El grup municipal d’ERC-Avancem insisteix a Ros que tregui els carrers franquistes i li recorda que "reconciliació no és desmemòria”

El grup municipal d’Esquerra Republicana de Catalunya-Avancem ha tornat a exigir a l’alcalde de Lleida que elimini els noms franquistes del nomenclàtor de carrers de la ciutat.
Els tres regidors republicans han reiterat durant tot la celebració del ple de desembre la reivindicació “Carrers franquistes, no!” i han fet una bateria de preguntes directes al Paer en Cap amb la intenció que aclareixi quines mesures pensa aplicar per complir la Llei 52/2007 de Memòria Històrica, que estableix que “Les administracions públiques, en l’exercici de les seues competències, prendran les mesures oportunes per a la retirada d’escuts, insígnies, plaques i altres objectes o mencions commemoratives d’exaltació, personal o col·lectiva, de la rebel·lió militar, de la Guerra Civil i de la repressió de la Dictadura”.
ERC-Avancem també ha preguntat com es resoldrà la demanda de centenars de ciutadanes i ciutadans i tres grups municipals, a més dels impulsors del manifest “Lleida lliure de franquisme”, d’eliminar definitivament els noms de carrer dedicats a alts càrrecs del règim franquista i defensors del cop d’estat de 1936, com ara Joan Recasens, Ramon Areny, Carmelo Fenech, Casimiro Sangenís, Miquel Montaña, Jesús i Lluís Recasens o Lluís Besa.
Així, ha reclamat a Ros com pensa respondre oficialment davant la resolució de la comissió d’experts sobre els carrers franquistes, que al setembre va concloure que calia establir “uns criteris polítics clars” que “han de de ser fixats per la Corporació”.
El president del grup republicà, Carles Vega, ha lamentat que Ros no hagi contestat cap pregunta i que hagi acusat ERC de voler destruir la tasca democràtica de reconciliació. Finalment, Vega li ha etzibat: “Reconciliació no és desmemòria”.

"Pelotazo" a Torre Salses
D'altra banda, ERC-Avancem ha denunciat que el govern municipal fomenti l'especulació posant a la venda 22 finques al SUR 42, on està projectat el projecte comercial de Torre Salses, perquè s'incrementarà el preu amb uns anys. Per això ha votat en contra de l'expedient.
També ha votat en contra dels quatre plec de clàusules de contractació que passaven per asquest ple, ja que no inclouen clàusules socials com preveia la declaració institucional sobre compra i contractació pública ètica i sostenible promoguda pel grup d'Esquerra i acceptada per la resta de grups el mes de febrer.

Mocions
Pel que fa a les mocions, el ple ha aprovat una moció, impulsada després de moltes negociacions pels grups municipals ERC-Avancem, PSC, CiU, Crida i Comú “de suport als acords territorials de les entitats, institucions i formacions polítiques del 7 de desembre per solucionar la sinistralitat a la N-240”, que no ha rebut el suport de CS ni del PP.
Els acord de la moció són: exigir l’alliberament immediat i definitiu de l’autopista AP-2 en el tram entre Lleida i Montblanc; exigir que el govern de l'Estat executi els compromisos adquirits amb la plataforma “Prou Morts a l’N-240” per part del secretari general d'Infraestructures per a la redacció del projecte de duplicació de l'N-240 entre les Borges i Lleida i la consignació de les partides pressupostàries necessàries i suficients per l'execució de l'obra en les anualitats previstes; i instar les institucions, partits i entitats del territori, el Govern de la Generalitat i els grups parlamentaris que donin suport a aquests principis d'acord i els defensin en les seves negociacions a Madrid i a les mobilitzacions que hi hagi.
D’altra banda, s’ha aprovat parcialment la moció d’ERC-Avancem, Crida i Comú per un sistema de recollida de residus selectiva Porta a Porta efectiu i participatiu, amb el vot contrari del PSC i CS i abstenció del PP.