La Paeria dóna suport al Correllengua amb l’abstenció del PSC i els vots en contra de C’s i PP

L’Ajuntament de Lleida ha aprovat donar suport al Correllengua 2016 malgrat l’abstenció dels vuit regidors de l’equip de Govern i els quatre vots contraris de C’s i PP. La moció, presentada conjuntament per ERC-Avancem, Convergència i Unió, la Crida per Lleida-CUP i el Comú de Lleida, reivindica aquesta iniciativa social que enguany celebra el 20è aniversari i es dedica a la periodista i escriptora Montserrat Roig.
La moció reclama el suport al Correllengua com a instrument reivindicatiu de la societat a favor de la normalització en l’ús social de la llengua als territoris de parla catalana i a favor de la seva unitat, així com a les entitats i grups organitzadors del Correllengua i a les iniciatives de voluntariat promogudes per la Coordinadora d’Associacions de la Llengua Catalana (CAL).
ERC-Avancem ha defensat que la llengua pròpia de Catalunya és el català i ha reivindicat la promoció en l’ús normal de la llengua catalana en tots els àmbits. De fet, la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries –de la qual és signant l’Estat espanyol- parla d’afavorir i incentivar accions per difondre les llengües sense estat.
D’altra banda, el grup municipal d’Esquerra Republicana de Catalunya-Avancem celebra que l’Ajuntament de Lleida hagi aprovat la moció republicana a favor d’una rebaixa de l’Impost de Valor Afegit (IVA) en els productes d’higiene femenina (compreses, tampons, copes menstruals i salva-eslips), els bolquers per a infants i adults i els preservatius masculins i femenins.
Per a ERC-Avancem, aquests articles són i haurien de ser considerats productes de primera necessitat i, per tant, l’IVA hauria de ser del 4% i no del 10% al 21% com ara.
La moció, que ha tingut el suport de tots els grups excepte l’abstenció de C’s, demana als grups polítics que instin el Congrés dels Diputats i la Comissió Europea per fer efectiva aquesta rebaixa. També proposa fomentar l’educació afectiva-sexual als instituts, en coordinació amb la que ofereixen les unitats d’Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva (ASSIR) de l’Agència de Salut Pública de Catalunya, així com amb tots els agents implicats, com ara els centres de salut, els Serveis d’Informació i Atenció a les Dones, els Punts d'Informació Juvenil, els centres educatius i les Associacions de Mares i Pares d’Alumnes.
Pel que fa a la resta de mocions, ERC-Avancem ha votat a favor de la moció de la Junta de Personal i seccions sindicals per recuperar drets laborals perduts com les 35 hores. També ha donat suport a la moció pel dret de les persones en risc d’exclusió social a una alimentació adequada. Totes dues s’han aprovat.
En canvi, ERC-Avancem ha votat en contra de la moció –que no ha tirat endavant- que demanava un protocol d’elaboració contra la inseguretat i l‘incivisme al barri de la Mariola, donat que el grup republicà entén que cal un Pla d’actuació comunitària i no més policia. En aquest sentit, ERC-Avancem ha recordat que gràcies a l’Acord de Pressupost d’ERC amb el PSC hi ha dos treballadors socials més al barri, així com un pla de reinserció laboral previst.

Contractació
D’altra banda, ERC-Avancem ha agraït que l’equip de Govern hagi plantejat finalment la provisió de dos llocs de treball (Cap de Servei d’Obra Pública i Cap de Servei d’Instal·lacions i Equipaments Públics) per concurs de mèrits i no per lliure designació com vam reclamar a la comissió corresponent i en l’últim ple, en què l’alcalde es va veure obligat a deixar els expedients sobre la taula per falta de suports de l’oposició. De totes maneres, ERC-Avancem no està d’acord amb el canvi de denominació dels llocs de treball.

Urbanisme
Pel que fa als expedients sobre urbanisme, ERC-Avancem s’ha oposat al Pla de millora urbana a un sector de Copa d’Or perquè es tracta d’una modificació encoberta del Pla d’Ordenació Urbana Municipal (POUM), inoportuna i inacceptable. La proposta s’ha aprovat amb els vots favorables de PSC, C’S i PP, el vot contrari d’ERC, Crida, Comú i l’abstenció de CiU.
ERC-Avancem s’ha abstingut en l’aprovació inicial de la modificació de l’ordenança d’establiments de pública concurrència. Esquerra demana que primer es resolgui la problemàtica en seguretat ciutadana i incivisme. Així, s’ha mostrat favorable al descans dels veïns, però en contra de la limitació a dos actuacions musicals al mes en locals.
Sí que ha donat suport a l’aprovació definitiva de l’ordenança que agilitza les llicències urbanístiques perquè suposa una modernització de l’ordenança, fixa una data límit i inclou la tramitació telemàtica.
Així, també ha aprovat la compra de 8 autobusos híbrids. Tot i així, ERC-Avancem ha tornat a reclamar al Govern de la Paeria compleixi la llei d’accessibilitat i adeqüi totes les parades de la ciutat. També ha defensat la internalització d’aquest servei de transport públic al 2022 quan finalitzi la concessió actual.

Decrets
El grup municipal d’ERC-Avancem ha preguntat sobre diversos decrets d’alcaldia. Així, ha demanat el motiu pel qual l’Ajuntament de Lleida ha deixat de cobrar multes per un valor de 35.000 euros degut a errors i ha denunciat la pèrdua de diners i de temps dels agents de la Guàrdia Urbana que això suposa.
Per últim, Esquerra ha criticat que el contracte de Jardineria de 3 anys s’hagi prorrogat 3 anys més sense convocar un nou concurs, així com la subvenció municipal de 10.000 euros per al Campionat d’Esquí Nàutic de Gimenells, entenent que no aporta cap benefici a la ciutat de Lleida.