L'Ametlla del Vallès

Propostes d'ERC en l'àmbit cultural per a les eleccions del 14F

míting
Aquestes són les idees i les propostes concretes d'ERC per a les eleccions del 14F.

2 % del pressupost en cultura

La República que volem ha d’estructurar el sistema cultural des de la base, augmentant la despesa com país a 200€/habitant en Cultura, amb el compromís del Govern d’aportar un 35 %, és a dir, 70€/habitant. Complirem amb el mínim del 2 % del pressupost, amb una dedicació pressupostària superior el primer any de legislatura. Cal un acord de país que, mitjançant la Mancomunitat Cultural, comprometi a tots els nivells d’administració: Generalitat, ajuntaments i diputacions.

Ajuts per protegir el teixit cultural
L’impacte de la covid-19 ha estat especialment profund en el sector cultural que, tradicionalment, no ha disposat de suficient finançament públic i privat. El tancament d’espais culturals i la limitació en la programació cultural, ha portat els creadors i empreses de la cultura a una situació límit. Per això cal un pla de reactivació amb polítiques de recuperació que prioritzin el sector cultural: ajuts per protegir el teixit cultural de l’impacte que ha tingut la crisi i impuls de mesures de reactivació del sector per reprendre la seva activitat en millors condicions.

Bastir un veritable sistema cultural integrat i interconnectat

Tot i això, la situació sanitària i social ha permès visualitzar un sector cultural viu i reivindicatiu disposat a aportar, amb el seu talent, solucions a la situació actual. Per fer front a aquesta situació límit, el Govern va posar en marxa urgentment un pla de rescat per a la cultura, en diferents fases, amb 39,4 milions d’euros extraordinaris a disposició del sector cultural. Tanmateix, proposem bastir un veritable sistema cultural integrat i interconnectat, un sistema cultural de Catalunya basat en aliances de cooperació i coordinació entre els sectors de la creació, la producció i la difusió culturals i els diferents nivells de les administracions públiques del nostre país. És el moment de redefinir, repensar i revisar les estructures de la gestió cultural i els mecanismes de la presa de decisions.

Garantir l’accés lliure i universal a la cultura

La cultura és una eina i una garantia de cohesió i d’inclusió de la diversitat. Treballarem per garantir l’accés lliure i universal a la cultura com un dret fonamental inalienable, que fomenti el pensament crític, afavoreixi l’accés al coneixement, impulsi la creativitat i estimuli el gaudi cultural en totes les seves formes d’expressió.

Promoure una societat culta, informada i amb criteri

L’accés a la cultura, en el sentit més ampli, és un pilar fonamental de l’ampoderament de la ciutadania. Una societat culta és una societat informada i amb criteri i, per tant, amb capacitat de debat, de resposta, de progrés, amb capacitat de millora de la qualitat democràtica de la societat.

Incrementarem i reforçarem el nombre d’oficines culturals a l’exterior
Dins d’un món globalitzat no resulta fàcil individualitzar una cultura en concret. La força del fet cultural ha de ser tinguda en compte com a una eina estratègica de l’acció exterior del Govern de la Generalitat. Per fer-ho, proposarem un programa concret que combini la voluntat d’exercir la diplomàcia cultural amb la necessitat de promocionar la cultura catalana i els seus creadors i obres; redissenyaem les polítiques per concentrar i vertebrar els recursos; treballarem en col·laboració amb la resta de departaments per a la inclusió d’aspectes culturals en totes les activitats de la Generalitat a l’exterior i incrementarem i reforçarem el nombre d’oficines culturals a l’exterior.

Quines són les propostes concretes per portar a terme els plans en l’àmbit cultural?

• Augmentar la despesa com país a 200€/habitant en Cultura, complint amb el mínim del 2% del pressupost, amb una dedicació pressupostària superior el primer any de legislatura.
  • Fer de la cultura un bé essencial i quart pilar de l’estat del benestar, eina i garantia de cohesió i d’inclusió de la diversitat.
  • Crear el Programa Cultura Inclusiva (PCI) per superar els condicionaments socials i econòmics que limiten l’accés al a cultura.
  • Fer del Programa Cultura 2030 el programa integral del Govern de la Generalitat, amb la implicació de totes les conselleries del Govern, el CoNCA i el Consell de la Mancomunitat Cultural.
  • Convertir l’Institut Ramon Llull en la carta de presentació de la cultura catalana al món.
  • Reclamar la rebaixa de l’IVA cultural al 4%.
  • Enfortir la Consell de la Mancomunitat Cultural.
  • Crear un Pla Únic d’Equipaments Culturals (PUEC)
  • Actualitzat i dotar pressupostàriament els plans integrals i d’impuls de les arts visuals, música, dansa, arts escèniques i circ per tal de poder desplegar-los en tota la seva amplitud.
  • Elaborar una nova estratègia comunicativa per a la cultura que permeti arribar al màxim nombre possible de persones.