Lleida

Notícia

El Govern de la Paeria visita l'espai on s’ubicarà la nova Estació d’Autobusos de Lleida

Grup Municipal
L’equip de govern municipal, encapçalat pel paer en cap Miquel Pueyo, ha visitat aquesta tarda el recinte dels Docs i l’entorn de l’antiga Farinera La Meta on està previst que s’ubiqui la nova estació d’autobusos de Lleida.

Miquel Pueyo ha recordat que la Paeria fa temps que treballa amb la Generalitat per activar la construcció de la nova estació d’autobusos tenint en compte l’estat deficient en què es troba l’equipament actual, que data de l'any 1972.

L’alcalde ha insistit que la ubicació alternativa prevista anteriorment (sota el Pont de Príncep de Viana) era inviable per tenir unes dimensions petites per a una ciutat com Lleida i perquè el pont del ferrocarril no s’adaptaria al gàlib dels autobusos de majors dimensions. També ha remarcat que el nou emplaçament proposat, amb més de doble de superfície que l’anterior, permet més espai per a andanes i major possibilitat de gir dels vehicles, entre altres millores.

Pla de treball

En el ple d’aquest divendres es proposarà l’aprovació inicial de la modificació del planejament de la Unitat d’Actuació número 3 (UA-3), un dels sectors del Pla Especial de l’Estació de ferrocarril, que comprèn des dels Docs fins al pont de Comtes d’Urgell, inclosa la Farinera La Meta. El canvi serà qualificar-la com a equipament comunitari per fer possible la construcció de la nova terminal.

La Generalitat va adjudicar a finals de desembre la redacció del projecte executiu, amb un termini de realització de 10 mesos. A partir d’ara, el pla de treball contempla que d’aquí a finals d’any es tingui el projecte executiu i es disposi de la modificació definitiva del planejament, amb la qual els terrenys passen a tenir titularitat pública. Ja comptant amb el sòl, el projecte i la dotació pressupostària (que correspon a la Generalitat), les obres es podrien licitar de cara al 2022.

Projecte compatible amb la preservació del patrimoni

Els Docs són uns magatzems amb una arquitectura industrial modernista de principis del segle XX amb volta catalana i forjats. L’alçada i la qualitat de l’edificació "fan perfectament compatible el disseny d’una estació d’autobusos, equipada, moderna, ampla i amb el respecte a la conservació d’aquestes estructures tan interessants”, ha assenyalat el paer en cap.

Pueyo ha subratllat que “no hi ha cap mena d’incompatibilitat entre l’aprofitament d’aquesta estructura amb finalitats contemporànies i el manteniment d’aquest patrimoni”.

11.000 m2, 32 andanes i intermodalitat

El càlcul aproximat de passatgers anuals de la terminal de Lleida són uns 1,3 milions de persones. El nou projecte té l’objectiu d’adaptar-se a aquest flux d’usuaris i, d'altra banda, multiplica la intermodalitat de l’estació per la seva proximitat al ferrocarril, ja que l'entrada natural de l’estació d’autobusos seria la part situada just al costat de l’estació de trens, que és a trenta segons.

Es passa dels 4.000 m2 i 18 andanes del projecte anterior (sota el Pont de Príncep de Viana) als 11.000 m2 i 32 andanes de la nova proposta. Els Docs i l’entorn de La Meta són l’emplaçament més idoni que han definit els tècnics de la Paeria i de la Generalitat, que també han tingut en compte les millors condicions de circulació dels autocars en aquest nou punt, en especial, els de majors dimensions.

L’actual planejament municipal contemplava la construcció d’un edifici de set plantes al damunt dels Docs. La proposta de modificació de planejament que el Govern municipal presentarà divendres al ple suprimeix aquesta possibilitat i, per tant, amplia la protecció dels Docs, que estan catalogats.

En la redacció del nou projecte executiu, els tècnics de la Generalitat integraran, restauraran i posaran en valor els Docs com un element que defineixi l’estació d’autobusos. Aquesta part, però, serà la meitat de l’equipament, ja que l’altra (fins a tocar el Pont de Comtes d’Urgell) serà de nova construcció.