Granollers

Natividad Yarza, primera alcaldessa republicana

Núria Maynou, portaveu del Grup Municipal a l'Ajuntament de Granollers
Article publicat al Diari SomGranollers de dijous 25 de març de 2021.

El març de 1931 té lloc, a Barcelona, la Conferència d’Esquerres Catalanes. El dia 17 s’inicia a l’Ateneu Republicà de Gràcia i clou els dies 18 i 19 al Foment Republicà de Sants. L’objectiu no era cap altre que crear un nou partit d’esquerres, democràtic i catalanista. Aquest nou partit, Esquerra Republicana de Catalunya, es regeix (com encara fa) pels principis de justícia social, republicanisme i la lluita per la llibertat nacional de Catalunya. Un partit que agrupa moltes sensibilitats i tradicions i que està cridat a ser el partit hegemònic.

90 anys després ERC torna a tenir la oportunitat de presidir la Nova Generalitat republicana, i l’objectiu continua sent el mateix: fer una República catalana lliure, justa i pròspera que estigui sempre al costat de la gent.

D’aquests 90 anys d’història republicana, m’agradaria destacar un nom que esdevindrà centenari ben aviat. A les eleccions municipals de 1934 les dones podien exercir el dret a vot i també podien ser escollides electes. Fruit d’aquestes eleccions, Natividad Yarza Planas va ser escollida la primera alcaldessa de l’etapa republicana d’Espanya, al municipi de Bellprat, on s’hi va presentar sota les sigles d’Esquerra Republicana.

La Natividad era, sobretot, una amant de l’ensenyament i una republicana convençuda, que va saber compaginar a la perfecció les seves dues passions, l’educació i la política amb un compromís sempre clar en la defensa dels valors socials i dels drets de les dones. Va ser una pionera en la lluita feminista per la igualtat i per la visibilització de les dones.

Ara, gairebé noranta anys després, moltes continuem defensant la seva lluita. I ens sembla que cal fer-ho, sobretot, seguint treballant de forma incansable per fer dels nostres municipis uns ferms referents en la lluita dels valors republicans, feministes i de justícia social.

Núria Maynou i Hernández
Portaveu del Grup Municipal d’ERC-AM a l’Ajuntament de Granollers