L'Ametlla del Vallès

Mesures per reduir conflictes causats per senglars

Senglars a l'Ametlla
A causa del confinament d’aquesta primavera i la baixa mobilitat de persones, a l’Ametlla s’ha registrat un augment molt significatiu d’incidents relacionats amb els senglars. Han arribat més de 20 instàncies a l’Ajuntament amb el denominador comú d’incidents amb senglars.

La particularitat del nostre poble és que, com a zona de seguretat, a efectes cinegètics, s’hi produeix l’efecte reserva: els registres de senglars encara s’incrementen més en l’època de caça (de setembre a març) ja que constitueixen un refugi per a aquests animals si no es porten a terme accions de control i gestió de plagues.

Des de la nostra Regidoria de Medi Ambient, s’estan estudiant possibles mesures per reduir els conflictes per senglars i fer una prevenció de danys de fauna a conreus, infraestructures particulars, interacció amb les persones, etc. Aquests estudis s’estan portant a terme conjuntament amb altres municipis limítrofs que pateixen les mateixes conseqüències que l’Ametlla a causa de la plaga de senglars. Aquesta col·laboració i conveni ens permetrà accedir a una sèrie de subvencions i recursos, per fer front a la problemàtica en qüestió, que si volguéssim fer-ho de manera individual com a poble seria impossible. Tot i això, el nostre equip seguirà apostant per l’aplicació de tècniques innovadores pel control de població de senglars (que solen ser mesures a llarg termini), i reparar l’equilibri ecològic.

Actualment s’ha de fer un acte de responsabilitat i aportar una solució urgent per reduir els riscos i els danys causats per fauna salvatge als nostres conciutadans. S’ha demostrat en diferents informes tècnics d’empreses de consultoria ambiental i també seguint recomanacions del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació que el mètode més efectiu per reduir significativament el nombre d’exemplars, actualment, són les batudes regulades. Per això sabem i fem saber que properament es realitzaran batudes excepcionals al nostre municipi juntament amb els pobles veïns per evitar l’efecte reserva i fer front a aquesta plaga.*

No s’abandona en cap moment el projecte intermunicipal que busca mesures de control efectives i més respectuoses amb les sensibilitats dels nostres veïns i veïnes. S’estudien les dades concretes de l’Ametlla referents a les zones amb més incidències, la mobilitat del animals, la interacció amb les persones i propietats, etc., per trobar la millor solució.

Per exemple:
  1. La zona de l’Ametlla del Vallès amb més problemàtica vinculada amb els senglars és la C-17.
  2. Sabem que els dies amb menys incidència al trànsit són els dijous, divendres i diumenges. Per tant, no es pot dir que els dies de caça provoquen més accidentalitat.
  3. Les hores amb més impactes contra vehicles són de 20 h a 23 h en les quals no s’efectuen caceres ni batudes.
  4. Segons dades dels últims cinc anys, la mitjana d’accidents al nostre poble és de 10 per any.

Podem deduir que la caça no és la responsable, en absolut, de l’augment exagerat de les poblacions de senglars, ni dels accidents, ni la causa del desplaçament d’aquests animals cap a les zones més urbanitzades. Els senglars no tenen depredador natural i han perdut la por als humans perquè no els suposen cap perill.

Tot i que la caça dels animals no voldríem que fos la solució a aplicar, és imperatiu reaccionar a la superpoblació actual mitjançant una acció d’urgència i responsable per fer front, també, a l’expansió de la pesta porcina africana que actualment està entrant al nostre país mentre preparem les alternatives.

*Article publicat com a banner a les xarxes socials el 10 de novembre de 2020