L'Escala

Dependència digital (Hora nova 16/06/2020)

Etna Estrems

Si alguna cosa ens ha ensenyat aquest 2020 és que en els moments de crisi, les noves tecnologies es fan encara més imprescindibles. Els mesos de confinament i d’obligat teletreball ens han fet adonar que sense bones connexions és impossible seguir el ritme del dia a dia, inclús quan aquest ritme és més lent que el que la vida ens té acostumats.

A l’Escala, és conegut, tenim greus problemes de connexió però aquestes setmanes s’han vist agreujats per una càrrega molt superior a l’habitual de les xarxes d’internet. Aquells que de forma quotidiana hi tenim accés hem patit davallades de la intensitat i de la velocitat de la banda i tots aquells a qui no ens arriba la fibra a les nostres llars, hem experimentat molts problemes per mantenir una conversa fluïda en una videoconferència o per pujar arxius a correus electrònics, xarxes socials, núvols…
Doncs, si tot això ens ha desesperat, imagineu com ho haguéssim viscut sí, malauradament, no haguéssim tingut accés a internet des de casa nostra. La bretxa digital afecta a persones amb pocs recursos que no poden fer front a la despesa d’una quota mensual per estar connectats i la crisi del coronavirus ha posat de manifest com n’és de greu que existeixi aquesta desigualtat.

Fa unes setmanes, quan debatíem sobre les accions que havia de contenir el pla de xoc del nostre poble, des d’Esquerra Republicana vam posar posar de manifest la necessitat de la digitalització. Però no només en el fet de digitalitzar processos, informacions, tràmits… Sinó molt especialment en el fet de fer arribar a tothom la connexió a internet. En aquest sentit, proposàvem implantar experiències com la del wifi compartit que s’està implantant a Mataró. Una actuació que consisteix en instal·lar petits repetidors que permetin compartir el sobrant dels wifis privats. És a dir, que entre tots nosaltres compartim tota la banda que no utilitzem i que, finalment, acaba totalment desaprofitada però que a final de mes, també paguem.

Però no ens quedem aquí. Aquesta setmana passada es va posar en marxa la subvenció europea WIFI4EU: una subvenció que financia fins a 15.000€ d’instal·lacions de wifi públic. Imagineu un poble amb wifi obert en condicions en places, equipaments municipals, zones comercials,…? Doncs aquest tipus de municipis és el que, des d’Europa, ara mateix s’està promocionant i pensem que L’Escala ha de ser un d’ells.
Per això, hem demanat a l’equip de govern que es presenti a aquesta subvenció i que inverteixi en la modernització de les xarxes de conectivitat del poble, que avanci cap al futur sense deixar ningú enrere, també en matèria digital.
Cal que aprofitem aquesta oportunitat per avançar en el món del futur, un futur que ja és present i que passa, completament, per ser un present connectat. Esperem que, aquesta vegada sí, ben aviat, es gestioni la sol·licitud de la subvenció, arribin els diners al poble i es pugui treballar en el projecte WIFI4EU.
Etna Estrems
Portaveu ERC L’Escala