Moció d'ERC-Avancem per la sobirania energètica i l’impuls de les renovables

Grup Municipal
El grup municipal d’Esquerra Republicana de Catalunya-Avancem insta la Paeria a donar suport al canvi de model energètic en el marc del procés constituent de la nova República Catalana i a crear un Pla Energètic municipal que fomenti l’estalvi energètic i l’ús de les energies renovables. Així ho defensarà divendres al ple amb una moció que també insta el consistori a contractar empreses de subministrament d’energia elèctrica verda i a sancionar les que incompleixen la Llei de Pobresa Energètica 24/2015.
El canvi de model energètic de la nova República Catalana suposa apostar per energia 100% renovable i vol fomentar que la ciutadania sigui, a més de consumidora, productora i distribuïdora.
Una de les eines per fer possible el canvi de paradigma és la redacció d’un Pla Energètic municipal, que hauria d’incloure les condicions necessàries per ajudar a fer la transició energètica als ens locals del municipi i a la ciutadania. Així, hauria de concretar, per exemple, actuacions per impulsar l’ús del vehicle elèctric a la ciutat.
Cal recordar que el nou marc regulador del preu de l’electricitat ha provocat que en un any el preu per MWh s’hagi incrementat un 117%. Per això el grup d’Esquerra reclama al Govern de l’Estat espanyol que reestructuri l’actual model energètic i impulsi un sistema de preus de les energies just, equitatiu, competitiu, sostenible ambientalment i transparent, amb control públic i lliure d’oligopolis.
De fet, amb el model actual s’ha demostrat que els interessos econòmics de les grans companyies elèctriques han passat per davant de l’interès general amb la connivència de l’Estat, provocant en gran part l’increment del rebut que paguen les famílies. I és que el gruix del rebut de l’electricitat no es basa en el consum, sinó al cost de les xarxes i altres costos del sistema, entre els quals es troben la cogeneració i residus i l’anualitat del dèficit tarifari.

Pobresa energètica
D’altra banda, la moció d’ERC-Avancem reclama que la Paeria inicïi un procés sancionador contra les empreses que incompleixin el protocol de garantia de subministrament a persones o famílies vulnerables i per talls de llum indeguts, com ja ha començat a fer l’Ajuntament de Sabadell.
A més, proposa fer una campanya continuada d’informació i assessorament sobre els ajuts existents per fer front a la pobresa energètica.