Totes les notícies

La Xarxa Solidaritat Lleida deixarà de funcionar a partir del pròxim dilluns

L’Ajuntament de Lleida la desactiva en avançar el procés de desconfinament i flexibilitzar-se les mesures de l’estat d’alarma que van originar la seva creació El paer en cap i el regidor de Joventut agraeixen als 675 voluntaris la seva predisposició a col·laborar i anuncien un acte públic de reconeixement a tots ells, quan les autoritats sanitàries ho permetin La Xarxa Solidaritat Lleida (XSL) deixarà d’estar operativa a partir del pròxim dilluns, 8 de juny, en haver-se avançat en el procés de desconfinament de l’estat d’alarma per la Covid-19 i haver-se flexibilitzat les mesures que van originar la seva creació, segons expliquen el paer en cap, Miquel Pueyo, i el regidor de Joventut, Ignasi Amor, en una carta conjunta adreçada als 675 voluntaris que s’han brindat a col·laborar, des que es va establir aquest servei a mitjans de març. L’alcalde i el regidor agraeixen el gest solidari de tots aquests lleidatans i lleidatanes, que es van oferir a “ajudar a altres persones en aquests moments tan difícils, fet que demostra la innegable qualitat humana de la nostra ciutadania”. Al mateix temps, demanen disculpes si s’ha donat el cas que “durant aquest període no has dut a la pràctica aquesta ajuda”. I és que la gran quantitat de persones que es van oferir, “va possibilitar tenir les demandes sempre ateses, gestionant-les seguint criteris de mobilitat, barri de la ciutat, la tipologia d’ajuda que oferíeu i la demanda que es feia, perquè aquesta ajuda fos la més resolutiva possible i amb les màximes garanties per totes les persones implicades”. En adreçar a tots els voluntaris l’agraïment de la Paeria, el paer en cap i el regidor han anunciat que aviat s’organitzarà un acte públic de reconeixement a totes les persones que han format part de la XSL, quan les autoritats sanitàries ho permetin. La Xarxa Solidària de Lleida va néixer per fer front a les situacions de persones que, a causa del confinament, es trobaven en una situació d’especial vulnerabilitat.

La Paeria ampliarà els serveis oberts al públic amb l'entrada a la fase 2 del desconfinament

Reobriran catorze escoles bressol, el Conservatori, l'Aula de Teatre, l'Escola d'Art, els museus i les oficines d'atenció al públic de Drets Civils, Turisme i Consum El cementiri també tornarà a obrir per a visites, tot i que es fixa un màxim de 25 assistents per enterrament L'Ajuntament de Lleida té previst ampliar l'obertura de serveis municipals amb la relaxació de les mesures de confinament per l'entrada de la regió sanitària de Lleida a la fase 2, prevista per aquest dilluns, 8 de juny, segons s’ha informat avui en la reunió del Centre de Coordinació Municipal (Cecopal), que ha presidit el paer en cap, Miquel Pueyo. La posada en marxa d'aquesta ampliació de serveis està condicionada en tot cas a la publicació oficial del canvi de fase per la regió de Lleida. En l'àmbit educatiu està prevista la reobertura de catorze escoles bressol, totes excepte les de Germans Grimm, Bordeta, Magraners i Llívia, que es mantindran tancades per manca de famílies interessades en la seva reobertura. El seu horari serà de 8 a 12 h i de 15 a 17 h sense servei de menjador, tot i que cada escola obre en franges d'horari diferent, en funció de les necessitats de les famílies. També tornaran a estar obertes al públic a partir del dia 8 l'Escola de Música i Conservatori Municipal, per tal de preparar les proves d'accés; l'Aula Municipal de Teatre, per alumnat de segon del cicle formatiu i proves d'accés; i l'Escola d'Art Municipal, per alumnat de segon i proves d'accés. En l'àmbit cultural, torna l'activitat als museus, amb l'obertura al públic del Museu d'Art Jaume Morera, Centre d'Art la Panera, Museu de l'Aigua, Museu de l'Automoció Roda Roda i la Casa dels Gegants. Pel que fa als equipaments esportius, amb l'inici de la fase 2 s'obriran els pavellons Onze de Setembre i Barris Nord, perquè els clubs puguin fer ús de les oficines. Quant a la regidoria de Drets Socials, dilluns es produirà l'obertura de les ciberaules i dels serveis d'intervenció socioeducativa (SIS) amb aforament limitat.

Comença la redacció del Pla de Civisme i Convivència

L’Ajuntament de Lleida ha iniciat la redacció del Pla de Civisme i Convivència amb la posada en marxa de la primera enquesta sobre la matèria, en què participa un panel de 40 experts. L’alcalde ha detallat el procés i els objectius del pla en la reunió d’avui de la Comissió Informativa. La inciativa ja es va avançar en la sessió del passat octubre. El paer en cap ha insistit que el civisme “no és un repte només policial i s'ha d'abordar des del punt de vista educatiu, de treball social i de gestió de l'espai comunitari”. En aquest sentit, ha assenyalat que la intervenció d’un panell d’experts de diversos àmbits i la metodologia per elaborar el Pla permetran donar-li la mirada àmplia que la temàtica requereix. El Pla de Civisme i Convivència analitzarà els elements que configuren la convivència a Lleida i estudiarà les seves febleses, les amenaces, les fortaleses i les oportunitats. A partir d’aquí, es redactarà un informe sobre les percepcions de la convivència a la ciutat, on s’indicaran les futures actuacions. El panel d’experts l’integren representants de les diferents regidories de la Paeria, entitats ciutadanes i acadèmics. El Pla ha començat amb la realització d’un qüestionari Delphi, metodologia que permet explorar un tema de manera oberta. Els experts han de respondre un qüestionari exhaustiu sobre la matèria, estructurat en dos fases, per determinar els tipus de problemes i temàtiques relacionades amb la convivència així com la seva jerarquització. Una vegada analitzats els primers resultats, al juliol s’emprendrà la segona ronda de consultes a través de sessions i d’entrevistes grupals i individuals. L’informe final es presentarà en una jornada al desembre.

Pueyo demana a l’Estat espanyol que regularitzi la situació de les persones sense papers que arriben per treballar en la fruita

L’alcalde de Lleida proposa a tots els grups municipals que s’adreci una carta conjunta a la delegada del Govern a Catalunya L’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo, demanarà al Govern de l’Estat espanyol que regularitzi de manera temporal la situació de les persones sense papers que arriben a Lleida per treballar en la campanya de la fruita. El paer en cap ha proposat a tots els grups municipals de l’Ajuntament de Lleida que es redacti una carta conjunta per adreçar-la a la delegada del Govern a Catalunya, Teresa Cunillera, per “demanar que l’Estat regularitzi excepcionalment la situació d’aquestes persones perquè puguin treballar durant la campanya”. La proposta s’ha fet en la reunió de la Comissió Informativa per les polítiques de gestió de la seguretat i civisme que s’ha celebrat avui de manera telemàtica. Cal recordar, a més, que Esquerra Republicana ja va demanar al Congrès dels Diputats el passat 8 d'abril regularitzar la situació de les persones migrades. En una moció presentada al Senat, el grup d’Esquerra Republicana – Eh Bildu reclama a l’Executiu que regularitzi, amb efectes immediats i amb opció de pròrroga, a totes les persones que es troben en situació administrativa irregular a l’estat. Per altra banda, la Proposició no de Llei (PNL) registrada al Congrés dels Diputats fa èmfasi en la regularització per la via d'urgència en els àmbits sanitari, de les cures i agrícola.

La Paeria redacta una proposta d’instrucció per regular el teletreball

Ha obert un període fins el 19 de juny per recollir les propostes i suggeriments dels treballadors/es. Abans de tancar el document definitiu, també es negociarà amb els sindicats. L’objectiu és regular aquesta modalitat de treball en un marc reglamentari propi de l’Ajuntament, per aplicar-lo en situacions d’excepcionalitat o com a opció voluntària després del confinament L’Ajuntament de Lleida ha redactat una proposta d’instrucció que regula la prestació dels serveis en la modalitat de teletreball per al personal al servei de la corporació municipal. El document pretén regular el teletreball dins d’un marc reglamentari propi, com estan fent altres administracions, perquè es pugui aplicar en situacions d’excepcionalitat, com l’emergència sanitària actual, i també com a opció voluntària dels empleats públics un cop s’hagin superat les diferents fases de desconfinament. En aquesta primera proposta es recull l’àmbit d’aplicació, així com els requisits per a la prestació de serveis en aquesta modalitat, el règim general, el règim especial en situacions determinades, els mitjans tecnològics i les aplicacions necessàries per desenvolupar l’activitat, la formació o la seguretat i la salut. La Direcció de Recursos Humans i la Coordinació d’Organització i Polítiques Digitals han presentat la proposta d’instrucció, que ja han posat a l’abast dels treballadors i les treballadores perquè puguin fer arribar propostes, suggeriments o dubtes, a través d’un formulari en línia. La participació es pot fer de manera anònima o nominal fins el divendres 19 de juny. Un cop es tinguin les aportacions s’iniciarà també la negociació sindical, abans de tancar el document definitiu. Les darreres setmanes la Paeria ha comprovat que, amb els sistemes que s’han desenvolupat, l’opció del teletreball és viable, pel que vol aprofitar les sinèrgies endegades per establir-ho com un nou sistema de treball optatiu.

En marxa el dispositiu d’acollida de la campanya de la fruita i un cens de les persones temporeres a l’Horta

L’Oficina d’Atenció a la Campanya de la Fruita es centralitza al Pavelló 3 de Fira de Lleida i inclou un espai d’allotjament amb dutxes i altres serveis Les regidories de l’Horta i d’Ocupació impulsen el registre, d’acord amb les organitzacions agràries, per tal de tenir informació actualitzada i real per poder coordinar millor el dispositiu d’atenció social i sanitària L’Ajuntament de Lleida ha posat avui en marxa el dispositiu definitiu d’atenció i acollida a les persones temporeres, que es centralitzarà a les instal·lacions del Pavelló 3 de Fira de Lleida des d’avui fins a mitjans de setembre, després d’un període provisional en el qual l’atenció s’ha dut a terme al pavelló Agnès Gregori. Aquest espai acull l’Oficina d’Atenció a la Campanya de la Fruita, des d’on s’atén i orienta els usuaris i usuàries, l’espai d’allotjament, d’entre 120 i 150 places, així com la resta de serveis complementaris, com són les dutxes, els àpats i la consigna. Tall de veu de Gemma Domingo, coordinadora de la regidoria de Polítiques per als Drets Socials Una de les novetats del dispositiu és la posada en marxa a partir d’avui d’un cens de les necessitats de contractació de persones temporeres que té la pagesia de l’Horta de Lleida. El regidor de Mobilitat, Vialitat, Trànsit i Horta, Joan Ramon Castro, ha anunciat avui que la Paeria impulsa aquest registre, que recomana la Generalitat de Catalunya, a través de les regidories de l’Horta i d’Ocupació i Responsabilitat Social. Es gestionarà mitjançant un formulari online creat expressament perquè els pagesos i pageses i els sindicats agraris comuniquin quines són les seves necessitats reals i actualitzades de personal per a la campanya de recollida de la fruita 2020. Tall de Joan Ramon Castro Aquesta iniciativa, que ha estat consensuada amb les principals organitzacions agràries, té com a objectiu poder preveure amb precisió l’impacte de la campanya a Lleida, tant des del punt de vista social com sanitari.

Pueyo anuncia la creació d'una Comissió Especial per aclarir els fets de l’Aula de Teatre

L’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo, ha avançat durant el Ple del mes de maig que proposarà per al pròxim ple del consistori la creació d’una Comissió Especial per fer el seguiment de què ha passat a l’Aula Municipal de Teatre durant 20 anys, tal com s’ha relatat en diversos mitjans de comunicació els darrers dies. Pueyo ha assenyalat que si apareixen noves denúncies, la Paeria les acompanyarà i, si s’escau, les portarà a Fiscalia. Igualment, ha dit que es facilitarà amb celeritat tota la informació que tingui a l’abast al Síndic de Greuges, que s’ha posat en contacte amb la Paeria perquè ha obert una investigació d’ofici davant uns fets molt greus. El paer en cap ha anunciat que es plantejarà algun tipus de reparació moral a les víctimes, quan sigui possible, i que es revisaran els contractes vigents amb les entitats que gestionen l’Aula per trobar un canvi de model. Ha anotat algunes mesures que ja s’han pres, com la contractació de formació per al professorat de l’Aula, la redacció d’un protocol en el context específic del centre, atenció psicològica individual i en grup, a través de Dones a Escena o de l’Aula, treball amb Casal de la Dona, etc. Pueyo ha reiterat la condemna més rotunda davant qualsevol situació de violència de gènere, en espais públics o privats, i que s’actuarà amb contundència, amb el compromís de seguir treballant per una ciutat segura i lliure d’agressions sexistes per aconseguir espais segurs, on es garanteixi el respecte a tothom. Ha conclòs que cap mena de violència té cabuda a la ciutat.

La Paeria posa en marxa la Bústia Ètica i de Bon Govern

Admetrà denúncies i comunicacions, incloses les anònimes, sobre qualsevol acció o omissió contrària als principis de bon govern o a l’ordenament jurídic La gestionarà l’Oficina de la Sindicatura de Greuges i comptarà amb unes normes reguladores pròpies, que es crearan pròximament Aquesta serà una de les eines per recollir possibles denúncies relatives a l’Aula de Teatre, garantint poder-ho fer de manera anònima L’Ajuntament de Lleida posa en marxa la seva Bústia Ètica i de Bon Govern, un canal segur de participació electrònica que permetrà a la ciutadania i als servidors i servidores públics informar o denunciar qualsevol mala pràctica en la gestió de l’Ajuntament, incloses totes les accions o omissions contràries als principis de bon govern o a l’ordenament jurídic. La segona tinenta d’alcalde i portaveu del Govern, Jordina Freixanet, ha destacat que aquesta iniciativa mostra “la ferma voluntat de la Paeria d’avançar cap a un model d’administració més transparent i que facilita a la ciutadania i als mateixos servidors públics poder exercir mecanismes de control de qualsevol àmbit de l’activitat administrativa, promovent així també la participació ciutadana”. La Paeria ha signat un conveni amb la plataforma Xnet, l’organització sense ànim de lucre que ha creat l’eina Powered by Globaleaks que usarà la Bústia Ètica de la Paeria, i amb l’Ajuntament de Barcelona, que ha estat pioner en implantar un servei com aquest i que té els drets d’aquest programari. Gràcies a aquest acord, aquestes dues entitats faciliten la informació, la seva experiència i aquesta eina informàtica, que permet garantir en tot moment l’anonimat del denunciant. Freixanet ha explicat que la firma del conveni –que també signen l’Ajuntament de Terrassa, l’Àrea Metropolitana de Barcelona i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya– s’havia de fer en un acte públic a Barcelona el passat mes de març, però finalment s’ha fet de forma digital, per la situació generada per la pandèmia del coronavirus.

Miquel Pueyo: «Estem canviant una cultura de caire clientelar»

L’alcalde de Lleida reflexiona en una entrevista sobre el primer any al capdavant del govern municipal (Segre 24 maig 2020) Valoració. Aspectes positius «El millor, que un govern de coalició amb Junts i el Comú, nou a Catalunya i l’Estat, per al qual alguns no donaven ni deu cèntims, s’ha mostrat molt estable, no ha patit cap crisi. Hem fet una administració més senzilla i pròxima al ciutadà. Un altre punt important és el refinançament de l’EMU i del parc de Gardeny, que eren gegants amb peus de fang, ara consolidats.» Aspectes negatius «La situació econòmica que ens vam trobar. Sabíem que era difícil, però al tenir tots els números hem vist que era pitjor. Acumular un deute de 175 milions és imprudent.» Deute municipal «El pressupost del 2019 estava fet amb una dosi important de fantasia i des del gener fins a les eleccions la Paeria va gastar amb un entusiasme digne de millors causes. Si no entenem la situació que vam trobar, no podrem comprendre les mesures que prenem.» Atenció als treballadors temporers «És veritat, ho lamento (que hi hagi gent dormint al carrer). Podria donar explicacions: no tenim diners, el 2003 i el 2004 la Paeria va rebutjar una ajuda del Govern per a un alberg de temporers i l’anterior govern va eliminar el de transeünts. (...) La Paeria afronta la situació i la gestiona amb dèficits que admeto.» Model comercial. Torre Salses «Les tres forces sempre hem dit que aquest no és el model que volem. Però aquest és un govern seriós que es regeix per les lleis. La tramitació del projecte serà llarga.» Museu Morera «Les obres han continuat, hem reactivat la tramitació del projecte modificat i demanarem una pròrroga per acabar-les. N’estic convençut i confio en l’UTE d’empreses lleidatanes que les fa, en la seua honorabilitat i vinculació amb Lleida per acabar el Morera i fer una bona obra.» Model de festes «Lleida és una ciutat on durant gairebé quaranta anys s’ha consolidat una cultura amb alguns matisos de clientelisme, molt tancada, amb una llista d’inclosos i exclosos i quan introdueixes canvis en aquest model les resistències són normals.