Lleida

Notícia

La Xarxa Solidaritat Lleida atén unes 300 demandes, algunes de periòdiques, durant el confinament

670 voluntaris/es conformen la xarxa, que cobreix les necessitats bàsiques de les persones que demanen suport, sobretot amb sol·licituds per anar a la compra o a la farmàcia. Atesa la situació d’emergència, s’ha intentat buscar la màxima proximitat veïnal entre les parelles de voluntariat i que estiguessin el mínim de temps al carrer

La Xarxa Solidaritat Lleida ha atès unes 300 demandes des que es va posar en marxa per coordinar el suport de voluntaris i voluntàries de la ciutat i atendre persones que estaven en situació de vulnerabilitat per l’actual crisi sanitària. La Xarxa està conformada per 670 col·laboradors/es, dels quals més d’un 40 per cent són menors de 30 anys. Els voluntaris/es han cobert les diferents demandes de qui ha demanat suport, que en molts casos han requerit de continuïtat -s’han anat fent de manera periòdica-. L’acció més sol·licitada ha estat la compra i la distribució d’aliments, amb un 42 % de les peticions. Li ha seguit anar a la farmàcia o altres gestions vinculades a la salut, amb un 30%. També han estat nombroses les demandes que s’han fet per baixar les escombraries, així com les que han tingut a veure amb suport psicològic. Entre altres, s’han fet serveis relacionats amb les tecnologies.

Atès l’estat d’alarma per la covid-19, el funcionament de la xarxa ha primat activar els menys voluntaris/es possibles i que estiguin el mínim de temps al carrer. Per això, s’han fet parelles de suport per prestar ajut en zones properes, fent el contrari del que es faria en una situació normal, on es mobilitzarien el màxim de persones.

A més, la Xarxa Solidaritat Lleida ha col·laborat en diverses iniciatives, com la distribució de cartells de la xarxa en punts estratègics, el suport als restaurants que han cuinat aliments per a persones sense llar, etc.

Les demandes a la Xarxa estan disminuint, però la implicació dels voluntaris/es segueix activa i el conjunt de les persones que han prestat algun servei valora el fet d’haver-se sentit útil i de veure la implicació social i el vincle que s’ha establert entre les persones.

La Xarxa, impulsada per la Paeria amb la implicació de diversos departaments municipals i entitats de la ciutat, s’ha articulat a partir de dos tràmits: “vull ajudar” i “necessito ajuda”. Això s’ha gestionat a través del web de Paeria.cat, dels telèfons operatius per a aquesta tasca i el correu electrònic. Diàriament s’han anat administrant les demandes amb les persones col·laboradores. El treball s’ha desenvolupat estretament amb la Regidoria de les Polítiques per als Drets Socials, per coordinar els casos que requereixin d’atenció dels seus professionals.