Sant Feliu de Guíxols

Presentació de les memòries de Josep Irla

Presentació Memòries Josep Irla

El passat 6 novembre va tenir lloc a la Casa Irla la presentació del llibre "Josep Irla i Bosch. Memòries d'un president a l'exili" de l'historiador ganxó Jordi Gaitx. A l’acte hi van assistir més d'un centenar de persones, entre les quals importants càrrecs d'Esquerra Republicana de Catalunya com Joan Puigcercós, president d'Esquerra Republicana de Catalunya; Carme Capdevila, cap de llista per Girona a les eleccions al Parlament de Catalunya; i Enric Vilert, president de la Diputació de Girona.

L'historiador i arxiver Jordi Gaitx, autor de l'estudi introductori i de la selecció de les cartes que acompanyen a les memòries d'Irla, publicades íntegrament per primer vegada, després de 54 anys de la seva redacció, diu que "la diferència amb la resta d'estudis sobre Irla és que aquest està extret del seu pensament, de com va viure el propi Irla els fets històrics des del 1906 fins el 1956".

Joan Puigcercós per la seva banda va recordar que la dictadura franquista "va ser més que un cop autoritari per instaurar un control de la societat; realment era un intent de genocidi d'un poble, d'una cultura". És precisament per Puigcercós "gràcies a persones valentes i compromeses com Irla que la Generalitat de Catalunya no va desaparèixer; per això es tant important recuperar la memòria col·lectiva contra l'oblit, la memòria d'un poble".

Des d'Esquerra Guíxols volem destacar i agrair estudis com aquest que permeten recuperar la memòria històrica d'Irla, figura sovint oblidada i poc reconeguda que malgrat viure als darrers anys de la seva vida a l'exili no va oblidar mai el seu poble natal i la seva gent.