Granollers

Totes les notícies

Pep Mur i Planas

La importància d’un bon disseny de les polítiques socials

En només uns dies acaba el període per a que les famílies en situació econòmica desfavorable puguin demanar una subvenció pel pagament de l’IBI del 2018. Es tracta d’una ajuda que el nostre ajuntament va posar en marxa fa tres anys, després de la insistència de diversos grups de l’oposició, entre ells ERC-Acció Granollers.   Aquell primer any vam acordar una partida de 100.000€, quantitat que es va reduir als 50.000€ al 2017. Cal recordar que llavors l’equip de govern del PSC va redactar les bases sense tenir en compte les propostes fetes per part de l’oposició, i ja des de bon inici el nostre grup va denunciar el mal disseny d’aquesta política social. El temps ens va donar la raó, tenint en compte que els imports destinats a aquesta subvenció van quedar molt lluny d’esgotar-se: el 2015, vam atorgar 5.087€, mentre que al 2016 i 2017 l’import adjudicat va ser d’uns 14.000€ a cada una de les convocatòries. En total, més de 215.000€ destinats a aquesta subvenció de caràcter social han acabat al romanent de tresoreria.   Què està fallant? Creiem que la famosa “prudència” socialista a l’hora de gestionar els recursos municipals va derivar en uns criteris massa estrictes per accedir a l’ajuda. Una prudència que, en aquest cas, ha perjudicat als granollerins i granollerines. Per exemple, al 2015 s’establia, per una família de 4 membres, uns ingressos màxims equivalents a un sou d’uns 800€ mensuals. Al 2018, aquesta mateixa família haurà de justificar que cobra un salari inferior a 1.060€.  Com, amb aquests recursos, una família amb dos menors pot estar al dia de les seves obligacions tributàries, que és una de les condicions necessàries per accedir a l’ajuda? Aquests imports màxims s’han anat incrementant lleugerament any rere any, però sense sortir mai d’aquesta por a “estirar més la mà que la màniga”, una expressió que mai hauria de fer-se servir quan parlem de polítiques socials.

Ple Granollers

Crònica del Ple de Gener

El 30 de gener, Granollers va celebrar el primer ple ordinari del 2018, i hem començat l’any prorrogant un nou pla, el de Joventut. Hores d’ara encara s’està treballant l’avaluació de l’antic Pla (la vigència del qual va acabar al 2017) i el diagnòstic, per la qual cosa encara trigarem uns quants mesos en enllestir el nou Pla. El regidor responsable de Joventut va excusar aquesta manca de compliment dels tempos perquè, segons ell, fins que no s’esgota un pla, no es pot fer un diagnòstic i avaluació del mateix, un argument que al nostre parer és feble i que no justifica aquest endarreriment. En qualsevol cas, ens vam abstenir en aquets punt.   Tal i com va expressar al Ple el nostre portaveu, en Pep Mur, en aquesta legislatura estan caducant molts plans que es van elaborar a l’anterior, donat que la durada de la majoria d’ells és de 4 anys. Cap d’aquests plans s’està revisant a temps, i és un fet que ens preocupa. L’exemple més significatiu és el del Pla de Mobilitat Urbana, que es va haver de prorrogar gairebé dos anys fins a la nova aprovació. Però encara més greu és que seguim tenint molts plans que van caducar al 2015 i que encara estan pendents de revisar: el Pla d’Igualtat de Gènere per a la Ciutadania, el Pla d’Infància i Adolescència i el Pla Director de la Societat del Coneixement són alguns exemples.     Creiem que aquesta situació només pot respondre a dos motius: o bé a una incapacitat de planificació per part de l’equip socialista, o bé que l’actual govern va una mica a remolc i necessita més empenta per tirar endavant aquest tipus de projectes tant essencials per a la ciutat.   Al Ple també es va aprovar dos expedients que van de la mà: l’aprovació definitiva del  Pla Parcial del Sector 112 i l’aprovació provisional de la modificació del Pla Especial de Protecció i Gestió del patrimoni natural de Granollers, concretament pel que fa referència al Bosc de Can Català. Aquests documents regulen l’ordenació d’una parcel·la de terreny d’us industrial a la zona del bosc de Can Català.

Escoles bressol

Tarificació social a les escoles bressol

Fa unes setmanes el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya sentenciava que la Generalitat ha de pagar a l’ajuntament de Granollers  al voltant d’1,5M pel finançament de les escoles bressol municipals. El TSJC reconeix així l’obligació de la Generalitat a abonar les aportacions legalment compromeses pels anys 2012, 2013 i 2014.   Aquest cursos, en els que la Generalitat no va aplicar les subvencions a les escoles bressol, van coincidir amb el mandat de CiU, però amb el suport, des de l'oposició, d'Esquerra Republicana.  Això va ser així no per manca de voluntat política per donar compliment a aquests compromisos, sinó per la incapacitat pressupostària d’assumir aquesta i altres despeses a causa de la crisi econòmica i de l’infrafinançament constant per part de l’Estat Espanyol.   Malgrat que la sentència no és ferma i la Generalitat encara la pot recórrer, es tracta d’una bona notícia que celebrem, ja que és evident que massa sovint els ajuntaments ens hem de fer càrrec de despeses que no ens corresponen per tal de poder garantir els millors serveis als nostres ciutadans i ciutadanes. I aquesta sentència no només posa en evidència la necessitat de replantejar el model de finançament local, actualment massa depenent de les subvencions i ajudes d’altres administracions, sinó que a més permetrà al nostre ajuntament, un cop sigui ferma, recuperar part d’aquests recursos.   I precisament relacionat amb aquesta notícia, volem recordar que el govern socialista es va negar ara fa uns mesos a aplicar la tarificació social a les escoles bressol de Granollers, precisament perquè la Generalitat no estava aportant la seva part al finançament del servei. Si finalment la sentència es declara ferma, però, l’equip de govern socialista ja no tindrà més excuses.     Però, més enllà del cas de les escoles bressol,  no podem perdre de vista que el conjunt de les Ordenances Fiscals, a banda de ser un instrument per garantir el bon finançament del consistori, també poden ser un instrument de justícia social si tant les obligacions com les bonificacions fiscals s’apliquessin amb igualtat de condicions i en funció de la capacitat econòmica de les famílies.

Ajuntament Granollers

ERC-AG reclama un seguiment públic de l'execució de les mocions aprovades

El grup municipal d’ERC-AG ha presentat avui una moció per tal que al Portal de Transparència de l’Ajuntament de Granollers incorpori un registre telemàtic de l’estat i grau d’execució de les mocions aprovades pel Ple Municipal. Aquest registre hauria d’incloure, com a mínim, el text definitiu i íntegre de les mocions aprovades, la data d’aprovació, el sentit del vots dels grups polítics, l’estat de compliment dels acords aprovats i la dotació pressupostària si fos el cas.     Tal i com expressa la proposta, moltes de les mocions aprovades es converteixen en una mera declaració d’intencions i es desatén o bé es dilata en el temps l’execució dels acords presos. Per aquest motiu, el grup republicà considera que és necessari  establir un mecanisme de control real i efectiu de l’execució de les mocions aprovades i dotar de transparència el seu seguiment.   No existeix cap normativa ni reglament que reguli aquest mecanisme, però ERC-AG considera que el govern municipal ha expressat en moltes ocasions el seu compromís envers la transparència i la voluntat d’informar i retre comptes de tota l’acció de govern (a través del seguiment del PAM, per exemple).   La moció també proposa incloure trimestralment un punt a l’ordre del dia de la Junta de Portaveus, sobre  l’estat d’execució de les mocions aprovades pel ple de l’Ajuntament de Granollers i que el butlletí municipal publiqui cada sis mesos el llistat complert de les mocions aprovades amb la informació sobre el seu grau de compliment.   Municipis com ara Lleida, Esplugues del Llobregat, Calafell o Vilassar de Mar ja publiquen el seguiment de les mocions aprovades a les seves pàgines web.      

Pep Mur i Planas

Les petites coses que marquen la diferència

Comencem un any nou i és un bon costum aprofitar aquestes dates per analitzar com ha anat l’any anterior i marcar-nos reptes per als propers 12 mesos. Això té un risc, però, i és que sovint ens centrem en els grans desafiaments i oblidem que per arribar a la meta hem de caminar passa rere passa. Per millorar la nostra salut, per exemple, no és suficient fer dieta; també cal adquirir hàbits saludables com ara fer exercici o controlar l’estrès. De vegades, als grups polítics també ens pot passar una cosa semblant, i és que de tant en tant ens perdem en els grans projectes de futur per assolir la ciutat que volem i ens oblidem del dia a dia. No sempre prestem suficient atenció a les petites coses, però són precisament els assumptes més bàsics, aquells que poden semblar insignificants, els que donen valor afegit a les ciutats i els que poden marcar la diferència i ajudar al benestar de les persones. Parlem d’aspectes com el reciclatge, els aparcaments –o la manca d’ells– per a bicicletes i patinets a les escoles, l’estat dels carrers, la neteja dels parcs infantils, els passos de vianants  –o la manca d’ells –, mesures per lluitar contra la pobresa energètica, la gent gran que viu sola... Tenim la sensació que efectivament el govern de la ciutat descuida moltes d’aquestes petites coses. Són moltes i repetides les demandes dels granollerins i granollerines per millorar la ciutat en aspectes com aquests. I estem convençuts que amb l’execució dels pressupostos participatius pels exercicis de 2018 i 2019, moltes d’aquestes preocupacions es manifestaran de nou. ERC-AG tenim molts i diversos reptes per al 2018, no ens cansarem de treballar per millorar la ciutat, però entre les tasques que ens posem com a deures aquest any també inclourem prestar una major atenció a aquestes petites, però importants coses. No podem acabar aquest article sense desitjar-vos a tots i a totes un bon any nou, un any que esperem marqui diferències!  

Ple extraordinari

Granollers aprova una moció en defensa dels presos i preses polítiques

Dijous 16 de novembrem el Ple de l’Ajuntament de Granollers va aprovar,una moció de rebuig l'aplicació del 155 i en defensa dels presos i preses polítiques. Va ser al Ple extraordinari que van sol.licitar els grups municipals de PDCAT-Demòcrates, ERC-Acció Granollers i Crida-CUP amb un únic punt a l’ordre del dia: el debat i votació d’una moció per tal que l’ajuntament rebutgi l’escalada repressiva dels darrers mesos i exigeixi l’excarceració immediata de tots els presos i preses polítiques catalanes. A més, la moció proposa, entre d’altres, denunciar la manca de separació de poders a l’Estat espanyol i exigir la fi de la judicialització de la política catalana, així com expressar el ple suport al Govern legítim de la Generalitat de Catalunya, i a la Mesa i al Parlament de Catalunya, que s’han vist desposseïts de les seves competències per l’aplicació indigna de l’article 155 de la Constitució Espanyola. Chakir El Homrani, ponent de la moció, va destacar que "la brutalitat que significa tenir 10 presos polítics és la mostra de fins on s'ha arribat: la raó d'estat s'ha situat per sobre de l'estat de dret, i això és molt perillós" i va afegir que "ens estan fent un judici a la totalitat de com a mínim dos milions de persones pel projecte polític que defensen". Malgrat això, El Homrabi va destacar que "la violència repressiva que s'està duent al nostre país va més enllà dels presos polítics i la voluntat de crear una república". La moció va comptar amb els vots favorables dels grups convocants PDCAT-Demòcrates, ERC-Acció Granollers i Crida-CUP) i del PSC i els vots contraris del PP i de Ciutadans.  

Ple Granollers

L'Ajuntament de Granollers convoca Ple extraordinari per exigir la llibertat dels presos i preses polítiques catalanes

Avui s'ha convocat una sessió extraordinària del Ple el proper dia 16 de novembre per debatre i votar una moció per la llibertat dels presos i preses polítiques catalanes, després que així ho acordés dijous passat la Junta de Portaveus. Aquesta convocatòria dóna resposta a una petició formal dels grups municipals de PDCAT-Demòcrates, ERC-Acció Granollers i Crida-CUP, que van sol.licitar dimarts passat la celebració d’un ple extraordinari de caràcter urgent amb un únic punt a l’ordre del dia: el debat i votació d’una moció per tal que l’ajuntament rebutgi l’escalada repressiva dels darrers mesos i exigeixi l’excarceració immediata de tots els presos i preses polítiques catalanes. A més, la moció proposa, entre d’altres, denunciar la manca de separació de poders a l’Estat espanyol i exigir la fi de la judicialització de la política catalana, així com expressar el ple suport al Govern legítim de la Generalitat de Catalunya, i a la Mesa i al Parlament de Catalunya, que s’han vist desposseïts de les seves competències per l’aplicació indigna de l’article 155 de la Constitució Espanyola. L’article 46.2 de la Llei 7/1985 de 2 d’abril de Bases de Règim Local estableix que “...el Ple celebra sessió extraordinària quan així ho decideixi el President o ho sol·liciti la quarta part, al menys, del número legal de membres de la Corporació”. En el mateix sentit s’expressa l’article 46.2 del Reglament Orgànic Municipal de Granollers.  

Ple octubre 2017

Corresponsabilització i empoderament

El Pressupost Municipal de l'Ajuntament de Granollers pel 2018 incorpora, per primera vegada, una partida d'inversió de 500.000€ que es destinarà als projectes que sorgeixin d'un procés ciutadà de participació. És el que coneixem com a pressupostos participatius, i que fa més d'una dècada que el nostre grup reclama. Ara fa un any, ERC-Acció Granollers vam aconseguir el compromís de l'equip de govern socialista de consensuar i posar en marxa un model de pressupost participatiu de cara al 2018. Malgrat la manca de consens (de moment només ens ha arribat un esborrany de la proposta al qual vam fer al·legacions i que no hem pogut debatre), ens alegra veure que Granollers per fi dóna aquest pas. Però som molt conscients que el model de participació del PSC és molt diferent al nostre, i ens preocupa que el procés que finalment s'acabi implementant no afavoreixi la participació i implicació de la ciutadania. De fet, el propi PSC defineix aquest nou procés participatiu com una “crida de la ciutadania a l'Ajuntament assenyalant-li què es pot fer perquè el que està malament o és millorable pugui estar millor, plantejant mitjans des de la perspectiva ciutadana”. Per nosaltres, en canvi, es tracta de promoure l’apoderament econòmic, polític, social i cultural de la ciutadania i la seva corresponsabilització en la gestió pública. Precisament per fomentar els pressupostos participatius, el nostre grup va engegar un projecte durant els mesos de juliol i setembre per recollir propostes dels veïns i veïnes de Granollers. Es tractava, sobre tot, de mostrar l'interès de la ciutadania d'implicar-se en la realitat que l'envolta i començar a explicar en què consisteix un pressupost participatiu. En total, vam recollir una cinquantena de propostes que vam fer arribar a l'equip de govern per tal que l'estudiï i l'inclogui, si escau, al pressupost de 2018. Les propostes han girat principalment a l'entorn de quatre grans blocs: neteja i civisme, mobilitat, espai públic i equipaments municipals.

Candidats ERC VO al Parlament 2017

Chakir El Homrani, primer candidat d'ERC per a les llistes d'ERC al Parlament

Chakir El Homrani, regidor d'ERC-AG a l'Ajuntament de Granololers i actualment diputat del Parlament de Catalunya, va ser escollit dimarts primer candidat del Vallès Orienta per ERC a les eleccions del 21 de desembre. Al Congrés comarcal d'ERC al Vallès Oriental, celebrat el passat dia 7 de novembre a Martorelles, es van triar sis candidats, els noms dels quals s'haurà de determinar si acaben entrant a la llista definitiva i en quin lloc. En el número 2 de la llista se situa la regidora d'Ara Mollet ERC a l'Ajuntament de Mollet, Marta Vilaret.