L'Escala

Dones que ja no volen ser només princeses

Etna Estrems

Fa uns dies em sorprenia llegint un article sobre els estereotips que, sense voler, la cultura popular i quotidiana ens va inculcant des de petits. L'article parlava de com les pel·lícules de Disney ens influencien pel que fa als rols de gènere, als rols home/dona. Des que l'any 1937 es va estrenar la "Blancaneu i els set nans", la productora americana ha tret al mercat desenes de films on el paper femení, sempre, és el d'una princesa que al final de la història és salvada per un príncep i tot i que és cert que els últims anys s'han modernitzat una mica les històries i que a "Els increïbles 2" (2018) la superheroïna és una dona, ha costat 81 anys arribar fins aquí. Inclús les noies més trempades i valentes com Mulan o Pocahontes segueix essent princeses a la recerca de l'amor romàntic.

Inevitablement les pel·lícules clàssiques com la Blancaneu, la Ventafocs o la Sirenita són vistes per milions de nens cada any en tot el món. Pel·lícules que expliquen a nens i nenes que les dones estan sempre a remolc dels homes que vénen a salvar-les, que tenen papers rellevants dins les tasques domèstiques però que només aspiren a trobar el seu príncep i formar una família. Princeses que, mai ocupen rols destacats dins la societat, que mai competeixen amb un home per aquests llocs perquè, de forma molt natural, no els hi toquen. El seu lloc és purament domèstic i, elles, n'estan encantades.

Sembla increïble com una cosa tan innocent com unes pel·lícules per a infants poden influir tant en la visió real del món. Com el món, per molt que vulgui fer veure que s'ha modernitzat, compra l'argument que quan un home i una dona aspiren a ocupar un lloc concret de rellevància sempre, per dret natural, és millor que hi sigui l'home. És increïble com poc preparada està la societat perquè una dona, tot i el discurs feminista que tan de moda està, ocupi llocs de direcció en grans empreses, espai de comandament en organismes jeràrquics, com per exemple, les forces de seguretat o en organitzacions polítiques. És increïble com les pel·lícules per a nens ens poden fer arrossegar durant tants anys i sense adonar-nos-en aquests estereotips sexistes que tant volem erradicar.

Per sort a poc a poc moltes dones van combatent, com la mare de la segona entrega de "Els increïbles", la idea que el rol femení no pot ser un rol destacat. Són dones lluitadores. Dones esportistes com Laia Sanz o Gemma Mengual. Dones de ciència com Carme Jordi, astrònoma, o Lourdes Vega, física, directora de MATGAS. Dones polítiques com la Teresa Jordà, la Marta Rovira, l'Esther Capella o l'Alba Vergés. Dones que, en mons plenament d'homes evidencien que la validesa no és una qüestió de gènere sinó d'empenta, de ganes i de determinació. Dones que, per sort, poc a poc, van demostrant que, a vegades, pot ser la princesa qui arribi de sobte i salvi el príncep, i el més important; que no passi res!

Etna Estrems Fayos
Regidora d'ERC l'Escala