segona vegada, un Ple en unes circumstàncies excepcionals: no només pel fet de fer-ho de manera telemàtica, sinó perquè tots tenim al cap, i al cor, la situació excepcional que estem vivint. En aquest mateix Ple el nostre grup va demanar al Govern municipal la posada en marxa, de forma immediata, d’una Taula de Ciutat per a la reactivació social, cultural i econòmica de la ciutat a l’endemà de la crisi de la COVID-19. La nostra ciutat necessita una taula gran, oberta, que vagi més enllà dels partits, on s’inclogui també el treball dels diferents Consells que té la ciutat. Però ha de ser un espai realment participatiu on començar a pensar i treballar en una agenda concreta, eficient, que serveixi per parlar i decidir el camí a seguir en temes tant importants com són l’equilibri social i les desigualtats, l’economia o la fiscalitat, la salut, la democràcia o el canvi climàtic. Aquesta Taula no només hauria de dibuixar quins són els escenaris de futur, sinó que també s’hauria d’ocupar d’avaluar i fiscalitzar tota la tasca que des de l’Ajuntament s’ha fet i es farà per sortir d’aquesta crisi. Justament per les dificultats que tenim a davant, l’Ajuntament ha d’escoltar encara més la ciutat, als actors econòmics i socials, als veïns i les veïnes i a les entitats de tots els àmbits, especialment les del Tercer Sector. Aquesta Taula de Ciutat que proposem va més enllà d’un pacte polític, ha de ser un autèntic pacte de ciutat amb la representació més àmplia possible. No volem, a nivell local uns pactes de la Moncloa com els que es pretenen fer a Madrid, a nosaltres no ens toca això. Ens toca treballar pel Bé comú, defensant el benestar col·lectiu i especialment el de les persones més vulnerables. Des de l’inici d’aquesta crisi hem remarcat la voluntat del nostre grup de ser útils i constructius, en contacte directe amb la ciutadania, traslladant bateries de propostes en tots els àmbits de govern, però ens manca un espai on compartir i debatre totes aquestes propostes i encara no les hem pogut enriquir prou amb les aportacions dels ciutadans i ciutadanes que podrien formar part d’aquesta Taula de ciutat.