L'Escala

Segells, Marques i Badies (Hora Nova 17/12/19)

Fredi Guirado

A vegades necessitem que ens obrin els ulls per veure allò que tenim just davant, per això,
segurament quan sentim que a l'Escala li han donat el segell de "Vila Marinera", que la Badia de Roses ha entrat dins la marca de "les badies més belles del món" o que a Begur li han donat el segell de "Vila amb Encant", tenim un sentiment intermedi entre evidència i sorpresa. Lògicament aquests segells i marques no estan fetes pensant qui té aquests paisatges com habituals i quotidians, sinó que tenen la intenció de promocionar turísticament aquests indrets.
Fa cosa d'un mes coneixíem la creació de la marca Empordà, a la porta de l'Alfolí de la Sal hi tenim la marca L'Escala Mar d'Empúries i tot això sota el paraigües de la marca Catalunya. Però, si volem ser sincers amb nosaltres mateixos, pels turistes que ens visiten, sempre serem LA COSTA BRAVA.

Evidentment, la intenció de totes aquestes marques i segells neix de la necessitat de promocionar-nos en un món on els nostres competidors en el mercat turístic mundial són cada vegada més nombrosos i sovint molt competitius. La mancomunitat dels 4 municipis que formen part de la badia de Roses, va de promoció, d’interacció i cooperació entre pobles veïns, de treballar conjuntament, creant i venent un sol producte: "La badia més bella del món". El trist del tema és que aquesta forma de treball no arriba a altres àmbits que ens ajudarien a tenir un territori més equilibrat, més sostenible, més racional i que faria que tinguéssim un producte encara millor per presentar al món.
Si podem crear una sola marca Empordà per treballar conjuntament en la promoció turística, no hauríem també d'aprendre a compartir recursos i no tenir els mateixos grans equipaments cada 10km i evitar duplicitats? A millorar la comunicació a tots els nivells? Comunicació física, perquè tothom pugui accedir als serveis dels municipis veïnes o a les estacions de tren més properes.  Comunicació institucional, per compartir i gestionar recursos de forma més eficient econòmicament i mediambiental. I comunicació exterior: perquè formem part d'un territori únic al món. Per això tenim tots aquests segells.
L’obtenció de segells i marques no ens assegura l'èxit ni la visibilitat, i molt menys si aquests segells vénen viciats d'inici, com el recentment estrenat segell de Vila Marinera, que arriba molt pocs anys després que desaparegui la subhasta del peix a la llotja, o de l'eliminació de la màquina de la platja, homenatge d'allò que havia estat l'antic port pesquer de l'Escala, del qual, amb l’última reforma urbanística, només en queden fotos i records a la ment dels més grans.
El Turisme, igual que la societat, ha canviat enormement els últims 20 anys. El turista "jo", els sèniors, "l'experience", el turista "solo traveler", l'ecoturista, són alguns dels exemples de nous segments de mercat que busquen experiències excepcionals. Per poder-los retenir, per poder-los conquerir, hem de buscar noves formes de gestionar el territori, formes excepcionals, per un territori excepcional i, la veritat, no estic segur que l’acumulació de marques sigui el camí. Això no és excepcional, és el mateix que s’ha fet sempre.

Fredi Guirado
Regidor ERC l’Escala