El Ple de la Paeria aprova les Ordenances Fiscals pel 2020 que tenen com a objectiu reduir el deute, aplicar una fiscalitat progressiva, la cura del clima i l'accés a l'habitatge

Grup Municipal
El Ple de la Paeria extraordinari, celebrat aquest dilluns 21 d'octubre, ha donat llum verda a les noves Ordenances Fiscals per a l'any 2020 amb els vots a favor dels tres equips de govern (Esquerra Republicana - AM, JuntsxCAT Lleida i el Comú de Lleida) i els vots en contra de l'oposició (PSC, Ciudadanos i PP).

La regidora d'Economia, Montse Pifarré, ha explicat que aquestes Ordenances presentades "estan basades en l’acord d’aquest govern d’entesa per caminar cap els objectius que ens vam marcar entre tots a l’inici de la legislatura; Fer de Lleida una ciutat Segura, Valenta, Connectada, Justa, Compromesa, Saludable i Emprenedora". Aquestes noves ordenances, ha explicat Pifarré, estan centrades en quatre grans reptes a assolir durant la legislatura 2019-2023. Per una banda, reduir el deute de la Paeria (de 175 milions d'euros) i la regularització de les factures al calaix. "Ja vam explicar l’abast de l’endeutament d’aquest ajuntament i les hipoteques a curt i llarg termini que suposava amb conseqüències en la gestió municipal i la capacitat d’inversió", ha exposat Pifarré durant el Ple. El segon objectiu és aplicar una fiscalitat més justa, introduint elements de progressivitat, amb la finalitat de  que contribueixin més aquells que més tenen. Cal combatre, també, l’emergència climàtica amb mesures concretes que facilitin el canvi de model energètic, fent ús d’energies renovables i vehicles no contaminants. I, per últim, tal i com ha dit Pifarré: "afrontar un problema molt greu de la nostra societat, perquè afecta a un dret fonamental de les persones, que és el dret a l’habitatge". Amb aquestes ordenances, des de la Paeria "volem treballar en dues direccions; incrementar el parc d’habitatge de lloguer social i mobilitzar habitatge desocupat", ha afegit la regidora Pifarré.

Com a mesura de caràcter general, el govern proposa una actualització de l’IPC que ha de permetre actualitzar els salaris dels empleats públics, els contractes de serveis públics i l’adquisició als proveïdors de bens i serveis, minimitzant la pèrdua de poder adquisitiu de l’Ajuntament.

Pel que fa a l'Impost de Béns Inmobles (IBI), es proposa aplicar un tipus diferenciat més alt (1,20) pels usos següents: oficines, industrial, comerç, sanitat, oci i hoteleria i espectacles. Com a primera  mesura per contribuir a millorar el problema de l’habitatge a Lleida, s'implementarà un recàrrec a l’IBI del 50% als immobles d’ús residencial que es trobin desocupats amb caràcter permanent, és a dir més de dos anys,  i no concorrin en cap de les causes justificades detallades en la llei 14/2015 de 21 de juliol. Tanmateix s'aplicaran una sèrie de bonificacions a l'IBI destinades a promoure la transició energètica a energies renovables, a millorar la situació de manca d’habitatge social, a protegir les zones que gaudeixen de menys serveis, i les activitats agrícoles i ramaderes.

Pel que fa a l'IAE s'incrementarà entre un 2 i un 5% en funció de la classificació de les categories dels carrers i quedant congelat per les empreses del polígon industrial. Les bonificacions de l’IAE també van dirigides a la millora del medi ambient, concretament  podran gaudir d'una bonificació de fins el 50% del cost de la instal·lació, les empreses que canviïn a tecnologia fotovoltaica. Una altra bonificació és referent a les empreses que contractin el subministrament d'electricitat d'origen 100% renovable, que gaudiran d’una bonificació del 5% de la quota si facturen entre 1 i 10 MM i un 2% si facturen més de 10MM.

La regidora Pifarré ha explicat que "aquestes mesures no tenen com objectiu principal el recaptatori, sinó que son un primer pas per avançar en aquells reptes que tenim com a ciutat i també en clau de país". Pifarré també ha posat l'accent a la situació econòmica heretada com un factor important a l'hora de traçar i elaborar aquestes noves ordenances fiscals, afirmant que "els obliga a ser responsables en la gestió dels ingressos".

Abans de celebrar-se el Ple extraordinari, ha tingut lloc la Junta General de l'EMU on s'han tombat els comptes i la petició de cessament d'un conseller d'Esquerra Republicana i s'ha aprovat encarregar un estudi econòmic i financer extern per estudiar en profunditat l'Empresa Municipal d'Urbanisme.