L'Escala

L’estiu de la Covid (Hora Nova 16/09/20)

Fredi Guirado

Estava passejant la gossa un diumenge d’abril en ple confinament. Feia un dia radiant, el mar calma, el sol de primavera, la Mar d'en Manassa començava a florir i en condicions normals aquell cap de setmana s'hagués celebrat a l'Escala, el Triumvirat. Un cap de setmana on acostumen a venir milers de persones. Però aquest any no està essent un any normal. Aquell diumenge a quarts d’una del migdia, el passeig cap a empúries el feia sol, els bars eren tancats, les terrasses buides i el sempre transitat passeig d'Empúries estava desert.

Amb aquest panorama ens acostavem al que ha estat fins ara l'estiu més incert de les nostres vides.

Un cop passat el confinament les fases de desconfinament no donaven massa confiança als actors turístics del nostre entorn. Els dubtes sobre si sortiria a compte o no obrir determinats negocis eren, fa quatre mesos, en boca de tots.

Finalment, en un acte d’arriscada confiança una molt gran majoria de negocis han obert aquesta estranya temporada 2020. Encertadament, crec.

L'Escala ha viscut un estiu raonablement positiu, l'entramat turístic que tenim, poc dependent de grans operadors, amb poques places hoteleres, molta segona residència i bones opcions de lloguer turístic, ha contrarrestat la manca de turisme internacional amb una bona acollida del turisme intern, sobretot, al nucli antic.

Una altre cosa és la situació dels negocis i barris que estan orientats més al turisme que any rere any ha omplert els nostres carrers i que, malgrat ells haguessin volgut venir, aquest any no han pogut. Els càmpings i la zona de Riells, constaten aquesta dada. Haurem de buscar com ajudem, doncs, a la gent que no ha pogut salvar la temporada.

Podem estar prou contents, però,  tenint en compte l'escenari que teníem per davant. Tot i això, no hem de caure en l'eufòria ni l'autocomplaença. Molts dels nostres municipis veïns no han tingut la nostra sort i han patit un estiu molt dolent, i això ens ha de fer reflexionar sobre la debilitat del sector en aquest panorama de pandèmia que vivim i estar preparats per si aquesta situació s'allarga o, encara pitjor, si aquesta situaciò és converteix en una "Nova Normalitat".

En aquest cas plantegem-nos com ho fem per reviure aquests sectors tant importants per un poble turístic, com són, l'oci, tant diürn com nocturn, el sector cultural, molt castigat en temps de restriccions d'aforament, i com recuperem tots aquests actes, festes i tradicions que aquest any hem hagut de posposar primer i anul·lar més tard.

I sobretot, replantejem-nos el monocultiu económic, totalment depenent del turisme i que s'ha mostrat aquest any tant estrany, molt vulnerable.