La Canonja

Il·lusiona't per La Canonja

• Presentació llista electoral municipals 2019
Deixeu-me que faci una reflexió, abans de parlar de La Canonja, que és pel que hem vingut. Estem vivint un moment històric, a tot Catalunya, a La Canonja. Només cal mirar els resultats que vàrem tenir a les eleccions generals d’ara fa uns dies. Ciudadanos és la segona força política. VOX va aconseguir 190 vots. 190 vots. El 5.68 %. Veïns i veïnes nostres els van votar. I dades com aquesta ens ha de mantenir alertes, a què hem de sortir i seguir treballant, cada dia, cada instant. No podem defallir. Com diu el Joan Tardà: Si estem cansats, descanseu. Però només 5 minuts. I torneu-vos a aixecar. O com diu la meva mare: els cansats fan la feina.
Però també tenim bones notícies. Hem tenyit de groc Catalunya. ERC s’ha convertit en la primera força a Catalunya, la primera vegada que un partit independentista guanya unes eleccions generals. I, a La Canonja, també hem crescut. ERC es presenta amb un projecte sòlid, ferm en tot el territori. I no només a Catalunya, sinó també al camp de Tarragona. A Tabàrnia com diuen alguns. I això els ha fet molt de mal. I ara cal consolidar aquests resultats. I seguir creixent. I La Canonja no es pot quedar enrere.

És vital que ERC aquí, en el poble, sigui forta i que estigui present en l’ajuntament. Per què som ERC i estem orgullosos i orgulloses de dir-ho, no ens amaguem sota sigles estranyes o canviem el nom cada dos per tres. No. I quan ens toca anar enganxar els cartells a les faroles, ho fem nosaltres, sense por, sense recança. I quan ens pregunten qui som, ho diem amb el cap ben alt. Son Esquerra Republicana de Catalunya,
I és molt important, que podem portar els valors republicans a l’ajuntament: Llibertat, igualtat i fraternitat. Són tres, només tres. Però que donen sentit a tota la política que fem.

Llibertat, de que la persona és el més important en la política, i cal posar-la en el centre, en l’eix de gravetat.
Igualtat, de que tots els ciutadans som iguals, homes i dones. No tothom ho creu.
Fraternitat, de que tots i totes hem de viure amb bona relació, en un entorn.

I aquests són els valors que hem de portar a l’ajuntament, valors que han de regir el dia a dia de la política municipal, valors que són el centre del nostre projecte, projecte que volem que també sigui el vostre. Per què estem convençuts que som la millor opció, l’alternativa real a l’alcaldia. Per què ja és hora que hi hagi un canvi. Ja és hora que hi hagi una regeneració al capdavant de l’ajuntament. I estem preparats! Us ho asseguro. I de ganes de treballar, tampoc ens en falten.
El projecte que volem que sigui el vostre és un projecte ambiciós, complet, transversal. I aquesta casa es sustenta sobre 4 pilars, que és la base de tot, donant estabilitat a aquest programa. I aquests pilars han d’estar recoberts per la transparència, que ha de ser la costura que ho lliga tot. I aquests 4 eixos són: política social, política mediambiental, política cultural i política ciutadana.

SOCIAL
Tal com marca un dels valors republicans, la gent ha d’estar en el centre de la política. Ha de ser el centre de gravetat, pel qual giri tot. No hem d’oblidar mai que la ciutadania és el valor més important que té un poble. I per aquesta raó, les polítiques han d’anar dirigides a la gent, i sobretot, protegir els sectors més desafavorits. Cal ser pro-actiu i avançar-se al problema.
Cal establir protocols per assegurar que totes les famílies poden desenvolupar-se en el dia a dia. Quan una família té un problema, és important solucionar el problema en aquell moment, però encara és més important posar les bases per tal de què aquest problema no es torni a repetir. El poble disposa dels recursos econòmics. Nosaltres posarem l’esforç. I per fer-ho ens cal disposar de les eines adequades, d’un equip humà, com per exemples psicòlegs, assistents socials, que sigui adequat al poble.
Com podem acceptar, per exemple, que, a l’institut, hi hagi nens i nenes que no porten esmorzar, per què les famílies no poden permetre-s’ho. Quan veig coses com aquesta, només puc dir que estem fallant com a societat.
Cal cuidar les nostres àvies i avis i fer un seguiment continu, sobretot, a aquella gent gran que viu sola. I ja és hora que tinguem un casal adequat.
I també fer un pla d’acollida dels migrants, per tal de que es puguin integrar de manera ràpida i correcte dintre del nostre poble i fer-los actius importants del desenvolupament de la nostra societat.
Volem un poble a on tothom pugui viure tranquil i amb les mateixes possibilitats, siguis home o dona. I no permetre cap tipus de violència masclista a cap nivell. Tolerància zero. Cal ajudar a les dones amb situació de risc i no quedar-nos en la superfície. Cal fer polítiques d’educació de gènere. Amb l’educació ve el respecte. No hi ha millor prevenció que l’educació.
I és bo recordar, que La Canonja té una anomalia respecte a totes les poblacions de l’entorn. Som la única població que no disposa de llar municipal. I són coses que s’han de dir. I cal posar-hi una solució. Ja. I aquest és un exemple de la importància de recuperar el control dels serveis municipals. Posar-los realment al servei de la gent.

MEDIAMBIENTAL
La indústria química i La Canonja han de ser bons veïns, els millors veïns. La indústria aporta molts beneficis econòmics al poble, però aquesta ha de ser cada vegada més neta i segura. És important que dir això, no vol dir anar en contra de la indústria, que dóna tants beneficis al nostre poble. Però negar que també té inconvenients, és d’inconscient. Cal una industria potent, però també cada vegada més neta i segura. Una cosa no ha de treure l’altra. Que no us venguin el contrari. Cal fer estudis seriosos i independents amb indicadors de contaminació adequats a l’activitat que es desenvolupa a l’entorn. Si busques peres en un camp de tarongers, no trobaràs cap pera. I això és el que es fa.
I no només parlem de contaminació ambiental. També ens referim a contaminació acústica. I amb això es vol dir que farem un control de mesuraments i fer un mapa de soroll de tot el poble. I a partir d’aquesta informació es podran fer les actuacions que siguin necessàries.
I aquesta consciència ambiental s’ha de fer a tots els nivells, començant per les instal·lacions municipals. Una auditoria energètica per a fer-les més sostenibles és un punt d’inici.
I m’agrada parlar també de la riera de la Boella. Cal recuperar-la i donar-li la importància que té. Es podria convertir en una zona verda, zona de difusió de la vegetació típica del nostre entorn, zona verda per tots els ciutadans de La Canonja.

CULTURAL
En els temps que corren cada cop es dóna menys valor a la cultura. Les partides a cultura són les que es solen retallar primer. Hi ha una anècdota que m’agrada molt explicar. En plena Segona Guerra Mundial, se li va criticar a Churchill que encara es dediques una partida tan gran de diners a la cultura. Amb això, ell va respondre: “Si no lluitem per la cultura, per què lluitem? I aquest ha de ser l’esperit d’aquest poble, a on s’ha de treballar per fer arribar a tothom la cultura de manera activa.
Farem un projecte a on sigui més important el què, que no pas el quí, donant importància als continguts, i no pas al número d’actes que es fan.
La Canonja disposa de nombrosos indrets d’interès, que són l’orgull de tots els ciutadans del poble. Cal donar-los a conèixer, exposant aquesta informació mitjançant elements tradicionals i digitals.
Sabíeu que tenim un refugi antiaeri, un dels més ben conservats i importants de tot Catalunya? Sabeu que tenim un Jaciment de la Boella, que és una joia arqueològica, i fa molts anys que si està treballant? Cal acostar-los a la gent, als nens i nenes de l’escola i institut. La història és un element bàsic per arrelar la gent. I aquests són només uns exemples. Us en podria nombrar molts més.
La cultura popular ha de tenir més presència. La cultura popular no només és important des del punt de vista cultural, sinó que també juga un paper molt important com a eina integradora, de cohesió, de donar protagonisme al ciutadà. I d’arrelament, tant necessari per fer una Canonja més viva.

LA CANONJA VIVA
Volem una Canonja viva, desperta. És bo recordar que hi ha part de la població que no s’implica per a res amb el poble. I no només és per falta d’interès. I es pot revertir aquesta situació. El nostre plantejament es basa en actuar sobre les entitats, comerç, indústria i, com ja us he comentat abans, la cultura popular.
Les entitats de La Canonja són el motor de vida del poble. Són necessàries, imprescindibles. Cal potenciar-les, no quedar-se amb la seva feina. Per aquesta raó creiem necessària, imprescindible la creació d’un hotel d’entitats, lloc a on es podrien reunir les diferents associacions, lloc a on podrien treballar i crear relacions entre elles. I cal la presència d’un tècnic, que doni suport a tots els dubtes,  problemes que puguin tenir les associacions. La gent que està al cap d’una entitat, ho fa desinteressadament, dedicant molt del seu temps a fer aquesta tasca. Ajudem-los, des de l’ajuntament, amb tema de papers, amb tema de buscar recursos. Deixem que les entitats es dediquin plenament a la tasca que fan, i que, amb el tècnic, totes aquestes gestions es puguin fer de manera més àgil.
Cal disposar d’un comerç fort i, per fer-ho possible, cal potenciar-lo, donant-li facilitats fiscals. Un poble sense comerç és un poble adormit. I cal que aquest comerç sigui el més divers possible.
Establirem una estructura que permeti la creació de nous negocis que facin un poble més actiu. Cal afavorir l’arribada de noves empreses, complementant les existents, i, sempre que es pugui, d’alt valor afegit. I tot aquest procés ha d’anar acompanyat del viver d’empreses.

I és important tenir un guàrdia municipal, forta, al servei de tots els ciutadans, que disposi dels recursos necessaris, que tingui el suport de l’ajuntament, i que estigui al servei dels ciutadans. Les 24 hores. Tots els dies de la setmana.

I si, és important pensar amb La Canoja d’ara. Però també és important. Bé, diria bàsic, pensar amb La Canonja del futur. Tota actuació que es faci, té conseqüència pels nostres fills i filles. Cal pensar i tenir una idea molt clara de quina Canonja volem deixar. Nosaltres ho tenim molt clar. Nosaltres ja hem somniat amb La Canonja que volem d’aquí a 20 anys. I volem compartir aquest somni amb vosaltres.
La Canonja ha crescut per on passa, no per on viu. Això fa que tingui dos eixos per on ha crescut el poble, que són, bàsicament, el carrer de Masricart i carrer d’escultor Martorell. També podríem afegir el carrer Marina. Això ha fet que el poble no disposi d’un centre neuràlgic real a on es desenvolupi la vida del poble, les festes, el dia a dia. També és una realitat que el poble està dividit en tres zones diferenciades: el sud del poble, el centre i el sector nord. Cal fer un nou pla que englobi els diferents eixos que constitueixen La Canonja i que donin unitat i consistència al poble. És un plantejament que tenim que afectaria a l’Avinguda de Tarragona i que, a la vegada, tindria una efecte reductor del trànsit en zones com al carrer de Marina i al carrer del Raval. I aquesta nova estructura ha de tenir en compte les zones verdes, integrar-les, fer les diverses i sota un pla coordinador.

I aquests són els eixos de la política que us proposem. Totes aquestes propostes són alguns camins a seguir per tal de fer de La Canonja del poble que tots volem, del poble que tots ens mereixem. Volem recuperar la il·lusió en fer política i donar aquest aire nou que es necessita. Les coses es poden fer de manera diferent de com s`han fet fins ara. I millor. Per fer un poble més republicà, més democràtic, més igualitari, més feminista, més social, més d’esquerres.
I per fer-ho possible, disposem d’un equip treballador, preparat, conscienciat, i amb il·lusió de fer feina pel poble. I amb fa molta il·lusió presentar-vos aquest equip, que farà possible aquest canvi, que farà possible portar la regeneració política al poble. Un equip transversal, amb joventut i veterania.

Discurs presentació llistes municipals La Canoja 10/05/2019