Comissió de la Dignitat, l’Associació per la Recuperació de la Memòria Històrica de Catalunya i Amical Mauthausen donen suport a la moció per retirar els noms franquistes dels carrers de Lleida

El proper divendres 29 de gener els grup municipals d’ERC-Avancem i de la Crida per Lleida – CUP presentaran una moció al ple de la Paeria per demanar la retirada dels noms dels carrers que fan referència a persones que van participar en el cop d’estat de 18 de juliol de 1936 o bé van tenir càrrecs rellevants durant el franquisme.

La iniciativa compta amb el suport de les entitats memorialistes Comissió de la Dignitat, que ha lluitat per la devolució dels “papers de Salamanca” espoliats durant la guerra civil a Catalunya; l’Associació per la Recuperació de la Memòria Històrica de Catalunya (ARMHC), pionera en la recerca de persones desaparegudes durant la guerra civil; i de l’Amical Mauthausen, entitat que vetlla per la memòria dels deportats als camps d’extermini nazis.

Els presidents d’aquestes entitats, Josep Cruanyes, Manel Perona, i Enric Garriga respectivament, donen total suport a aquesta iniciativa política, i igualment consideren vergonyós que encara avui en dia a la ciutat de Lleida es mantinguin aquests noms al nomenclàtor, més quan en els darrers mesos diversos ajuntaments del país i la resta de l’estat han iniciat la retirada d’aquests noms.

En una carta dirigida a l'alcalde de Lleida, Àngel Ros, amb data del 25 de gener de 2016, la Comissió de la Dignitat li demana "que prengui en consideració la revisió del nomenclàtor de carrers, on encara després de 39 anys del restabliment del govern democràtic de Catalunya hi resten carrers i places dedicats a persones que, o bé es van caracteritzar per donar suport al cop d'estat franquista o per estar compromeses en les institucions de la dictadura, com els consistoris o el propi Movimiento, responsables directes de la sistemàtica repressió política i cultural duta a terme fins el 1977".

Finalment conclou: "per tal de refermar els principis democràtics de la ciutat, es revisi els nomenclàtors dels carrers com es proposa i siguin canvis aquests noms pels d'homes i dones que han contribuït a la llibertat, la cultura i el progrés de la ciutat per aconseguir aquesta ciutat més lliure".