La Seu d'Urgell

Totes les notícies

Presentació del llibre “Oriol Junqueras. Fins que siguem lliures” de Sergi Sol

La secció local d’ERC a la Seu d’Urgell, organitza aquest proper dijous, 31 de gener, la presentació del llibre de Sergi Sol “Oriol Junqueras. Fins que siguem lliures”. La presentació anirà a càrrec de: Sergi Sol, autor del llibre i cap del gabinet de comunicació del Vicepresident Junqueras.  Marta Vilalta, portaveu d'ERC. Francesc Viaplana, Diputat al Parlament de Catalunya i alcaldable per ERC a la Seu d'Urgell. Maxi Calero, amic personal de Junqueras i impulsor de #FREJUNQUERAS. I actuació musical de Pep Picas. “Oriol Junqueras. Fins que siguem lliures” narra, analitza i contextualitza, des de la perspectiva del nucli de col·laboradors més íntim del vicepresident Oriol Junqueras, el rerefons que va determinar les dures decisions de la tardor catalana: la precipitació del 20-S, la celebració del referèndum, el desconcert posterior a la proclamació de la República, l’ingrés en centres penitenciaris dels presos polítics, l’aplicació del 155, l’estratègia d’ERC per eixamplar la base de l’independentisme, la celebració de les eleccions del 21-D i els entrebancs per configurar un nou Govern. Però, més enllà del relat apassionat i de la informació inèdita d’aquest període transcendental, hi ha la voluntat manifesta de reivindicar i fer justícia a la figura i el treball d’Oriol Junqueras. Un llibre que vol ser també un homenatge i un nou clam per exigir el seu alliberament. La presentació està prevista per dijous 31 de gener, a les 20h a la Sala de la Immaculada de la Seu d’Urgell.

Xerrada Ruben Wagesberg sobre la situació de les persones refugiades - "A la Seu volem acollir"

Ruben Wagensberg, portaveu de la campanya "Casa nostra, casa vostra" i Diputat al Parlament de Catalunya, oferirà divendres vinent a la Seu una xerrada sobre la situació de les persones refugiades que porta per títol "A la Seu volem acollir". L'acte està previst per al proper divendres 18 de gener, a les 20h al Centre Cívic El Passeig de la Seu d'Urgell.

Decidir com vivim fins al final de la nostra vida - Article de Berta Vidal i Núria Marín

No podem més que reconèixer i agrair la tasca que porta fent l’associació de defensa del Dret a Morir Dignament-Catalunya (DMD-CAT). Agrair-los el compromís, la sensibilització i la difusió que han fet i continuen fent sobre una qüestió dura d’abordar; és cert, dura i difícil perquè s’hi barregen sentiments i raó, perquè és una de les qüestions que ens afecten en el nucli més íntim de la nostra persona, però que apel·la directament a la llibertat de les persones a decidir com volen viure i com volen morir. La persona té dret a viure el procés que s’esdevingui fins al final de la vida segons la seva concepció de dignitat. Podríem afirmar que és l’exercici més radical de llibertat. Certament, qualsevol iniciativa per endolcir el trànsit dels malalts sense esperança de curació implica responsabilitzar més a la ciutadania i enfrontar el ciutadà amb la dificultat que resulta morir-se. “M’indigna haver de fer-ho en la clandestinitat, sol. La falta d'una llei d'eutanàsia m'obliga a avançar-ho”. Aquestes van ser les darreres paraules de José Antonio Arrabal, un malalt d’ELA abocat al suïcidi per no haver trobat resposta a la seva demanda d’una mort digna.  Catalunya ha desenvolupat una legislació pròpia sobre el dret a viure amb dignitat el procés de la mort, la Llei 21/2000 de 29 de desembre, però és cert que estem a anys llum encara de les legislacions més avançades en aquest aspecte, com poden ser les de Bèlgica o dels Països Baixos. Hi ha molta feina per fer a nivell del Parlament, i no diguem a nivell estatal. Però, què podem fer des dels ajuntaments, des del municipalisme? El passat mes de novembre va tenir lloc al Parlament Europeu la jornada ‘El Dret a morir a Europa’, organitzada per DMD-CAT, l’eurodiputat per Esquerra Republicana, Josep-Maria Terricabras del grup Verds/Aliança Lliure Europea i ALDE. Allí es van posar en comú les necessitats, legislacions, experiències i aportacions des dels diferents nivells de l’administració.

Mocions sobre la UEC i el pagament directe a contractistes i pregunta sobre les actuacions en violència masclista, presentades per ERC al ple de la Seu.

El grup municipal d’ERC a la Seu d’Urgell, ha presentat dues mocions i una pregunta per a ser debatudes al ple que se celebrarà aquesta tarda. La primera de les mocions, fa referència a garantir el pagament directe a subcontractistes per part de l’Ajuntament, quan el contractista principal no compleixi amb els terminis legals, incorporant una clàusula en els plecs de clàusules administratives dels contractes. La proposta, es basa en l’aprovació de la a nova Llei 9/2017 de Contractes de Sector Públic va incorporar a l’ordenament jurídic nombrosos precepte recollits a la directiva europea 2014/24UE que té per objectiu dotar la contractació de major simplificació, flexibilitat i seguretat jurídica. La segona moció presentada pel grup republicà, fa referència a la necessitat de garantir el bon funcionament de la Unitat d’Escolarització Compartida a l’Alt Urgell (UEC). Arran de conversa mantinguda amb representants de la Plataforma “Municipalitzem la UEC” , ERC creu convenient realitzar un exercici de responsabilitat per tal de garantir la continuïtat de la UEC a la Seu, així com el bon funcionament del servei. Per aquest motiu, insta, en un primer punt, al Departament d’Educació a establir els mecanismes de control necessaris per tal de vetllar pel compliment dels acords signats en el contracte subjecte amb ASPID per la gestió de la UEC Alt Urgell 2016-2020 i que, en cas de continuar amb l’incompliment dels compromisos signats, que es dugui a terme immediatament la resolució del contracte. Finalment, reclama que l’Ajuntament de la Seu d’Urgell garanteixi la continuïtat de la UEC al municipi, si cal, amb la municipalització del servei. ERC la Seu , ha presentat també una pregunta sobre la dotació atorgada a  l’Ajuntament des del Pacto de estado de violència de genero, pel qual ha estat atorgada la quantitat de 2851,70€, i els regidors pregunten “A quines actuacions concretes s’han destinat o destinaran aquesta quantitat de diners per tal de lluitar contra la violència masclista al nostre municipi?” Finalment, s’ha presentat una moció conjunta amb el Partit Demòcrata i la Candidatura d’Unitat Popular per denunciar el bloqueig jurídic del Tribunal Constitucional i de suport als presos polítics que han estat en vaga de fam fins a dia d’ahir.

ERC vol que s’informi a les famílies sobre el retorn de l’IRPF del permís de maternitat i paternitat

El portaveu del grup municipal d’ERC a l’ajuntament de la Seu, Francesc Viaplana, ha comunicat a l’equip de govern, la conveniència d’informar a les famílies amb infants nascuts entre el 2014 i 2017 dels tràmits per tal de sol·licitar la devolució de l’IRPF del permís de maternitat i paternitat. Des d’Esquerra Republicana es considera que: “davant d’aquesta situació de cobrament indegut per part del ministeri d’hisenda, cal evitar que cap família resti en situació d’injustícia per no haver estat informada degudament.” Així doncs, el grup republicà proposa fer arribar a totes les famílies del municipi amb infants nascuts entre el 2014 i el 2017 una nota informativa amb els tràmits a seguir i els terminis, així com que el personal de l’OAC, les tècniques d’ensenyament i els professionals dels CAPAU n’estiguin informat i puguin proporcionar la pertinent informació a les famílies.

ERC la Seu va sol·licitar al ple habilitar zones WI-FI d’accés lliure a la Seu i Castellciutat

El grup municipal d’ERC a l’ajuntament de la Seu va presentar al plenari del passat dilluns dia 12 de novembre, una moció per tal d’ubicar al municipi diferents espais WI-FI d’accés lliure. ERC la Seu, considera que en el model de societat actual, l’accés a la informació i al coneixement ha de ser un dret bàsic, fonamental i garantit de la ciutadania, i es creu que amb la ubicació d’aquests espai, es contribueix a la democratització de l’accés a l’entorn 2.0 i a la participació digital. Així mateix, ERC assevera que la creació d’una xarxa WI-FI de distribució lliure, esdevé també un atractiu turístic i comercial. Un exemple és el projecte “La Seu Medieval”  d’identificació de diferents espais històrics del nostre municipi, a través de codi QR. La moció va ser aprovada amb els vots a favor de la Candidatura d’Unitat Popular i amb un parell de transaccions de Compromís per la Seu, quedant els punts d’acord de la següent manera: Elaborar, en el termini de 3 mesos, un informe per part de la regidoria de noves tecnologies amb una proposta d’ubicació de zones WI-FI a diferents espais del municipi, prioritzant les principals places (Joan Sansa, Camp del Codina, Del Carme, Les Monges, Soldevila, Santa Magdalena, De l’Arbre de Castellciutat, etc.) i el passeig Joan Brudieu. Així com un també un informe tècnic i jurídic. Implantar el servei, durant el 2019. Elaborar un pla de formació i xerrades de seguretat de riscos d’internet, per a la utilització de les noves tecnologies adreçat a la ciutadania. L’equip de govern va votar en contra, argumentant dificultats d’implantació del servei, i restant a l’espera de resolució d’una subvenció sol·licitada a nivell europeu anomenada “Wi-Fi4EU”.

Estat actual del camí de Ronda

Lamentable estat del camí de Ronda que posa en risc la seguretat dels vianants

ERC la Seu denuncia que, un any després que el grup municipal presentés al plenari una moció per adequar el camí de Ronda, l’estat del vial és lamentable i comporta un risc evident per a la seguretat de vianants. ERC la Seu va proposar al plenari del mes de novembre de 2017 l’adequació i embelliment de la zona per tal de garantir les mesures de seguretat pertinents per a vianants, així com per a les persones que puguin trobar-se a les immediacions de la zona, per exemple als horts de la banda sud del camí. A data d’avui l’estat ha passat de ser de deficient a lamentable i suposa un evident perill el fet de transitar per l’espai. Aquest camí, és un punt d’unió i apropament, entre el barri de Santa Magdalena i el centre de la Seu, i és freqüentat per gran nombre de veïns del barri i escolars. Cal recordar que es troba en els entorns més immediats de dos centres educatius, l’Institut Joan Brudieu i l’escola Albert Vives sent, per tant, especialment utilitzat per infants. En la moció, que va ser aprovada, el grup municipal d’ERC sol·licitava la redacció per part dels serveis tècnics municipals, d’una proposta de millora de l’espai per tal de garantir la seguretat de la zona així com el seu embelliment, incloure al pressupost 2018 una partida per a l’adequació e l’espai i realitzar els treballs d’adequació i millora del camí, durant el primer trimestre de 2018. El tinent d’alcalde d’urbanisme va manifestar al ple que  s'havia donat instruccions a l’oficina tècnica per redactar una memòria valorada sobre la intervenció de millora, però l’actuació no s’ha dut a terme i el camí s’ha enfonsat. Amb aquesta, es demostra una vegada més, la manca de voluntat política davant les propostes dutes a terme pels grups de l’oposició, i l’incompliment reiterat dels acords arribats. Exigim la immediata senyalització del perill, impedir l’accés al camí, i la ràpida intervenció per a l’arranjament de l’espai.

10 anys d’Oficina Jove de l’Alt Urgell

El 24 d’octubre de l’any 2008, en el marc de la Trobada Nacional de Polítiques de Joventut, inauguràvem a la Seu d’Urgell, l’Oficina Jove de l’Alt Urgell. Els mesos previs van ser un llarg reguitzell de tasques, feines i objectius a complir. Adequació de l’espai, gestionar i reubicar els serveis que hi havia anteriorment, vehicular la gestió dels recursos humans de Consell Comarcal i Ajuntament per tal de començar a treballar conjuntament i en un únic sentit i espai, discussions de temàtica legal amb secretaris i interventors de les diferents administracions implicades pel redactat del conveni i un llarg etcètera d’ocupacions que vam gestionar, sobretot, amb molta, molta il·lusió. Finalment, enmig del que havia estat fins llavors, l’esdeveniment de tipus congressual amb més participants realitzat a la Seu, amb més de 500 persones inscrites, vam inaugurar a les instal·lacions del Centre Cívic l’Escorxador, l’Oficina Jove, llavors anomenada Oficina d’Emancipació. Jo, llavors, n’era la responsable política i, puc dir, que és amb diferència el projecte polític que més m’enorgulleix haver pogut contribuir a crear. L’Oficina Jove de l’Alt Urgell, o l’OJAU, com l’anomenem “els de casa”, va convertir-se en un referent nacional, i això no es va fer sol. Va ser, especialment, gràcies a les persones que diàriament dedicaven la seva jornada laboral a esmerçar esforços perquè així fos. Va ser, també, gràcies a que els i les responsables polítics del moment, van creure en el potencial que la Seu i l’Alt Urgell, tenien per tal d’ubicar-hi un servei com aquest, ja que la feina d’anys n’era un bon aval. I va ser també, gràcies a tots aquelles persones usuàries que us vau adreçar a l’OJAU per tal de buscar orientació, assessorament, informació o el què us calgués, i vau decidir confiar en nosaltres. En resum, la clau de l’èxit, va ser perquè tothom que hi era implicat, va creure en el projecte i se’l va fer seu, fent un pas més en les polítiques de joventut i prioritzant tots aquells aspectes que contribueixen al bon desenvolupament integral dels i de les joves, com són per una banda els àmbits de l’emancipació (estudis, feina, salut, habitatge.

La Seu aplicarà mesures de fiscalitat progressiva als contribuents gràcies a una moció presentada per ERC

Els tres regidors d’Esquerra Republicana a l’Ajuntament de la Seu, van presentar al passat plenari una proposta per tal de començar a aplicar al municipi criteris de fiscalitat progressiva. La proposta, té per objectiu, establir uns criteris que siguin fiscalment i socialment més justos, així com també a nivell mediambiental. El grup municipal considera que cal avançar cap a aquest tipus de model progressiu en les finances municipals per tal de donar compliment als principis de justícia social i igualtat d’oportunitats i es mostra satisfet per la bona acceptació de les propostes al plenari, tot i així, caldrà que les mesures es concretin durant aquest mes, abans d’aprovar-les al ple de novembre. L’objectiu de la proposta és, principalment,  corregir les desigualtats i garantir l’accés de tota la ciutadania als serveis públics així com afavorir la transició cap a un model energètic basat en energies renovables. La formació va fer un seguit de propostes inicials, amb la voluntat que els propers anys vagin implementant-se’n de noves, com són: crear un reglament d’ajuts vinculats al nivell de la renda i que permeti cobrir una part de la quota de l’IBI, bonificació dels immobles posats a disposició de la borsa municipal de lloguer social, i equiparar famílies monoparentals a les nombroses. També bonificacions als immobles amb sistemes d’aprofitament d’energia solar, recàrrec als habitatges buits, reducció de la taxa de l’aigua en diferents supòsits, així com també crear una taxa per l’aprofitament especial de les entitats financeres amb caixers automàtics a les façanes dels immobles amb accés directe des de la via pública. La proposta va ser votada a favor per tots els grups municipals, a excepció de la CUP que va votar en contra del punt 4, precisament el punt on s’especifiquen les mesures a aplicar. Així mateix, l’equip de govern va voler afegir un punt nou en el que es demana demanar als serveis tècnics de l’ajuntament, un informe jurídic i econòmic per tal de presentar-lo a la propera comissió de serveis centrals, a fi i efecte de poder concretar les anteriors mesures i la seva aplicació en el proper ple municipal.