La Llagosta

CARREGUEM PILES

Dies com el d'ahir, 11 de setembre de 2018, serveixen per carregar les piles.
Després dels darrers temps que hem viscut a Catalunya, amb un article 155 que ho escombrava tot, on tornàvem a tenir exiliats i presos polítics, imputats, investigats, cessats, censurats, i no sé quantes coses més...hem vist, tot i així, que aquest any, un milió de persones vingudes d'arreu de Catalunya s'han concentrat a Barcelona per demanar allò que portem demanant, ja no des de l'1 d'octubre de 2017, ni el 2010, ni tan sols el 1977 amb la primera manifestació d'un milió de persones l'onze de setembre, sinò que ens hem d'endinsar en la nostre història per trobar les arrels que expliquen el que hem sigut sempre, un poble amb anhels de llibertat i justícia. Episodis com la Guerra dels Remences al S.XV, el Conflicte dels Quints el 1611, la Guerra dels Segadors a mitjans del XVII, la Revolta dels Barretines el 1687, el Setge de Barcelona el 1714, les diferents Bullangues del 1835 al 1843, la Setmana Tràgica el 1909, els Fets d'Octubre de 1934, i més episodis revolucionaris ocorreguts al llarg dels segles, posen de manifest la nostre inconformitat davant les injustícies sofertes i la voluntat d'ésser amos i senyors del nostre propi destí. Com segons recollia l’historiador Josep Fontana, Antonio Guerola, governador civil de Barcelona durant el regnat d’Isabel II, va dir: “El carácter turbulento de los catalanes ha exigido cierto poder militar para reprimirlo, y temporadas de años enteros en estado de sitio”, o la frase que pronuncià l'escriptor Francisco de Quevedo, al servei del Comte Duc d'Olivares, el 1640 "Son los catalanes aborto monstruoso de la política" i manifestacions semblants més contemporànies, evidencien una i mil vegades l'incomprensió que patim els catalans al llarg de l'història i què malauradament continuem veient que no volen adonar-se'n del que som i volem. Per això, dies com el d'avui ens ha de refermar en les nostres conviccions, en abrigar noves esperances, en aprofitar qualsevol finestra d'oportunitat que se'ns presenti per aconseguir la llibertat, buscar l'escalf dels nostres companys i la comprensió dels qui no pensen com nosaltres, Catalunya és plural i diversa i ho hem de respectar també. Catalunya serà allò que vulguin els seus ciutadans, d'això va la democràcia, el mandat del poble de Catalunya resideix en la seva gent i ens les seves legítimes i centenàries institucions, i el mandat és clar, sempre ho ha sigut, des de la Marca Hispànica i els primers Comtats Catalans sobirans al segle X: "Fer la nostre".

Queda clar també què si al llarg dels segles, Catalunya hagués sigut estimada i compresa pels diferents reis i governants espanyols, i que aquesta estima i comprensió hagués sigut promoguda entre els seus ciutadans peninsulars, molt possiblement no estariem sempre en predisposició de marxar, és simple causa/efecte, m'estimes em quedo, no m'estimes marxo.
Igual que en les relacions humanes entre persones, tothom vol i té dret a ser estimat i que se'l respecti per la seva manera de ser i per les seves conviccions, si una persona té aquests drets, un poble sencer també.

Per això, l'onze de setembre de cada any, aixequem la mirada per veure d'on venim i albirem a on volem anar. El camí a seguir a hores d'ara és clar, respectar la voluntat històrica i present del poble de Catalunya, i des del respecte i diàleg, cívica i pacíficament, lluitar pels nostres anhels de llibertat i justícia. Som un poble mil·lenari, ens hem guanyat aquest dret. Aconseguim La República!

Xavier Cols i Motoso
Regidor d'Esquerra Republicana