Les Corts - Casal Josep Sunyol

Notícia

Saps per què reivindiquem i treballarem per l'ampliació de voreres i corredor pedalable d'Av. Madrid a C/ Berlín?

El dia 6 de maig, en ple confinament per la pandèmia de la Covid-19, el nostre grup municipal vam presentar durant el consell plenari un prec demanant a govern que implementés una ampliació de les voreres i un carril bici que s'estengués al llarg de l'Avinguda Madrid. El prec va ser rebutjat pels partits de govern, però se'ns va transmetre que la intenció era treballar en aquella zona i fer passes encaminades en la direcció que havíem proposat.

Dos mesos després encara no s'ha dut a terme cap millora en aquell espai. Davant d'aquesta situació, ens vam veure obligades a presentar de nou aquesta proposta i és per això que el darrer dia 2 de juliol, vam portar-ho en forma de proposició al Ple de Les Corts. Vam voler ser més ambicioses i vam presentar-ho en forma de corredor pedalable que permetria connectar l'eix Llobregat amb la resta de la ciutat, passant pel nostre districte. Així doncs aquest s'estendria al llarg de l'Avinguda Madrid i el Carrer Berlín fins a poder connectar amb el carril bici ja existent del Carrer París.

Malgrat que la proposta sorgia gràcies a la implicació de les veïnes, les quals fa mesos que reivindiquen la necessitat de dur-lo a terme, aquesta va ser frenada per la resta de formacions polítiques, ja que tant Barcelona en Comú, com el PSC i Ciutadans la van votar en contra i Junts per Catalunya i el PP es van abstenir, suposant això que els únics vots favorables foren els de Barcelona pel Canvi. El resultat de la votació va ser una autèntica decepció i va posar en evidència un cop més la realitat a la qual s'enfronta la ciutat: massa estètica per a tants problemes reals.
 
Els arguments que recolzen aquesta iniciativa són clars: el paradigma de mobilitat en què ens trobem està desfasat i en part, és causant de la crisi climàtica que amenaça el nostre planeta. La qualitat de l'aire a Barcelona incompleix any rere any les directrius de la Unió Europea i l'Organització Mundial de la Salut. No hi ha dubte, el transport privat posa en perill el benestar humà i mediambiental i és per això que el districte no es pot permetre continuar amb una autèntica autopista urbana travessant els nostres carrers, és la salut de les veïnes el que està en joc. Cal retornar els barris a les persones i fer front al monopoli automobilístic que fa dècades que impera.
 
D'altra banda, no podem oblidar que el Coronavirus segueix sent un veritable risc que condicionarà de manera evident la nostra vida fins que es trobi la tan esperada vacuna. La bicicleta doncs, es perfila com l'alternativa estrella que ens permetrà descongestionar el transport públic i dur a terme desplaçaments segurs. És innegable que davant d'aquesta situació cal preparar els nostres barris perquè permetin una desescalada que protegeixi a les ciutadanes i que permeti adaptar-se en cas de nous rebrots. El món està canviant en molts aspectes i necessitem un govern flexible que pugui modelar la ciutat pels reptes que sorgeixen a cada moment.
 
Cal posar en relleu també, com s'han exclòs els tres barris de Les Corts de totes les mesures que ha presentat l'alcaldessa Colau en relació amb aquest àmbit. Barcelona no és només el centre, Barcelona és cadascun dels seus 10 districtes i per tant, és incomprensible que alguns d'ells quedin al marge de les millores anomenades "de ciutat". Si es poden posar en marxa carrils bici com els anunciats, per exemple el del Carrer Aragó, també es pot fer el d'Avinguda Madrid, ara bé, sempre que hi hagi la voluntat.
 
Els motius que van exposar la resta de membres del Consell Plenari per a rebutjar la nostra proposició ens van semblar excuses, ja que només es feia esment a reformes més generals que totes sabem que mai acaben arribant. Des de la nostra opinió, la intenció de la resta de grups fou clara: aturar un petit canvi que hagués significat molt. Mai som prou valentes per dur a terme polítiques que clarament responen a situacions excepcionals i que això explica la seva urgència. En tot cas, agraïm com a mínim la sinceritat de govern en reconèixer que la mobilitat sostenible no és una de les seves prioritats en aquest moment i que creuen convenient destinar el pressupost a altres àrees. A nosaltres aquesta informació no ens aturarà, sabem que defensem allò que és just per a les persones i l'entorn i per tant, seguirem treballant-hi incansablement.
 
Finalment, m'agradaria poder dedicar un agraïment a totes aquelles veïnes que heu confiat en nosaltres per portar la vostra veu a les institucions i que ens heu ajudat a formular durant aquest primer any de mandat les diverses propostes en clau de mobilitat que hem presentat.

Elisabet Bercial i Fernández
Consellera del districte de Les Corts