L'Escala

Negoci o xantatge? (Hora Nova 18/8/2020)

Etna Estrems

Ara fa uns dies que als mitjans de comunicació podem llegir i escoltar diverses notícies on diferents ajuntaments del país, anuncien que no cediran els seus romanents de tresoreria a l'Estat.
De fet, aquesta mateixa setmana, Esquerra Republicana de Catalunya feia públic que cap dels ajuntaments on Esquerra governa cedirà aquests diners al govern central espanyol.
Des de Madrid, volen vendre aquesta cessió com un gest solidari, però el que és, és un xantatge en tota regla.
Anem a pams: en primer lloc els ajuntaments han de cedir tots els diners del romanent, diners que han estalviat durant anys i que són dels veïns i veïnes dels municipis. I què se suposa que en treuen a canvi? Doncs que, un cop el govern central els retorni (en un termini de 10 a 15 anys) l'Estat els permetrà gastar-los però, compte, gastar-los en el que ell digui, no en el que el municipi necessiti. És a dir, tot allò que l'Ajuntament hagi estalviat fins a l'any 2012, que ara mateix no pot tocar per a res, s'ho podrà gastar, sí, però en el que Madrid decideixi. Així que, resumint, "tu em deixes uns diners que has estalviat amb l'esforç de la gestió d'anys i a canvi, com que jo mano, el dia que te'ls torni (en 10 o 15 anys), puguis gastar-t'ho i no tenir-ho mort de fàstic al banc, però t'ho hauràs de gastar en el que jo digui. Això sí, si decideixes que aquests estalvis no els vols cedir a fons perdut durant quinze anys, et seguiré collant i no te'ls podràs gastar en res! Encara que tinguis milions i que els necessitis per amortitzar una situació social complicadíssima". Doncs senyores i senyors, això, aquí i a Pequín, és un xantatge.
El govern espanyol utilitza el mecanisme del xantatge per espoliar els estalvis de treballadors, jubilades, autònoms, pensionistes... que paguen rigorosament els seus impostos municipals, per omplir la seva guardiola a força de buidar la dels pobles, i com que sap que això que fa és lleig, utilitza la força legal que pot exercir per fer xantatge. Molt bonic.
Això si, donem gràcies perquè la cessió és voluntària... És que només faltaria!

El 2020 està posant a prova a totes les administracions, però sobretot als Ajuntaments, que són la més propera i la que ha de respondre més ràpidament als problemes que es generen als seus barris. Un 2020 que ens està portant moltíssims problemes sanitaris, però també econòmics i socials. Que està posant a prova a totes les famílies, obligant-les a reinventar la seva manera de viure i a adaptar-se, moltes vegades, a situacions de pèrdua de feina, davallada d'ingressos i sobretot, de molta incertesa. Un 2020 on els governs el que haurien de fer és facilitar les coses i donar eines als ajuntaments per fer front als problemes dels veïns i veïnes, i en canvi, el que fan a Espanya, és, literalment, escurar encara més les administracions locals.
El romanent de tresoreria del nostre Ajuntament és de totes les escalenques i escalencs, i el que cal és que sigui alliberat perquè el poble en pugui disposar com consideri i invertir-lo a pal·liar la crisi social que es derivarà d'aquesta pandèmia.
Des d'ERC esperem, i demanem!, que el govern de L'Escala digui NO al xantatge de PSOE-Comuns i es planti: els estalvis del poble, han de ser pel poble i ara, encara més que mai!

Etna Estrems Fayos
Portaveu ERC L’Escala