Granollers

ERC presenta una moció per al reconeixement de les dones deportades als camps de concentració nazi i per repensar el nomenclàtor en clau feminista.

El Grup Municipal d’ERC a l’Ajuntament de Granollers ha registrat una moció per al reconeixement de les dones deportades als camps de concentració nazi per a que sigui debatuda al Ple del proper dimarts 28 de gener.

La moció exposa que entre 1939 i 1945 més de 9300 persones van passar pels camps de concentració nazis. D’aquestes, prop de 5200 van perdre la vida i unes 3800 van aconseguir sobreviure, 334 figuren com a desaparegudes. De la mateixa manera, la moció exposa que la majoria de persones que es van haver d’exiliar eren dones, i es destaca la necessitat de donar una mirada especifica des del punt de vista del gènere sobre el que va succeir durant l’exili i la deportació.

La moció destaca el paper de tres dones que van patir l’exili, la deportació i van ser perseguides pel feixisme i el nazisme, com van ser: Neus Català, Conxita Grangé i Teresa Pàmies. Totes tres van dedicar els seus anys de vida després de l’alliberament a recuperar la memòria de les dones deportades, defensar el paper actiu de les dones com a combatents i republicanes actives, durant la Guerra Civil i el franquisme, a favor de la llibertat i la democràcia.

Atès que el foment de la memòria democràtica és essencial com a eina de dignificació i record per les persones que han estat perseguides, la moció proposa que s’obri la Comissió del Nomenclàtor per tal d’acordar que es dediqui un carrer o espai municipal a les tres dones mencionades, així com a la resta de republicanes exiliades, deportades i perseguides pel feixisme i el nazisme. De la mateixa manera, es proposen campanyes de difusió sobre la vida i dificultats de les dones als camps de concentració.

Per últim, la moció també reclama un procés per tal de repensar el nomenclàtor de la ciutat en clau feminista, recordant totes aquelles dones que han fet contribucions a la nostra societat, com és el cas d’Isabel Clara-Simó, que recentment ens ha deixat.

Podeu consultar la moció en el document adjunt.