Lleida

Notícia

Freixanet: “El teletreball ha vingut per quedar-se i n’hem d’aprendre dels avantatges que ens dona"

Grup Municipal
Un 23,5% dels treballadors que han fet ús del teletreball a la Paeria opinen sobre com s’ha de regular en el futur.

Gairebé la totalitat opina que ha de ser una opció voluntària i la majoria creu que en farà ús.

La valoració de l’experiència del teletreball durant el confinament és altament positiva, en qualificar-la amb un 4,18 en una escala de l’1 al 5.

 

Un total de 141 treballadors de l’Ajuntament de Lleida han participat en l’enquesta elaborada per la Direcció de Recursos Humans i la Coordinació d’Organitzacions i Polítiques Digitals, que ha de contribuir a la redacció d’una proposta per regular el teletreball entre el personal laboral de la corporació municipal. Aquesta xifra representa una participació del 23,5% del total d’empleats públics que han desenvolupat les seves tasques des dels seus domicilis durant l’estat d’alarma.

Cal recordar que des de l’inici de la pandèmia, 600 treballadors han pogut fer ús del teletreball amb els escriptoris virtuals, situant l’Ajuntament de Lleida al capdavant de les administracions públiques en digitalització, dins de les mesures de lluita contra la Covid-19, i garantint l’activitat de la institució, en poder accedir de forma remota a totes les aplicacions i unitats de la xarxa interna de la Paeria.

Les regidories en què hi ha hagut més participació han estat les de Recursos Municipals i Hisenda, seguida de la de Polítiques per als Drets Socials i la de Govern Obert. En conjunt, s’han recollit 108 reflexions i 33 propostes de redactat concret.

Les respostes a les preguntes del sondeig han estat bastant uniformes. 140 opinen que el teletreballat ha de ser una opció voluntària; 136 creuen que en faran ús en algun moment, si es manté, i 140 dels 141 enquestats ja n’han fet ús d’aquest model de treball durant el confinament. L’experiència d’aquests tres mesos de teletreball és qualificada d’altament positiva, en obtenir una mitjana de 4,18, en una escala de l’1 al 5.

Destaca també la bona puntuació que ha rebut l’atenció i suport dels tècnics de Serveis Digitals i Tecnologia i de les Àrees de Recursos Humans, que han estat una peça clau en aquesta implementació, seguiment i formació en eines. Els treballadors han valorat la seva actuació amb un 4,33, en una escala de l'1 a 5.

Per altra part, els treballadors assenyalen entre els aspectes més negatius del teletreball el no saber o poder desconnectar, l’excés de càrrega de feina i la manca de relació amb els companys.

Els participants en l’enquesta també han fet arribar 140 aportacions de millora, entre els quals s’inclouen molts missatges d’agraïment, la necessitat de disposar d’eines, connectivitat, formació i major implicació dels caps.

La segona tinent d’alcalde i regidora de Govern Obert i Qualitat Democràtica i Institucional, Jordina Freixanet, ha qualificat d’èxit el procés de recollida de propostes entre els treballadors municipals. “Ens permet millorar el document per redactar la proposta definitiva per regular el teletreball”, ha dit.

“El teletreball ha vingut per quedar-se i n’hem d’aprendre dels avantatges que ens dóna: la flexibilitat horària, el treball en xarxa, la millora en la conciliació familiar i personal, la reducció de desplaçaments per reunions i la millor productivitat i eficàcia en les reunions..., però també hem de treballar i millorar les deficiències: ha de ser voluntari, s’ha de basar en una relació de confiança, s’han de millorar les directrius i compartir l’avaluació per objectius, s’ha de dotar d’eines o facilitar per adquirir-les, s’ha de tenir espais de presencialitat per poder interactuar personalment amb tot l’equip, entre altres”, ha explicat la tinent d’alcalde en fer balanç de l’enquesta.

Un cop finalitzada la fase de recollida de propostes i redactat el document, s’obrirà un termini de 10 dies, perquè els sindicats puguin fer les seves aportacions, abans que Recursos Humans elabori la versió definitiva. Aquesta retornarà una altra vegada als representants dels treballadors perquè, en el termini de 10 dies més, puguin emetre el seu informe final. La previsió és que el document que ha de regular el teletreball estigui enllestit a finals de juliol.

En aquests moments i ja en fase de represa, totes les Administracions estan treballant per tal que els seus empleats retornin presencialment, “en el cas de l’Ajuntament de Lleida es permetrà mantenir el teletreball de manera voluntària i, fins a l’aprovació definitiva de la instrucció, es regularà cas a cas aquesta situació amb un pla de treball individualitzat i transitori”, segons ha informat la tinent d’alcalde Jordina Freixanet.