Pueyo anuncia que l’Ajuntament de Lleida promourà un espai de refugi estable per temporers per la pròxima campanya

Grup Municipal
El paer en cap rep a Lleida el suport del Govern de la Generalitat, amb la presència del seu vicepresident, Pere Aragonès, i dels consellers d’Agricultura, Teresa Jordà, i de Treball, Chakir El Homrani

L’alcalde, Miquel Pueyo, anuncia que es treballa en el disseny d’aquesta instal·lació, que també ha de servir per acollir persones durant el Pla Iglú a l’hivern o en casos d’emergències greus

L’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo ha rebut avui al Centre Cívic del Centre Històric al vicepresident de la Generalitat, Pere Aragonès, la consellera d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Teresa Jordà, i el de Treball, Afers Socials i Famílies, Chakir El Homrani, que han mostrat el suport del govern català a la tasca que està desenvolupant l’Ajuntament de Lleida durant la campanya agrària.

El paer en cap ha fet balanç i ha defensat l’actuació del govern municipal amb la posada en marxa del Pla de Xoc de Temporers “en un espai de temps limitat i afrontant el que ha sigut una certa despreocupació de l’administració que hem rellevat” i ha destacat la voluntat d’assolir una fórmula estable d’atenció als temporers. “Si no creem aquest espai de refugi el que estem dient a les persones que estan collint i esperant el contracte, en una certa situació de vulnerabilitat, és que se’n vagin a dormir al carrer. Que vagin al Barri Antic, que tradicionalment ha sigut a Lleida el lloc deixem els conflictes que ens neguem a abordar. Per tant, ens hem negat a ser hipòcrites i hem dut el refugi als Camps Elisis i quan ha calgut l’hem traslladat a Balàfia per millorar les seves condicions”, ha afirmat l’alcalde, qui ha detallat que en la primera nit a la nova ubicació al pavelló Agnès Gregori, aquest refugi ha acollit 89 persones. També s’ha parlat amb les associacions de veïns per demanar-los-hi suport, ha indicat.

De cara a pròximes campanyes, Pueyo ha subratllat la importància de la recollida de dades que s’està fent preguntant a les persones temporeres sobre la seva situació personal i laboral, ja que són els “protagonistes essencials d’aquest assumpte”. “El que no ens podem permetre més és que l’estiu vinent hàgim de córrer una altra vegada a buscar un espai”, ha afegit.

Per aquest motiu, ha declarat el paer en cap, de cara a l’any vinent l’Ajuntament de Lleida es planteja buscar un espai que permeti afrontar les necessitats de refugi no només de les persones temporeres, sinó també altres situacions com la que es produeix a l’hivern amb el Pla Iglú o eventuals emergències greus que comportin l’acollida de persones durant un temps limitat. També ha anunciat que ha demanat ajuda a la diputació de Lleida per fer-ho possible i el nou president de l'ens provincial, Joan Talarn, ha mostrat bona predisposició a col·laborar-hi.

Pueyo ha rebutjat les acusacions de promoure un “efecte crida”, que ha considerat com a “extremadament hipòcrites” i ha remarcat que no és cert que a Lleida no hi hagi persones treballant al camp o en magatzems fruiters. “Per tant, no estem parlant només d’un refugi en el qual Lleida assumeix responsabilitat de tot el Segrià i més enllà. I què passa si n’assumeix una part? Som o no som la capital d’una regió fruitera, hem de ser capaços de liderar també des del punt de vista de sensibilitat social. Jo crec que sí”, ha assenyalat l’alcalde.

Per la seva banda, Aragonès i El Homrani han detallat que enguany s'han multiplicat per 14 les sol·licituds d’aturats per treballar a la campanya de la fruita, arribant a les 2.769 de 1.829 persones i han apostat per seguir promovent aquesta via per millorar la contractació al camp. Se suma a la recuperació de les ajudes a ajuntaments, consells comarcals i organitzacions agràries per tal de gestionar la campanya de temporers. S’hi dediquen 629.000 euros per contractar un màxim de 54 persones, entre elles les 5 contractades a Lleida.

Recepció institucional al vicepresident de la Generalitat

D’altra banda, el paer en cap, Miquel Pueyo, ha presidit una recepció institucional al Palau de la Paeria a Pere Aragonès, vicepresident de la Generalitat. Aragonès ha saludat als regidors i ha pogut signar al Llibre d’Honor, abans de conèixer el Retaule de la Verge dels Paers i el Saló de Plens.

També han participat en la recepció el tinent d’alcalde Jaume Rutllant i els regidors Sandra Castro i Ignasi Amor.