La Roca del Vallès

Qui som

UNA PINZELLADA DE LA NOSTRA HISTÒRIA

Des de la instauració dels ajuntaments democràtics, es van produir a la Roca diferents intents de crear una agrupació local d’ERC. La debilitat del partit als inicis dels anys 80 i la inexistència d’un projecte fort i vertebrador de l’esquerra independentista, feia que molta gent no trobés un referent polític creïble.

No va ser fins a principis dels anys 90, quan es produeix un gran creixement d’ERC, a partir de l’entrada de centenars de militants provinents de la Crida a La Solidaritat i d’altres organitzacions, que rellancen el partit. A partir d'aquí, ERC pren un protagonisme més important a la societat i a la política catalana i comença un període d’expansió i d’enfortiment de la seva organització interna.

Com a conseqüència d’aquest creixement, ERC surt enfortida a les eleccions al Parlament de Catalunya i incrementa notablement el nombre de llistes a les eleccions municipals de 1995.

Aquest any, per primer cop des de La República, es presenta una llista d’ERC a les eleccions municipals de la Roca, encapçalada per Lluc Pelaez i Daniel Vilaseca.

Tot i no treure, per pocs vots, representació a l’Ajuntament, la presència d’ERC a la campanya va ser important per posar a debat qüestions transcendentals pel nostre poble.

El fet de l'absència de representació va impedir, però,  la consolidació del projecte d’ERC al nostre municipi.

No va ser fins a les eleccions de 1999 que un nou grup de persones, encapçalades per Francesc Jiménez, impulsen una nova llista en un context polític local complex, on s’acabava de sortir d’un període de gran crispació arrel d’una moció de censura contra el PSC, que governava gràcies als vots de l’únic regidor d’ICV.

En aquestes eleccions es va produir una enorme bipolarització, entre PSC i CiU. Però va ser el PSC qui va capitalitzar un sentiment de rebuig al municipi envers la moció de censura.

Això va fer que la llista del PSC obtingués la majoria absoluta, deixés a CiU amb només 2 regidors i sense cap representació institucional a Iniciativa per Catalunya. ERC, en circumstàncies molt difícils, va tenir un paper molt testimonial, tot i que va intentar ser present a la campanya de forma activa.

A diferència de les anteriors eleccions municipals de 1993, el resultat advers no ens va desanimar i vam continuar treballant impulsant iniciatives des de fora de l'Ajuntament, editant una revista pròpia (Demà) i fent actes públics al poble com a ERC. El treball de 4 anys i l'entrada de gent nova, va permetre afrontar les eleccions municipals de l'any 2003 amb perspectives més optimistes. Es va elaborar un programa progressista que tenia un perfil propi i diferenciat respecte el model del PSC i els restants partits de La Roca: des d'ERC ens vam posicionar clarament per trencar la dinàmica de creixement irracional del municipi i vam prendre el compromís d'intentar aturar projectes urbanístics agressius amb el medi ambient, especulatius, elitistes i que dispersen la població: Vilalba, El Solell, Maiols-Can Planes i les Hortes.

Els eixos principals del programa doncs, es basaven en un model de poble integrador, amb un creixement moderat a l'entorn dels nuclis de població ja existents; establir figures legals de protecció per determinades àrees; potenciar la cultura i la memòria històrica local; donar prioritat a l'atenció a la gent gran i als serveis socials; governar des de la participació popular i fent que els ciutadans siguin copartíceps de les decisions de l'Ajuntament.

Amb un discurs clar i diferenciat vam aconseguir representació a l'Ajuntament, fet que ens va permetre, durant aquella legislatura, aprendre les dinàmiques internes de l'admistració local, incidir en el desenvolupament dels plens, presentar mocions sobre problemàtiques del poble i generar debat sobre qüestions que eren tabú al nostre poble.

Durant aquells anys de tasca municipal vam ser el grup que més mocions va presentar i també, com a partit, vam tenir una notable presència al carrer, actuant com a element dinamitzador del poble al plantejar polítiques valentes en diferents àmbits. La feina continuada d'aquells anys i l'increment del nombre de militants a la Roca, ens va permetre plantejar-nos de dotar amb una figura legal la secció local d'ERC.

La representació que de fet ja fèiem de les sigles del partit al nostre poble havia de tenir validesa jurídica i la manera de fer-ho era constituint-nos en secció local. Després d'un procés de reflexió interna vam optar per fer aquest pas, i el 12 de març del 2005 va ser presentada, en el marc d'un acte fet a la Biblioteca Municipal i amb la presència del Secretari General d'ERC, Joan Puigcercós.

El canvi d'organització interna no va suposar, però, una modificació de la nostra manera de treballar, on tant els que són militants com els que no ho són poden participar d'igual forma en les decisions que prenem de forma sobirana com a partit. Des del març de l'any 2005, en que estem constituïts com a secció local, participem de forma activa en els diferents actes que ERC fa a nivell comarcal, amb dret de veu i vot.

Fruit d'aquest procés, de la voluntat de millorar el municipi, de la implicació de la nostra gent en la construcció d'un nou pais, les eleccions locals del 24 de maig de 2015 van suposar un canvi radical a la Roca.

ERC, que fins aquell moment tenia un sol regidor a l'ajuntament,  l'Albert Gil, va ser la força més votada, multiplicant per 5 els seus resultats i aconseguint 5 regidors i l'alcaldia, fruit de l'acord de govern amb CiU.

Així, l'Albert Gil, es convertia en el primer alcalde republicà de la Roca del Vallès

Des d'aquesta gran responsabilitat municipal, amb el recolzament de la secció local, tots els que formem part d'ERC seguirem treballant per ser el més útils possibles per la Roca i pel nostre país, des de la nostra perspectiva i els nostres plantejaments d'esquerres i independentistes.

Imatge