Moció d’ERC-Avancem per aturar la reclamació de l’IVA a mitjans de comunicació públics i museus

Grup Municipal
Els republicans adverteixen que posa en risc la tasca de TV3 i Catalunya Ràdio i la indústria audiovisual
El grup municipal d’Esquerra Republicana de Catalunya-Avancem presenta una moció al proper ple de la Paeria instant-la a demanar al Ministeri d’Hisenda que aturi l’ofec a les institucions culturals catalanes i als mitjans de comunicació públics com a conseqüència de la reclamació de l’IVA, ja que suposa un risc per al seu futur.

La reclamació és fruit de l’afany recaptatori de Montoro i d’una interpretació forçada de la Llei de l’IVA, exigint que el sector cultural i els mitjans de comunicació públics abonin a l’Estat l’IVA corresponent a les subvencions rebudes de la Generalitat, considerant que són subvencions vinculades al preu del producte.

En aquest sentit, ERC-Avancem exigeix al ministre que centri els esforços de la Hisenda espanyola a lluitar contra el frau fiscal de les grans corporacions enlloc d’intentar aconseguir recursos de sectors amb una clara vocació social i cultural.
Així mateix, demana a la Paeria que treballi conjuntament amb la Generalitat de Catalunya i amb les entitats afectades en la defensa del sector cultural i del sector audiovisual de Catalunya.

Per últim, exigeix l’aixecament immediat de la intervenció de les finances de la Generalitat a càrrec del Govern espanyol.

Durant la recent tramitació al Congrés de la Llei de contractes del sector públic per introduir esmenes que modifiquen l’articulat de la Llei de l’IVA, Esquerra Republicana va presentar una esmena per evitar precisament aquesta interpretació forçada que realitza el Ministeri d’Hisenda. L’esmena va ser aprovada i tindrà efectes amb l’entrada en vigor de la Llei de contractes del sector públic, al mes de març del 2018.

Ara bé, el Ministeri d’Hisenda insisteix en aplicar la seva interpretació als exercicis que van de l’any 2012 al 2017, obligant a entitats culturals i a mitjans de comunicació públics a fer efectiu el pagament de grans quantitats de diners.

La mesura afecta, de moment, equipaments com el Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC), el MACBA, el CCCB o el Mercat de les Flors, que ja han anunciat que recorreran la decisió, així com també a la Corporació Catalana de Mitjans de Audiovisuals. En aquesta última, suposa una greu amenaça per a la viabilitat de l'actual model de TV3 i Catalunya Ràdio i afectarà principalment les inversions en equipaments tècnics i continguts audiovisuals dels nostres mitjans.

Esquerra denuncia que la situació, de difícil resolució mentre Catalunya no disposi d’un govern en ple funcionament i deslliurat de l’aplicació de l’article 155 de la Constitució Espanyola, posa en greu perill la important tasca de la CCMA de suport a la indústria cultural catalana i d’incentivació de la producció audiovisual.