L'Escala

Totes les notícies

Discurs de presa de possessió 2019/2023 de la portaveu d'ERC, Etna Estrems

Bon dia companys i companyes de futur plenari, autoritats, famílies, amics, amigues i veïns i veïnes de l'Escala que avui ens acompanyeu en aquesta presa de possessió de la legislatura 2019/2023. No puc començar aquesta intervenció sense donar les gràcies. Donar les gràcies a totes les persones que el passat 26 de maig van creure en el nostre projecte i ens van confiar el seu vot, portant-nos, per primer cop en la història, a la segona posició en unes eleccions municipals al nostre poble. Però també he de començar donant les gràcies als companys i companyes de viatge que han fet possible aquest resultat; als qui han treballat dia a dia, hora a hora, minut a minut durant els últims mesos i especialment les últimes setmanes, amb una il·lusió inèdita i amb una energia desbordant. A totes i tots els que formeu part del grup humà d'Esquerra Republicana de l'Escala, d'una manera o d'una altra, immens agraïment i immensa responsabilitat de ser la vostra veu en aquest consistori. Hem vingut aquí a treballar. A treballar per l'Escala, per la seva gent i pel seu futur. Hem vingut aquí a avançar. A avançar cap a un model de poble del futur, sostenible, feminista, econòmicament pròsper i socialment just. Hem vingut aquí a contribuir. A contribuir a fer de l'Escala el millor lloc del món, a aportar idees i a intentar aplicar-les. Hem vingut aquí a proposar, a construir i a ser útils. I aquest és el nostre objectiu. Som conscients també que el panorama que ens han deixat les eleccions municipals ho fia pràcticament tot a la voluntat d'entesa, de diàleg i de construcció conjunta que adopti l'equip de govern que, sens dubte, ha obtingut una majoria plenària molt àmplia. Una majoria que només permetrà el debat polític i la confrontació d'idees si, de veritat, el govern té ganes d'escoltar al 50% del poble que ha apostat per altres opcions polítiques. A nosaltres ens ha tocat liderar l'oposició i ho farem amb la voluntat i l'objectiu que abans he exposat però, també, amb el rigor i la fiscalització que s'espera de nosaltres.

ERC l'Escala assumeix el "pacte d'urgència pel patrimoni" proposat pel Fòrum l'Escala-Empúries

Des de la plataforma de defensa de la cultura i el patrimoni escalencs es va fer arribar a tots els partits una proposta de compromís de mínims en la defensa dels béns escalencs i ERC es compromet a complir-los. Des d’ERC l’Escala s’assumeix el ”pacte d’urgència pel patrimoni” que ha proposat la plataforma Fòrum l’Escala-Empúries a tots els partits polítics que es presenten a les eleccions municipals del municipi. Aquest document proposa quatre mesures de mínims per a salvaguardar el patrimoni cultural i paisatgístic del municipi i des de la formació republicana no s’ha dubtat en donar-li suport. Les mesures que proposa el Fòrum són: 1.- Posar en vigència immediata la protecció de les cases del llistat existent en la proposta de MODIFICACIÓ PUNTUAL DEL PLA GENERAL EN L’ÀMBIT DEL NUCLI ANTIC (REFERIDA A SISTEMES I ZONES, EDIFICIS SINGULARS, ILLA SANTA MÀXIMA I CATÀLEG D’EDIFICIS PROTEGITS) que es va elaborar el 2008. 2.- Acord per l’Estany de Poma. Compromís per a la protecció, accés públic i transformació de la zona en un parc municipal que serveixi com a pulmó del barri de Riells. 3.- Control preventiu preceptiu dels moviments de terra sota cota 0 per tal de protegir el potencial patrimoni arqueològic i els recursos hídrics dels aqüífers. 4.-Acord per prioritzar la reclamació i l’aprovació del Pla Especial de protecció de l’entorn d’Empúries. A més d’acceptar el compromís proposat per la plataforma, des d’ERC l’Escala, es demana al consistori que s’apliqui d’urgència una aturada de llicències urbanístiques d’un any, igual que es va fer amb l’aturada de llicències de la zona de l’estany de Poma, a totes aquelles cases que tinguin algun tipus de protecció acreditada, a l’espera de la redacció del nou POUM. Fa pocs dies es va reunir la comissió del POUM i es va presentar, precisament, l’estudi patrimonial on consta un llistat de totes les finques que es coneixen amb algun tipus de protecció o inscrites en algun tipus de catàleg i, per tant, estan localitzades i es podria fer de forma molt senzilla.

ERC l'Escala presenta la llista amb més suport de la història del municipi

Esquerra Republicana de l’Escala ha presentat tots els noms de la candidatura. Una candidatura amb 27 persones, el màxim permès per la llei, i la més amplia que s’ha presentat mai a l’Escala per una formació política. Aquest dijous al vespre s'ha presentat en societat la candidatura d'Esquerra Republicana de l'Escala en un acte que ha comptat amb la presència dels diputats al Congreso, Joan Margall i Carolina Telechea. Davant un centenar de persones els republicans han presentat una candidatura diversa, oberta i plural. Una candidatura històrica pel fet que és la llista amb el suport més ampli que mai s'ha presentat al municipi, amb 27 noms, màxim permès per la llei, 17 candidats i 10 suplents, de persones que comparteixen un projecte molt clar pel municipi; un projecte socialment just, integrador, proper i republicà. ERC l'Escala presenta, doncs, a les eleccions municipals del 26 de maig a 27 homes i dones que fan un pas endavant en un moment històric i complex al país que requereix persones valentes que vulguin construir des de baix. 27 homes i dones que representen de veritat la societat escalenca, que res tenen a veure entre ells, recullen perfils diferents tant professionalment com personalment, que provenen d'entorns socials diversos, de sectors professionals diferents, de les entitats, dels barris, dels moviments socials i reivindicatius. 27 noms d'escalenques i escalencs amb orígens diversos, de famílies catalanes i escalenques de tota la vida, marroquines, argentines, italianes, angleses i espanyoles d'arreu de la península. Aquí teniu la llista completa d’Esquerra Republicana l’Escala amb un breu CV de totes les persones que en formen part: 1.- Etna Estrems Fayos: (1982) Arquitecta i llicenciada en Comunicació Audiovisual. És regidora a l’Ajuntament de l’Escala i Consellera Comarcal des de 2015. Membre fundadora i voluntària de l’Anxova Peluda. 2.- Frederic Guirado Ballester: (1976) Empresari del sector turístic i hostaler amb àmplia experiència professional.

Caterina Ribera, Albert Llach i Agar Vilà, números 3, 4 i 5 d'ERC l'Escala

Caterina Ribera i Alemany, nascuda el 1963, serà la número tres de la candidatura d'ERC l'Escala darrere d'Etna Estrems i Frederic Guirado. Ribera és tècnica en disseny gràfic per l'ERAM i té estudis d'especialització en Blocs corporatius, xarxes socials i eines 2.0 per a Community Mànagers i de relacions públiques 2.0. Actualment, però, combina la seva activitat professional amb el treball en el món de l'administració de finques. Va col·laborar, portant les xarxes socials, amb el Club Bàsquet l'Escala durant 5 anys (2013-2018). "Vaig dipositar la meva confiança en l'Etna Estrems per la seva gran capacitat de treball, eficiència, honestedat i per les ganes de millorar el benestar les persones", ha comentat Ribera. Darrere seu i ocupant la posició número quatre, Albert Llach. Nascut el 1968 i escalenc des de fa 10 anys, l'Albert té estudi d'història per la UB tot i que es dedica professionalment al món de les arts gràfiques. Ha treballat a diferents empreses del sector i ha estat vinculat al Gremi d'Indústries Gràfiques de Catalunya, en concret a la seva Fundació dedicada a la formació, impartint classes en cicles de grau mitjà i superior. "El grup de persones que formen l'assemblea local va fer-me decidir a formar part del projecte republicà de l'Escala i, en concret, la vàlua, l'empenta i la tenacitat de l'Etna Estrems", ha conclòs Llach. La número cinc de la candidatura republicana serà Agar Vilà. Administrativa i emprenedora, nascuda el 1977, té un amb un negoci al nucli antic de tallers de treballs manuals. Persona activa, dinàmica, participativa i amb una energia desbordant, l'Agar és amant dels animals i la natura i això la va portar a fundar, acompanyada de la seva mare, l'associació escalenca SolGat (associació que té cura de les colònies de gats del carrer del municipi) amb la que va col•laborar durant molts anys. "Quan l'Etna va venir a parlar amb mi no hauria imaginat mai que ens entendríem tant i quan em va proposar ocupar la cinquena posició de la llista no vaig dubtar ni un moment.

Entrevista a Etna Estrems (2): "Som independentistes, tothom ens coneix, no hem de demostrar res"

Etna Estrems, candidata d'ERC a l'alcaldia de l'Escala Marta Arranz, periodista Parleu molt de proximitat i participació ciutadana. Com s'ha de fer per què l'Ajuntament i el poble decideixin junts? Des d'ERC fem tres propostes: un ROM participatiu, consultes per aquelles obres que modifiquin la relació social o paisatgística del municipi i el dia del ciutadà. El ROM és el reglament que regula la participació en els plens municipals, ara no en tenim i en farem un que permeti que tothom pugui dir la seva. Potenciarem la democràcia participativa amb consultes de les obres que tinguin un impacte en la morfologia urbana. Encara que guanyis unes eleccions no vol dir que la majoria de gent del municipi estigui a favor de tot el que proposis durant el mandat. Això és democràcia real. I per acabar, el dia del ciutadà serà un dia a la setmana on qualsevol persona pugui venir a parlar amb l'alcaldessa de tots els temes que li preocupin. Amb tot això hem d'aconseguir que la gent se senti seva l'administració. "Potenciarem la democràcia participativa amb consultes de les obres que tinguin un impacte en la morfologia urbana" Un dels lemes de campanya és Fem l'Escala, a què fa referència? Tenim molt clar que el poble va del Riuet fins a Montgó i el govern ha de treballar per a totes les escalenques i escalencs, visquin on visquin i de punta a punta. Fem l'Escala vol dir impulsar una política de barris activa i ho farem amb la figura del regidor de barri que mantindrà el contacte constant amb els veïns. Tenim una gran mancança d'infraestructures, som conscients que arreglar-ho són desenes de milions d'euros però cada any destinarem una partida pressupostària per anar-ho arreglant tot, de mica en mica. Deixem les propostes electorals, parla'm una mica de l'equip. Dius que ha de ser un reflex de l'Escala real. Quina és l'Escala real? I quin és l'equip d'Etna Estrems? Els equips que governen han de ser un reflex de la societat real. Estem massa acostumats a fer llistes electorals per guanyar eleccions i no per treballar pel municipi, amb cognoms, famílies.

Entrevista a Etna Estrems (1): "Només amb l'exemple s'obre el camí"

Etna Estrems, candidata d'ERC a l'alcladia de l'Escala. Marta Arranz, periodista. (Aquesta entrevista es publicarà en dues parts. Aquí podeu llegir la primera part) Podries convertir-te en la primera dona alcaldessa. Què ha de canviar a l’Escala per ser un municipi feminista? Una de les propostes d’ERC l’Escala és l’empoderament femení. El 8 de març vam presentar les primeres mesures  i el que proposem és una regidoria de Dona i Igualtat. Seria la primera vegada que a l’Escala hi ha una regidoria com aquesta. Com s’hauria de treballar aquesta àrea? No hi ha hagut mai, ni tan sols, una regidoria d’Igualtat... i és molt necessària. La regidoria ha de treballar per potenciar la prevenció d’incidents i fomentar la participació de les dones en tots els àmbits de la vida pública de l’Escala. Una de les propostes és el punt lila de Km 0, que ja vam demanar en un ple municipal, i ha de ser un punt lila d’atenció directa amb gent formada en l’àmbit de policia local, CAP, protecció civil... i que fomenti accions puntuals en esdeveniments festius. D’altra banda, també és important la feminització de l’espai públic amb noms de dones a carrers, per exemple, i oferir xerrades per visibilitzar dones en mons d’homes. Només amb l’exemple s’obre el camí.   L’Escala precisament compta amb un nom molt representatiu, Caterina Albert, però tots els espais es diuen Víctor Català. Un dels noms que obviem és el de Caterina Albert, al final tenim la plaça Víctor Català, la biblioteca Víctor Català... però cal saber que Caterina Albert no amagava el seu nom femení perquè no volgués ser dona sinó per un tema repressiu, cal aflorar la seva figura femenina. Canviar noms de la via pública que ja estan instaurats podria ser un problema per als veïns, però cada any es generen nous espais i pensem que haurien de tenir una priorització envers els noms femenins. Per exemple, fa poc durant les visites als barris, a Sant Martí d’Empúries vam constatar que el jardí on Caterina Albert escrivia, al carrer de la Francesa, està molt abandonat i seria un espai magnífic per rehabilitar i que portés el nom de l’escriptora.

José Luís Sánchez, pastor de l'església Baptista de l'Escala, tancarà la llista d'ERC

José Luís Sánchez Martínez, en Pepe Luís per a tots els que el coneixen, ja va formar part de les candidatures de 2011 i 2015 i ha estat sempre un actiu molt important del partit. Ha estat tertulià habitual als programes “La Plaça” de Ràdio l’Escala i ara mateix és el Pastor de l’església Baptista de l’Escala. José Luís Sánchez Martínez, nascut l’any 1944 i amb arrels a Granada, tancarà la llista d’Esquerra Republicana de l’Escala. En Pepe Luís, com el coneixen tots els amics i companys, ja va formar part de les llistes d’ERC l’Escala el 2011 i el 2015 i ha estat un gran valor per a la secció local, fent de tertulià habitual dels programes polítics “La Plaça” de Ràdio i Televisió l’Escala. La seva trajectòria professional ha girat entorn el món sanitari. És administrador d’hospitals col·legiat, jubilat. Va ser membre de la junta de govern de l’Hospital del Mar i de la junta directiva de Youth for Christ per Espanya. Actualment exerceix el càrrec de Pastor de l’església Baptista de l’Escala i ha estat membre de la junta directiva de la Unió d’Esglésies Baptistes de Catalunya. “En Pepe Luís representa tot allò que volem ser: esforç, constància i compromís. Representa la pluralitat, la fermesa en defensa dels ideals i la bondat i proximitat, i estem molt contents que vulgui tancar la nostra llista”, ha declarat Etna Estrems, candidata d’ERC. Els republicans, amb aquesta posició d’honor en la llista electoral, volen reconèixer-li la seva capacitat de fer grup, el seu compromís amb els valors democràtics i republicans i la seva dedicació i entrega, inclús en moments personals durs, al projecte municipal. “Estic a ERC l’Escala perquè penso que és el millor projecte per a l’Escala i perquè conec a l’Etna des de 2011 i sé que té més vocació de servei que de personalisme. Vol treballar per la gent i això és el que li cal a l’Escala”, ha dit José Luís Sánchez.   ERC l’Escala 15 d’abril de 2019

Carta d'Oriol Junqueras: Davant d’aquest estat i d’aquesta situació, no ens valen les excuses, només la victòria

Companys, companyes    Som a les portes d’una nova campanya electoral. Unes noves eleccions que hauré d’afrontar, com els meus companys i l’estimada Marta Rovira, des de la distància, sense la possibilitat de poder fer una de les coses que més m’agrada que és dirigir-me directament a vosaltres des dels escenaris i des del carrer. Tornarem a viure-la des de Madrid, lluny de tots vosaltres i les nostres famílies, amb aquest nou intent de silenciar-nos. No ho dic amb rencor, sinó amb enyorança i amb la tranquil·litat de saber que ho tornareu a donar tot en aquests 15 dies. Davant d’aquest estat i d’aquesta situació, no ens valen les excuses, només la victòria.   Em sento molt orgullós de presidir aquest històric partit, d’haver agafat el relleu de tantes i tantes persones que abans que nosaltres ho van donar tot per Catalunya, per la democràcia i per la llibertat. I sento que no només no he fet res del que hagi de penedir-me, sinó que me’n sento legítimament orgullós, perquè ser lleial al mandat dels ciutadans és la nostra obligació com a representants públics i l’essència de qualsevol demòcrata. I no en tingueu cap dubte, ho tornaria a fer.    Si la presó és el preu per defensar la democràcia i la llibertat, el pagaré, però no ens aturem ni renunciem a cap de les nostres conviccions per més repressió que ens vulguin imposar. Som a mig camí, ho hem dit altres vegades, més lluny que mai, però encara no on voldríem ser i tenim de nou l’oportunitat a les nostres mans de tornar a derrotar la repressió, la injustícia i la covardia. Podem fer que per primera vegada l’independentisme guanyi unes eleccions espanyoles a Catalunya. No desaprofitem les urnes, ni els missatges que podem enviar amb els nostres vots. Treballem, escoltem, convencem, tenyim de groc el mapa de Catalunya.    Porto tota la vida treballant per la llibertat del meu país. Primer des de la societat civil com la Plataforma pel Dret a Decidir, col·laborant amb el seu exercici amb les consultes populars que es van fer arreu del país o voltant per tots els racons de Catalunya com a historiador; després des el cor d’Europa com a eurodiputat treballant conjuntament amb els companys Raül Romeva i Ramon Tremosa.

Frederic Guirado, empresari vinculat al turisme i l'hostaleria, número 2 de la candidatura d'ERC l'Escala

Guirado és una persona amb àmplia trajectòria en el teixit associatiu escalenc. Amb estudis turístics i d’hostaleria sempre s’ha dedicat al sector i ha estat vinculat a totes les iniciatives pel dret a decidir i la llibertat de Catalunya que s’han dut a terme des de l’Escala. Frederic Guirado Ballester serà el número dos de la candidatura d’ERC l’Escala en aquestes eleccions municipals. Avalat per unanimitat en l’assemblea oberta a totes les persones vinculades al partit que la secció local escalenca ha celebrat aquest dimecres 10 d’abril, Guirado ha donat les gràcies per la confiança i ha acceptat el repte amb “respecte però moltes ganes de treballar per un municipi que va des del Riuet fins a Montgó i que necessita una política de proximitat que ningú fa com aquest equip”. Nascut el 27 de febrer de 1976 i de família escalenca, ha estudiat turisme a la UDG i hostaleria a l’escola de Girona i s’ha dedicat sempre a negocis vinculats al món turístic i hostaler, duent a terme diverses iniciatives empresarials. Amb àmplia experiència en el teixit associatiu escalenc, ha estat membre de l’ADET (agencia de desenvolupament econòmic i turístic), president de l’associació de la Cuina de la Sal i membre de la junta de la de la UBET (Unió de Botiguers i Empresaris Turístics) durant els últims 4 anys.“Sempre he tingut interès en la política i ara és el moment de fer un pas endavant. Després dels últims mesos que hem passat a Catalunya calen ajuntaments republicans i, a l’Escala, ERC és l’únic projecte independentista amb una base municipal sòlida i de futur”, ha dit Guirado. Per la seva banda, Etna Estrems, s’ha mostrat molt satisfeta que Guirado hagi acceptat el repte; “fa temps que conec en Fredi, des que ens vam trobar organitzant la consulta popular sobre la independència al 2010, i sempre he pensat que podia ser una peça clau en aquest projecte de l’Escala del futur que estem construint. Ens fa molt feliços que hagi fet aquest pas endavant, estic segura que serà un gran actiu a la política del nostre poble”.