L'Hospitalet de Llobregat

El barri Centre, la vila vella de l'Hospitalet

La zona on s’ubica avui el Barri del Centre i el Districte I, era conegut fins al s. XX com a zona de Marina, contraposada a la zona del Samontà que es correspon als barris alts de la nostra ciutat?

La zona de la Marina es corresponia amb una zona propera al mar i de delta, que durant l’antiguitat va estar en bona part submergida, sent un port natural, fet que provoca que sota l’asfalt actual existeixin restes de vaixells enfonsats. Fins no fa gaires anys encara existia el carrer Marina que limitava amb el passeig de la CAMPSA i amb Cornellà.

El que es coneix avui a la nostra ciutat com a barri centre, va ser la vila vella de l’Hospitalet, coneguda també a l’Edat Mitja com a “Pobla de L’Hospitalet”?

Al voltant d’un hospital de peregrins, la Torre Banca, ubicada als terrenys actuals de la masia L’Harmonia, es va desenvolupar el nucli fundacional de la nostra ciutat, tot i existir un nucli antic també entorn a l’església de Santa Eulalia de Provença na. Tot i que existeixen restes de població des de l’antiguitat, ibers i també romans.

L’actual carrer Xipreret és carrer més antic de la ciutat, amb mes de deu segles d’història?

Probablement l’origen del qual és una divisió de terres de l’època romana. En aquest carrer s’ubicava l’hospital de la Torre Blanca, a tocar del camí ral i progressivament es van anar construint grans edificacions senyorials i petites cases de menestrals al seu voltant. En aquest conjunt hi trobem 27 elements catalogats com a patrimoni, 3 dels quals són patrimoni nacional de Catalunya. En els actuals poc més de 100 metres podem trobar restes arquitectòniques significatives d’una història singular al voltant d’un eix poblacional que se’ns dubte arriba als nostres dies per la voluntat dels seus habitants al llarg del temps de viure-hi i conservar-lo.

Que els coneguts com a corralons eren espais privats d’us comunitari?

Fins a l’actualitat, els corralons de Xipreret organitzaven un conjunt de construccions al voltant d’aquests espais que tenien al davant també com a part de la casa un espai que podia ser galliner, hort , pou. Aquest espai privat delimitava que l’espai entremig de la vi venda i l’hort o pati també fos d’us privat però amb usos comunitaris, safareigs i pous que eren utilitzats per tot el veïnat, creant una vida comunal que amb d’ altres formes perviu fins a l’actualitat. Aquests corralons són les restes vives d’una forma de vida que val la pena preservar i reconèixer per la seva peculiaritat avui a la nostra ciutat.
Les restes de la casa més antiga de la ciutat, la coneguda com a “casa dels finestrals gòtics” ( s. XIV) es troba en un d’aquests corralons. La llegenda diu que potser va ser en aquesta casa on es va signar el conegut com Conveni de L’Hospitalet que va significar la fi de la guerra de successió.

Durant més de 10 segles la història de la nostra població va ser bàsicament rural?

Les gran masies del carrer Xipreret van pertànyer a famílies rurals riques, la família Olive especialment però d’altres com els Cerdanys, Llunell, Modolell, Esquerra, van construir les seves cases com a mostra de la seva riquesa al s. XVI però moltes van ser reformades al s. XVII i XVIII, això sí paret amb paret amb les cases humils que també trobem al carrer, probablement aquesta característica urbanística es correspon també a alguna de les peculiaritats en la història del nucli antic que perviuen fins a l’actualitat.
Fins al s. XIX la població de la vila estava formada per pagesos, petits o grans propietaris.

Al s. XIX, 1813 s’inicia un primer eixample del nucli antic vers el sud, carrers Princep de Bergara, Rosend Arús i Josep Mª de Segarra i al 1907 es fa el segon eixample amb l’obertura de la Rambla Just Oliveras, al 1925 obté el títol de ciutat?

En molt poc temps històric el nucli antic passa a formar part d’una ciutat industrial que durant el segle XX i per raons diverses, es veu abocada a l’oblit del seu passat antic i rural. Només algunes restes aïllades i el conjunt arquitectònic que representa el Carrer Xipreret es mantenen drets i fins quan, per fer-nos memòria.

Malgrat aquest oblit d’un passat genuí i molt antic, aquest barri segueix sent en molts aspectes la Pobla de L’Hospitalet, es mantenen tradicions i una vida veïnal que sovint encara pot recordar la d’una vila rural. Aquesta vivència i el fet de que en aquest barri es concentrin bona part de les restes arquitectòniques significatives del nostre passat, fa que a vegades pugem sentir amb molta força l’existència d’aquesta història mil·lenària que confereix a la nostra ciutat un origen i un passat mereixedor de ser conegut i reconegut.