Granollers

Totes les notícies

Granollers

ERC-AG engega el procés de primàries obertes

ERC-AG tornarà a fer primàries obertes per triar la persona que encapçalarà la llista republicana a les eleccions municipals de 2019. I ho farà amb un procés obert a tothom, tal i com ja es va fer al 2014.   El procediment exacte, que es va explicar dilluns passat a l'assemblea de militants d'ERC-AG, seguirà la fórmula més oberta possible segons el reglament intern d'ERC, concretament la de les primàries externes amb cens d'electors i que es basa en el model que va dur a terme ERC-AG al 2014.  D'aquesta manera, ERC-AG torna a plantejar un procés totalment accessible per a tothom, en consonància amb els valors democràtics, d'obertura i de debat i participació que formen part de l'ideari republicà.   D'aquesta manera, podrà presentar precandidatura qualsevol persona amb residència a Granollers que obtingui l'aval de l'Executiva Local o el 20% de les signatures dels i les militants. De la mateixa manera, podran votar els i les militants, simpatitzants, amics/amigues i membres de les JERC Granollers majors de 18 anys, així com aquelles persones amb domicili a Granollers que s'inscriguin prèviament a un cens d'electors.   A diferència de les primàries de 2014, però, la jornada electoral es concentrarà en un únic dia, el 5 de maig, amb la instal·lació de diversos punts de votació entre les 11h i les 18:30h.   El termini per presentar les precandidatures serà del 5 al 19 d'abril, ambdós inclosos. Un cop presentades les precandidatures, s'obrirà un període de campanya que durarà del 20 d'abril al 4 de maig.   L'assemblea de militants també va aprovar la constitució de la Comissió Electoral Local, que haurà de vetllar per tal que el procediment d'elecció del cap de llista es fa amb plenes garanties i seguint el procediments establerts.  

Acte Pobresa Energètica

Gabriel Fernández a Granollers: “Hem de començar a parlar de drets energètics per a què tothom s'hi senti involucrat”

Granollers va acollir ahir un acte organitzat per ERC-AG per tal de generar debat entorn la pobresa energètica i el paper del món local. Gabriel Fernández, regidor d’Acció Social de Sabadell – primer municipi en sancionar les empreses subministradores per talls indeguts – va destacar, però, que “hem de començar a parlar de drets energètics en comptes de pobresa energètica, perquè vetllar per a que aquests drets estiguin garantits ens afecta a tots i a totes”.     Josep Babot, de l’Aliança per la Pobresa Energètica, va explicar com aquesta no només causa problemes de salut, sinó que afecta al dia a dia de les persones que la pateixen. Núria Maynou, regidora d’ERC-Acció Granollers,  ja havia comentat alguns d’aquests efectes: disminueix el rendiment físic i acadèmic, genera problemes socials i relacionals i també provoca la degradació dels edificis.   En la seva intervenció, Babot també va destacar el paper dels moviments socials en la lluita contra la pobresa energètica a través de l’empoderament col·lectiu i l’acció política, paper sense el qual, tal i com va assegurar Agnès Rotger, hagués estat impossible que ajuntaments com el de Badalona poguessin avançar en aquesta matèria.   Tots els i les ponents van destacar el canvi de paradigma de les polítiques contra la pobresa energètica  que va suposar la llei 24/2015, ja que va permetre passar d’un model de beneficència cap a un de reconeixement i defensa de drets de les persones. “La llei i el codi de consum català van donar eines als governs de canvi sorgits al 2015 per empènyer a les empreses d’energia a reconèixer i aplicar el seu deure envers la societat – va destacar Fernández -. Quinze municipis tenim plenes competències per sancionar, i Granollers és una d’aquestes ciutats”.   Els regidors republicans també van explicar la seva experiència als seus respectius ajuntaments i van fes especial esment a la dificultat a l’hora de batallar amb les empreses elèctriques i de gas.

Acte pobresa energètica

Taula rodona sobre pobresa energètica

El proper dijous 1 de març, Esquerra-Acció Granollers organitza una xerrada sobre experiències municipals de lluita contra la pobresa energètica. L’acte, que serà a les 19:30h a Can Jonch, comptarà amb en Josep Bobet, en representació de la Aliança contra la Pobresa Energètica, i dels regidors republicans d’Acció Social Gabriel Fernàndez (Sabadell) i Agnès Rotger (Badalona). Aquest acte s'enmarca dins una campanya per visibilitzar la problemàtica entorn a la pobresa energètica, explicar les causes i els efectes que provoca tant als afectats i afectades com a la societat, i posar sobre la taula i debatre amb la ciutadania possibles accions que es poden impulsar des de l’ajuntament. Més informació a www.pensemgranollers.cat  

Dones republicanes

ERC-AG presenta una moció per la commemoració del dia internacional de les dones

El grup municipal d’ERC-Acció Granollers ha presentat una moció al Ple del 27 de febrer per manifestar el compromís de l’Ajuntament de Granollers per continuar treballant pels drets de les dones, en col·laboració amb les entitats de dones del municipi i rebutjant qualsevol tipus de discriminació. Entre d’altres, la moció proposa continuar treballant amb les empreses del municipi per l’elaboració de plans d’igualtat, tenir la perspectiva de gènere com a eix central de les actuacions de l’Ajuntament i de les polítiques fetes des del govern municipal, i donar suport a la iniciativa de la Vaga Internacional de Dones realitzada per les feministes de diferents països del món i convocada a Catalunya pel conjunt del Moviment Feminista i els sindicats majoritaris.   El 8 de març de 2018 commemorarem el Dia Internacional de les Dones, una data d’homenatge als moviments a favor dels drets de les dones i de reivindicació per continuar fent evidents les desigualtats de gènere. Tot i els avenços realitzats, les desigualtats i les discriminacions cap a les dones encara estan presents i són massa punyents alhora. Les situacions de vulnerabilitat són més crues per a les dones, i això es tradueix en una major precarietat laboral d’aquestes i una feminització de la pobresa, entre d’altres. De fet, un estudi recent d’Enginyeria Sense Fronteres fa evident que 7 de cada 10 víctimes de pobresa energètica són dones.   Però la discriminació no queda aquí. Més d’un 70% dels contractes a temps parcials ho són de dones. I en aquesta mateixa línia l’Observatori Dona i Empresa assenyala que més del 70% de les empreses no tenen cap dona als seus Consells d’Administració. Això contrasta amb l’àmbit educatiu, a on les dones representen el 60% de les llicenciades i en canvi els càrrecs de més rellevància, en tots els sectors, continuen sent ocupats majoritàriament per homes. El sostre de vidre doncs, encara no s’ha trencat i segueix limitant les possibilitats d’ascens de les dones.

Roda premsa Pobresa energètica

Lluita contra la pobresa energètica des del món local

Esquerra-Acció Granollers inicia aquesta setmana una campanya per visibilitzar la problemàtica entorn a la pobresa energètica, explicar les causes i els efectes que provoca tant als afectats i afectades com a la societat, i posar sobre la taula i debatre amb la ciutadania possibles accions que es poden impulsar des de l’ajuntament. Tal i com ha explicat el portaveu republicà, Pep Mur i Planas, “malgrat que no tenim competències en aquesta matèria, el món local té una responsabilitat i mesures al seu abast”.   La pobresa energètica consisteix en la incapacitat de les famílies per fer front als rebuts de l’electricitat, l’aigua  o el gas. A Catalunya, es calcula que afecta a 320.000 famílies, ja que segons IDESCAT entre el 9 i l'11% de llars catalanes està en situació de risc a causa de la dificultat que tenen a l'hora d'assumir la despesa bàsica del consum energètic.  A Granollers, l’Oficina d’Habitatge té comptabilitzades més de 800 famílies amb dificultats greus per pagar els seus rebuts.   Fins ara, les mesures que s'han pres per lluitar contra la pobresa energètica, tanta nivell local com estatal, han estat orientades a mesures pal·liatives, a través del bo social  o d'ajudes per als pagaments dels subministraments. Però municipis com Sabadell, Badalona i Barcelona estan començant a treballar en mesures preventives per tal d'atacar les causes de la pobresa energètica.   A Granollers, ERC-AG considera essencial anar més enllà de les accions que ja s’estan duent a terme (com la Marató Estalgia o els ajuts del Pla de Xoc)  i desenvolupar mesures orientades a modificar les relacions de poder entre la ciutadania  i les grans empreses del sector de l’energia.  En aquest sentit, la regidora Núria Maynou ha recordat que el ple de juliol va aprovar per unanimitat una moció presentada per ERC-Acció Granollers que acordava definir un circuit per  tal d'iniciar procediments sancionadors contra les empreses subministradores que incompleixin la llei de pobresa energètica.

Pep Mur i Planas

La importància d’un bon disseny de les polítiques socials

En només uns dies acaba el període per a que les famílies en situació econòmica desfavorable puguin demanar una subvenció pel pagament de l’IBI del 2018. Es tracta d’una ajuda que el nostre ajuntament va posar en marxa fa tres anys, després de la insistència de diversos grups de l’oposició, entre ells ERC-Acció Granollers.   Aquell primer any vam acordar una partida de 100.000€, quantitat que es va reduir als 50.000€ al 2017. Cal recordar que llavors l’equip de govern del PSC va redactar les bases sense tenir en compte les propostes fetes per part de l’oposició, i ja des de bon inici el nostre grup va denunciar el mal disseny d’aquesta política social. El temps ens va donar la raó, tenint en compte que els imports destinats a aquesta subvenció van quedar molt lluny d’esgotar-se: el 2015, vam atorgar 5.087€, mentre que al 2016 i 2017 l’import adjudicat va ser d’uns 14.000€ a cada una de les convocatòries. En total, més de 215.000€ destinats a aquesta subvenció de caràcter social han acabat al romanent de tresoreria.   Què està fallant? Creiem que la famosa “prudència” socialista a l’hora de gestionar els recursos municipals va derivar en uns criteris massa estrictes per accedir a l’ajuda. Una prudència que, en aquest cas, ha perjudicat als granollerins i granollerines. Per exemple, al 2015 s’establia, per una família de 4 membres, uns ingressos màxims equivalents a un sou d’uns 800€ mensuals. Al 2018, aquesta mateixa família haurà de justificar que cobra un salari inferior a 1.060€.  Com, amb aquests recursos, una família amb dos menors pot estar al dia de les seves obligacions tributàries, que és una de les condicions necessàries per accedir a l’ajuda? Aquests imports màxims s’han anat incrementant lleugerament any rere any, però sense sortir mai d’aquesta por a “estirar més la mà que la màniga”, una expressió que mai hauria de fer-se servir quan parlem de polítiques socials.

Ple Granollers

Crònica del Ple de Gener

El 30 de gener, Granollers va celebrar el primer ple ordinari del 2018, i hem començat l’any prorrogant un nou pla, el de Joventut. Hores d’ara encara s’està treballant l’avaluació de l’antic Pla (la vigència del qual va acabar al 2017) i el diagnòstic, per la qual cosa encara trigarem uns quants mesos en enllestir el nou Pla. El regidor responsable de Joventut va excusar aquesta manca de compliment dels tempos perquè, segons ell, fins que no s’esgota un pla, no es pot fer un diagnòstic i avaluació del mateix, un argument que al nostre parer és feble i que no justifica aquest endarreriment. En qualsevol cas, ens vam abstenir en aquets punt.   Tal i com va expressar al Ple el nostre portaveu, en Pep Mur, en aquesta legislatura estan caducant molts plans que es van elaborar a l’anterior, donat que la durada de la majoria d’ells és de 4 anys. Cap d’aquests plans s’està revisant a temps, i és un fet que ens preocupa. L’exemple més significatiu és el del Pla de Mobilitat Urbana, que es va haver de prorrogar gairebé dos anys fins a la nova aprovació. Però encara més greu és que seguim tenint molts plans que van caducar al 2015 i que encara estan pendents de revisar: el Pla d’Igualtat de Gènere per a la Ciutadania, el Pla d’Infància i Adolescència i el Pla Director de la Societat del Coneixement són alguns exemples.     Creiem que aquesta situació només pot respondre a dos motius: o bé a una incapacitat de planificació per part de l’equip socialista, o bé que l’actual govern va una mica a remolc i necessita més empenta per tirar endavant aquest tipus de projectes tant essencials per a la ciutat.   Al Ple també es va aprovar dos expedients que van de la mà: l’aprovació definitiva del  Pla Parcial del Sector 112 i l’aprovació provisional de la modificació del Pla Especial de Protecció i Gestió del patrimoni natural de Granollers, concretament pel que fa referència al Bosc de Can Català. Aquests documents regulen l’ordenació d’una parcel·la de terreny d’us industrial a la zona del bosc de Can Català.

Escoles bressol

Tarificació social a les escoles bressol

Fa unes setmanes el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya sentenciava que la Generalitat ha de pagar a l’ajuntament de Granollers  al voltant d’1,5M pel finançament de les escoles bressol municipals. El TSJC reconeix així l’obligació de la Generalitat a abonar les aportacions legalment compromeses pels anys 2012, 2013 i 2014.   Aquest cursos, en els que la Generalitat no va aplicar les subvencions a les escoles bressol, van coincidir amb el mandat de CiU, però amb el suport, des de l'oposició, d'Esquerra Republicana.  Això va ser així no per manca de voluntat política per donar compliment a aquests compromisos, sinó per la incapacitat pressupostària d’assumir aquesta i altres despeses a causa de la crisi econòmica i de l’infrafinançament constant per part de l’Estat Espanyol.   Malgrat que la sentència no és ferma i la Generalitat encara la pot recórrer, es tracta d’una bona notícia que celebrem, ja que és evident que massa sovint els ajuntaments ens hem de fer càrrec de despeses que no ens corresponen per tal de poder garantir els millors serveis als nostres ciutadans i ciutadanes. I aquesta sentència no només posa en evidència la necessitat de replantejar el model de finançament local, actualment massa depenent de les subvencions i ajudes d’altres administracions, sinó que a més permetrà al nostre ajuntament, un cop sigui ferma, recuperar part d’aquests recursos.   I precisament relacionat amb aquesta notícia, volem recordar que el govern socialista es va negar ara fa uns mesos a aplicar la tarificació social a les escoles bressol de Granollers, precisament perquè la Generalitat no estava aportant la seva part al finançament del servei. Si finalment la sentència es declara ferma, però, l’equip de govern socialista ja no tindrà més excuses.     Però, més enllà del cas de les escoles bressol,  no podem perdre de vista que el conjunt de les Ordenances Fiscals, a banda de ser un instrument per garantir el bon finançament del consistori, també poden ser un instrument de justícia social si tant les obligacions com les bonificacions fiscals s’apliquessin amb igualtat de condicions i en funció de la capacitat econòmica de les famílies.

Ajuntament Granollers

ERC-AG reclama un seguiment públic de l'execució de les mocions aprovades

El grup municipal d’ERC-AG ha presentat avui una moció per tal que al Portal de Transparència de l’Ajuntament de Granollers incorpori un registre telemàtic de l’estat i grau d’execució de les mocions aprovades pel Ple Municipal. Aquest registre hauria d’incloure, com a mínim, el text definitiu i íntegre de les mocions aprovades, la data d’aprovació, el sentit del vots dels grups polítics, l’estat de compliment dels acords aprovats i la dotació pressupostària si fos el cas.     Tal i com expressa la proposta, moltes de les mocions aprovades es converteixen en una mera declaració d’intencions i es desatén o bé es dilata en el temps l’execució dels acords presos. Per aquest motiu, el grup republicà considera que és necessari  establir un mecanisme de control real i efectiu de l’execució de les mocions aprovades i dotar de transparència el seu seguiment.   No existeix cap normativa ni reglament que reguli aquest mecanisme, però ERC-AG considera que el govern municipal ha expressat en moltes ocasions el seu compromís envers la transparència i la voluntat d’informar i retre comptes de tota l’acció de govern (a través del seguiment del PAM, per exemple).   La moció també proposa incloure trimestralment un punt a l’ordre del dia de la Junta de Portaveus, sobre  l’estat d’execució de les mocions aprovades pel ple de l’Ajuntament de Granollers i que el butlletí municipal publiqui cada sis mesos el llistat complert de les mocions aprovades amb la informació sobre el seu grau de compliment.   Municipis com ara Lleida, Esplugues del Llobregat, Calafell o Vilassar de Mar ja publiquen el seguiment de les mocions aprovades a les seves pàgines web.