L'Escala

Totes les notícies

Entrevista a Etna Estrems (2): "Som independentistes, tothom ens coneix, no hem de demostrar res"

Etna Estrems, candidata d'ERC a l'alcaldia de l'Escala Marta Arranz, periodista Parleu molt de proximitat i participació ciutadana. Com s'ha de fer per què l'Ajuntament i el poble decideixin junts? Des d'ERC fem tres propostes: un ROM participatiu, consultes per aquelles obres que modifiquin la relació social o paisatgística del municipi i el dia del ciutadà. El ROM és el reglament que regula la participació en els plens municipals, ara no en tenim i en farem un que permeti que tothom pugui dir la seva. Potenciarem la democràcia participativa amb consultes de les obres que tinguin un impacte en la morfologia urbana. Encara que guanyis unes eleccions no vol dir que la majoria de gent del municipi estigui a favor de tot el que proposis durant el mandat. Això és democràcia real. I per acabar, el dia del ciutadà serà un dia a la setmana on qualsevol persona pugui venir a parlar amb l'alcaldessa de tots els temes que li preocupin. Amb tot això hem d'aconseguir que la gent se senti seva l'administració. "Potenciarem la democràcia participativa amb consultes de les obres que tinguin un impacte en la morfologia urbana" Un dels lemes de campanya és Fem l'Escala, a què fa referència? Tenim molt clar que el poble va del Riuet fins a Montgó i el govern ha de treballar per a totes les escalenques i escalencs, visquin on visquin i de punta a punta. Fem l'Escala vol dir impulsar una política de barris activa i ho farem amb la figura del regidor de barri que mantindrà el contacte constant amb els veïns. Tenim una gran mancança d'infraestructures, som conscients que arreglar-ho són desenes de milions d'euros però cada any destinarem una partida pressupostària per anar-ho arreglant tot, de mica en mica. Deixem les propostes electorals, parla'm una mica de l'equip. Dius que ha de ser un reflex de l'Escala real. Quina és l'Escala real? I quin és l'equip d'Etna Estrems? Els equips que governen han de ser un reflex de la societat real. Estem massa acostumats a fer llistes electorals per guanyar eleccions i no per treballar pel municipi, amb cognoms, famílies.

Entrevista a Etna Estrems (1): "Només amb l'exemple s'obre el camí"

Etna Estrems, candidata d'ERC a l'alcladia de l'Escala. Marta Arranz, periodista. (Aquesta entrevista es publicarà en dues parts. Aquí podeu llegir la primera part) Podries convertir-te en la primera dona alcaldessa. Què ha de canviar a l’Escala per ser un municipi feminista? Una de les propostes d’ERC l’Escala és l’empoderament femení. El 8 de març vam presentar les primeres mesures  i el que proposem és una regidoria de Dona i Igualtat. Seria la primera vegada que a l’Escala hi ha una regidoria com aquesta. Com s’hauria de treballar aquesta àrea? No hi ha hagut mai, ni tan sols, una regidoria d’Igualtat... i és molt necessària. La regidoria ha de treballar per potenciar la prevenció d’incidents i fomentar la participació de les dones en tots els àmbits de la vida pública de l’Escala. Una de les propostes és el punt lila de Km 0, que ja vam demanar en un ple municipal, i ha de ser un punt lila d’atenció directa amb gent formada en l’àmbit de policia local, CAP, protecció civil... i que fomenti accions puntuals en esdeveniments festius. D’altra banda, també és important la feminització de l’espai públic amb noms de dones a carrers, per exemple, i oferir xerrades per visibilitzar dones en mons d’homes. Només amb l’exemple s’obre el camí.   L’Escala precisament compta amb un nom molt representatiu, Caterina Albert, però tots els espais es diuen Víctor Català. Un dels noms que obviem és el de Caterina Albert, al final tenim la plaça Víctor Català, la biblioteca Víctor Català... però cal saber que Caterina Albert no amagava el seu nom femení perquè no volgués ser dona sinó per un tema repressiu, cal aflorar la seva figura femenina. Canviar noms de la via pública que ja estan instaurats podria ser un problema per als veïns, però cada any es generen nous espais i pensem que haurien de tenir una priorització envers els noms femenins. Per exemple, fa poc durant les visites als barris, a Sant Martí d’Empúries vam constatar que el jardí on Caterina Albert escrivia, al carrer de la Francesa, està molt abandonat i seria un espai magnífic per rehabilitar i que portés el nom de l’escriptora.

José Luís Sánchez, pastor de l'església Baptista de l'Escala, tancarà la llista d'ERC

José Luís Sánchez Martínez, en Pepe Luís per a tots els que el coneixen, ja va formar part de les candidatures de 2011 i 2015 i ha estat sempre un actiu molt important del partit. Ha estat tertulià habitual als programes “La Plaça” de Ràdio l’Escala i ara mateix és el Pastor de l’església Baptista de l’Escala. José Luís Sánchez Martínez, nascut l’any 1944 i amb arrels a Granada, tancarà la llista d’Esquerra Republicana de l’Escala. En Pepe Luís, com el coneixen tots els amics i companys, ja va formar part de les llistes d’ERC l’Escala el 2011 i el 2015 i ha estat un gran valor per a la secció local, fent de tertulià habitual dels programes polítics “La Plaça” de Ràdio i Televisió l’Escala. La seva trajectòria professional ha girat entorn el món sanitari. És administrador d’hospitals col·legiat, jubilat. Va ser membre de la junta de govern de l’Hospital del Mar i de la junta directiva de Youth for Christ per Espanya. Actualment exerceix el càrrec de Pastor de l’església Baptista de l’Escala i ha estat membre de la junta directiva de la Unió d’Esglésies Baptistes de Catalunya. “En Pepe Luís representa tot allò que volem ser: esforç, constància i compromís. Representa la pluralitat, la fermesa en defensa dels ideals i la bondat i proximitat, i estem molt contents que vulgui tancar la nostra llista”, ha declarat Etna Estrems, candidata d’ERC. Els republicans, amb aquesta posició d’honor en la llista electoral, volen reconèixer-li la seva capacitat de fer grup, el seu compromís amb els valors democràtics i republicans i la seva dedicació i entrega, inclús en moments personals durs, al projecte municipal. “Estic a ERC l’Escala perquè penso que és el millor projecte per a l’Escala i perquè conec a l’Etna des de 2011 i sé que té més vocació de servei que de personalisme. Vol treballar per la gent i això és el que li cal a l’Escala”, ha dit José Luís Sánchez.   ERC l’Escala 15 d’abril de 2019

Carta d'Oriol Junqueras: Davant d’aquest estat i d’aquesta situació, no ens valen les excuses, només la victòria

Companys, companyes    Som a les portes d’una nova campanya electoral. Unes noves eleccions que hauré d’afrontar, com els meus companys i l’estimada Marta Rovira, des de la distància, sense la possibilitat de poder fer una de les coses que més m’agrada que és dirigir-me directament a vosaltres des dels escenaris i des del carrer. Tornarem a viure-la des de Madrid, lluny de tots vosaltres i les nostres famílies, amb aquest nou intent de silenciar-nos. No ho dic amb rencor, sinó amb enyorança i amb la tranquil·litat de saber que ho tornareu a donar tot en aquests 15 dies. Davant d’aquest estat i d’aquesta situació, no ens valen les excuses, només la victòria.   Em sento molt orgullós de presidir aquest històric partit, d’haver agafat el relleu de tantes i tantes persones que abans que nosaltres ho van donar tot per Catalunya, per la democràcia i per la llibertat. I sento que no només no he fet res del que hagi de penedir-me, sinó que me’n sento legítimament orgullós, perquè ser lleial al mandat dels ciutadans és la nostra obligació com a representants públics i l’essència de qualsevol demòcrata. I no en tingueu cap dubte, ho tornaria a fer.    Si la presó és el preu per defensar la democràcia i la llibertat, el pagaré, però no ens aturem ni renunciem a cap de les nostres conviccions per més repressió que ens vulguin imposar. Som a mig camí, ho hem dit altres vegades, més lluny que mai, però encara no on voldríem ser i tenim de nou l’oportunitat a les nostres mans de tornar a derrotar la repressió, la injustícia i la covardia. Podem fer que per primera vegada l’independentisme guanyi unes eleccions espanyoles a Catalunya. No desaprofitem les urnes, ni els missatges que podem enviar amb els nostres vots. Treballem, escoltem, convencem, tenyim de groc el mapa de Catalunya.    Porto tota la vida treballant per la llibertat del meu país. Primer des de la societat civil com la Plataforma pel Dret a Decidir, col·laborant amb el seu exercici amb les consultes populars que es van fer arreu del país o voltant per tots els racons de Catalunya com a historiador; després des el cor d’Europa com a eurodiputat treballant conjuntament amb els companys Raül Romeva i Ramon Tremosa.

Frederic Guirado, empresari vinculat al turisme i l'hostaleria, número 2 de la candidatura d'ERC l'Escala

Guirado és una persona amb àmplia trajectòria en el teixit associatiu escalenc. Amb estudis turístics i d’hostaleria sempre s’ha dedicat al sector i ha estat vinculat a totes les iniciatives pel dret a decidir i la llibertat de Catalunya que s’han dut a terme des de l’Escala. Frederic Guirado Ballester serà el número dos de la candidatura d’ERC l’Escala en aquestes eleccions municipals. Avalat per unanimitat en l’assemblea oberta a totes les persones vinculades al partit que la secció local escalenca ha celebrat aquest dimecres 10 d’abril, Guirado ha donat les gràcies per la confiança i ha acceptat el repte amb “respecte però moltes ganes de treballar per un municipi que va des del Riuet fins a Montgó i que necessita una política de proximitat que ningú fa com aquest equip”. Nascut el 27 de febrer de 1976 i de família escalenca, ha estudiat turisme a la UDG i hostaleria a l’escola de Girona i s’ha dedicat sempre a negocis vinculats al món turístic i hostaler, duent a terme diverses iniciatives empresarials. Amb àmplia experiència en el teixit associatiu escalenc, ha estat membre de l’ADET (agencia de desenvolupament econòmic i turístic), president de l’associació de la Cuina de la Sal i membre de la junta de la de la UBET (Unió de Botiguers i Empresaris Turístics) durant els últims 4 anys.“Sempre he tingut interès en la política i ara és el moment de fer un pas endavant. Després dels últims mesos que hem passat a Catalunya calen ajuntaments republicans i, a l’Escala, ERC és l’únic projecte independentista amb una base municipal sòlida i de futur”, ha dit Guirado. Per la seva banda, Etna Estrems, s’ha mostrat molt satisfeta que Guirado hagi acceptat el repte; “fa temps que conec en Fredi, des que ens vam trobar organitzant la consulta popular sobre la independència al 2010, i sempre he pensat que podia ser una peça clau en aquest projecte de l’Escala del futur que estem construint. Ens fa molt feliços que hagi fet aquest pas endavant, estic segura que serà un gran actiu a la política del nostre poble”.

La diputada d'ERC, Najat Driouech, visita l'Escala per parlar d'inclusió real

Najat Driouech, diputada al Parlament de Catalunya des de 2018, per ERC, és la primera diputada dona d’origen marroquí que accedeix a aquest càrrec institucional. Aquest dissabte dia 6 d'abril, la diputada Najat Driouech, ha visitat l'Escala per a conversar amb les noies de l'associació escalenca de dones Salam i amb tots aquells que s'han volgut acostar a la sala d'actes de l'Ajuntament al voltant d'un berenar i té marroquins. La trobada, a la que han acudit més d'una cinquantena de persones, ha servit per acostar el dia a dia polític de la diputada als assistents i per engrescar-los a no deixar que els estereotips els frenin en els seus projectes vitals. "A mi mai m'ha afectat res del que em poguessin dir per portar vel o per ser d'origen marroquí. No hem de deixar que els comentaris dolents ens frenin i molt menys que ens facin fer enrere dels nostres objectius", deia Driouech durant el berenar. Activista en temes d'inclusió des de ben petita, la Najat és diplomada en treball social especialitzada en inclusió, identitat i religió així com llicenciada en filologia àrab. "Els equips polítics municipals han de ser reflexos de la ciutadania. S'han d'assemblar al municipi i, també a l'Escala, fem una aposta per a la inclusió", comentava Etna Estrems, candidata a l'alcaldia d'ERC. "Si no escoltem tothom, és impossible que fem polítiques encertades per a tothom. Són absolutament necessaris aquests acostaments amb persones que, tradicionalment, han estat apartades dels cercles polítics del municipi", deia Estrems. La Najat Driouech és un exemple a seguir, no només per les catalanes que no han nascut a Catalunya, sinó també per a totes les dones que lluiten dia a dia per combinar vida laboral, social i familiar de forma pràcticament heroica. La Najat és un dels miralls on ens hem de mirar per aconseguir un canvi real de model. Perquè l'exemple és l'únic camí.   ERC l’Escala 8 d’abril de 2019

Gori Rivas, vicepresident del CB l'Escala, i Raúl Ibáñez, membre de la junta del futbol 2015/2017, s'incorporen a ERC l'Escala

Gori Rivas i Raúl Ibáñez, dos homes compromesos i vinculats durant tota la seva vida al món de l’esport, s’incorporen a la candidatura d’ERC l’Escala per potenciar i defensar l’esport de base i la seva capacitat educadora. El projecte republicà escalenc segueix creixent i en aquesta ocasió ho fa incorporant dos homes compromesos amb el món de l'esport. Rivas i Ibáñez han dedicat pràcticament tota la seva vida al bàsquet i al futbol i estan vinculats amb l'esport escalenc als dos clubs amb més nens i nenes del municipi. Amb ells els republicans segueixen cap a l'horitzó de representar al màxim tots veïns i veïnes de la vila. Des d'ERC se sap que l'esport és un dels valors i potencials del nostre municipi, que cal potenciar-lo i, sobretot, que cal posar en relleu i fer créixer els valors que transmet. Gori Rivas (1970), és actualment el vicepresident del Club de Bàsquet l'Escala des de 2012 i entrenador de l'equip femení sub 25 del club escalenc des de 2009. Ha estat vinculat al món del bàsquet com a jugador des dels 12 anys fins als 41 i com a entrenador des dels 18 fins ara. "Cal cuidar els més petits i joves perquè els equips d'adults siguin equips del poble, on els nens i nenes sàpiguen que tenen el seu lloc i així potenciar el sentiment de pertinença al club del poble", ha expressat Rivas, que destaca del projecte d'ERC i de la seva candidata la vitalitat i el positivisme. Segons el vicepresident del CB l'Escala, "les ganes de treballar i l'energia que desprèn aquest grup m'ha fet decidir fer el pas". Raúl Ibáñez (1978), ha jugat a futbol des dels 6 anys fins als 16 i està vinculat al club escalenc des de 2012. Va ser delegat i membre de la junta del club les temporades 2015/2016 i 2016/2017 i actualment és entrenador de futbol base de la Penya Unió de Figueres. Segueix vinculat al futbol escalenc a través del seu fill. Segons Ibáñez, "cal tenir molta més cura de les instal•lacions del club i, sobretot, saber en què i en quines condicions s'inverteix".

ERC L’Escala presenta Etna Estrems amb l'objectiu d'assolir l'alcaldia

Els republicans posen les bases del seu projecte destacant l’objectiu de guanyar les eleccions i fer-ho per a poder CoGovernar el municipi amb tots els veïns i veïnes. Un projecte de base accessible i sempre en contacte amb el carrer. Ahir la Secció Local d'ERC L'Escala va presentar a Etna Estrems, la seva candidata a l'alcaldia per a les eleccions municipals del 26 de maig, en un acte celebrat al casal dels jubilats de la població. Estrems va comptar amb el suport de prop de 150 assistents i també de l'eurodiputat d'ERC Josep Maria Terricabras. L'acte va ser presentat per Frederic Girado, membre de la Secció Local escalenca, que va destacar la tenacitat i la feina que ha desenvolupat Estrems en els últims anys per tal d'impulsar i fer créixer el projecte republicà. També va destacar, ara que fa poques setmanes de la gran mobilització feminista del 8 de març, la importància que les dones tinguin un paper protagonista en una vida política que sovint està excessivament masculinitzada. Tampoc varen voler faltar a l'acte tot un seguit de persones que han treballat o coneixen de prop a Etna Estrems, que vàrem intervenir a través d'un vídeo on exposaven les seves experiències i els motius que els porten a apostar per ella com a candidata. Des d'amics, exprofessors o comerciants locals fins a càrrecs del partit com el President del Parlament, Roger Torrent, o el diputat al Congrés Gabriel Rufian. Per la seva banda, Terricabras va remarcar la importància que tenen els ajuntaments en la vida dels ciutadans, com a institució més pròxima i més accessible. En aquest sentit, va reafirmar el compromís republicà per obrir al màxim aquestes institucions i gestionar-les pensant a atendre, protegir i cuidar tots els ciutadans. Estrems va tancar les intervencions explicant les línies mestres del projecte que lidera, utilitzant com a metàfora els projectes arquitectònics que realitza en la seva vida professional: "de totes les premisses i d'unes bases irrenunciables que té tot projecte, n'ha de sortir un dibuix consensuat i que, al cap i a la fi, sigui una guia per a construir un nou espai on viure millor, més confortable i fer un pas endavant en la vida de les persones.

ERC l'Escala presenta les seves propostes en polítiques de dona i igualtat per al proper mandat

Els republicans han presentat les seves propostes en polítiques de dona i igualtat, aquest matí, en una roda de premsa, en motiu del dia 8 de març. L’equip d’ERC l’Escala ha fet públiques, aquest matí, les seves propostes en matèria de dona i igualtat, desvetllant ja, alguns trets importants del seu projecte per al municipi. “La feminització de la política s’ha d’abordar des de tots els àmbits municipals”, ha explicat la portaveu d’ERC i candidata a l’alcaldia, Etna Estrems. “No es tracta de fer un parell d’accions l’any per dir que es fa alguna cosa, sinó que es tracta de posar la visió femenina sobre la taula en totes les decisions del consistori”. Segons els republicans s’ha d’implementar la visió femenina en aspectes com l’urbanisme, l’oci, la cultura, la fiscalitat, la seguretat, l’educació o la mobilitat... I sobretot es tracta de visibilitzar les dones en entorns on, fins ara, han estat absolutament invisibilitzades. Per tot això, des d’Esquerra Republicana de l’Escala defensen que una política que fa visibles les dones i la seva visió del món és una política molt més justa i igualitària, pel simple fet que posa en relleu el paper d’un 50% de la nostra societat que aporta un talent, qualitat i coneixement que fa massa anys que està tapat. En aquest sentit i com a conceptes més pràctics proposen una sèrie d’accions concretes que, penjarien, totes elles d’una nova regidoria de dona i igualtat. “El nostre ajuntament no ha tingut mai una regidoria com aquesta. De fet no l’ha tingut mai, ni tan sols, d’igualtat”, explicava Estrems. Una regidoria des d’on es volen potenciar accions regulars i periòdiques per visibilitzar la feina i el talent de les dones i garantir un funcionament de l’administració escalenca que sempre tingui en compte el vessant femení en qualsevol de les àrees de govern. Algunes de les accions que dependrien d’aquesta regidoria serien: Crear un Punt Lila de km0, des d’on s’impulsin campanyes d’informació i educació per a joves, formació de tècnics i personal de la policia local i el CAP per a casos d’agressions i discriminacions per raó de sexe i gènere, formació en autodefensa per a dones del municipi, suport i acompanyament a persones que hagin patit agressions i discriminacions pel fet de ser dona o del col·lectiu LGTBI i campanyes puntuals per esdeveniments concrets.