Lleida

Totes les notícies


Baiget: “L'accessibilitat, la puntualitat i la freqüència, les assignatures pendents dels autobusos de Lleida”

ERC-Avancem reclama més autobusos a la L7 i la L20 perquè “van al límit” El grup municipal d’ERC-Avancem denuncia que el servei d’autobusos de Lleida continua sent deficient en paràmetres de qualitat claus com són la puntualitat i la freqüència de pas, a més de l’accessibilitat, segons es desprèn de l’informe de la concessionària Moventis i les enquestes de satisfacció de les persones usuàries presentades aquest dijous a la Comissió de seguiment del transport urbà de viatgers. El portaveu d’ERC-Avancem, Josep Maria Baiget, lamenta que, “un any més, la puntualitat i la freqüència de pas són considerats els paràmetres més importants i alhora els més mal valorats per la ciutadania sense que es busqui una solució. En algunes línies, com la L7 –que és la que porta més viatgers- i la L20, cal ampliar el nombre de busos, almenys en hora punta, perquè van al límit i el més petit entrebanc provoca retards en el servei.” Pel que fa a l’accessibilitat, Baiget destaca que “en moltes parades, les persones amb cotxets infantils, carros de la compra i gent gran tenen problemes per pujar i baixar de l’autobús, de manera que es generen situacions d’inseguretat.”  D’altra banda, ERC-Avancem reclama augmentar la velocitat comercial dels autobusos i fer un pla de captació de nous usuaris, ja que les xifres demostren que les principals persones usuàries són la joventut i les dones, i que en el darrer any s’ha mantingut el nombre de recaptació. Per últim, Baiget critica que el projecte del transport públic a demanda –proposat inicialment per ERC-Avancem- encara no s’ha posat en marxa i, a més, “serà molt poc competitiu perquè no millora l’oferta horària existent entre l’Horta i la ciutat de Lleida.”

PSC i Cs es neguen a crear un servei de bus nocturn a Lleida com demanava ERC-Avancem i el Jovent Republicà

També tomben les mocions per millorar altres serveis com l’enllumenat i el Servei d’Ajut Domiciliari Els grups municipal del PSC i Cs han tornat a alinear-se aquest divendres al ple de la Paeria del mes de novembre i han rebutjat l’habilitació d’un servei d’autobús nocturn a Lleida que sí funciona en altres ciutats. El PP, amb la seva abstenció, ha evitat que prosperés la moció d’ERC-Avancem i el Jovent Republicà, que sí ha rebut el suport del PdeCat, la Crida i el Comú. La regidora Núria Marín ha reivindicat “la democratització dels serveis públics i la feminització de les polítiques per evitar la inseguretat” i ha demanat “un servei de bus nocturn per afavorir la mobilitat segura i sostenible, sobretot de joves i dones, demandat per treballadors, estudiants i usuaris d’oci.” La moció d’ERC-Avancem i el Jovent Republicà instava la Paeria a encarregar a l’empresa Autobusos de Lleida la creació d'un servei de bus nocturn a la ciutat de Lleida que connectés els barris més perifèrics amb una freqüència de pas d’una hora. També reclamava un estudi per a l’ampliació futura d’horaris i línies nocturnes per ajustar-les a les necessitats reals dels potencials usuaris. Els republicans han recordat que el transport públic és una eina vital per a moltes persones que no disposen de transport privat i és clau per connectar la ciutat i vertebrar-la.  Mocions Pel que fa a la resta de mocions, ERC-Avancem ha votat a favor de les dues mocions que han presentat les entitats i que s’han aprovat: la d’UGT per retornar les pagues extraordinàries dels anys 2013 i 2014 als funcionaris de la Generalitat; la de l’Associació Nacional d’Afectats per iDental (Adafi) de suport als 400.000 afectats per aquesta estafa bucodental. El grup d’Esquerra a la Paeria també ha donat suport a les mocions per remunicipalitzar el Servei d'Ajut Domiciliari (SAD) i per recuperar la llum als carrers de Lleida -que no han prosperat- i la que demanava fomentar l'habitatge social –que el ple ha aprovat en part-.

ERC-Avancem i Jovent Republicà reclamen un servei de bus nocturn a la ciutat de Lleida

La moció es debatrà aquest divendres al ple de la Paeria  El grup municipal d’Esquerra Republicana de Catalunya-Avancem i el Jovent Republicà de Lleida presenten al ple de la Paeria del mes de novembre una moció per demanar que s’habiliti un servei regular d’autobusos en horari nocturn a Lleida amb l’objectiu de facilitar la mobilitat, principalment dels i les joves, i fomentar l’ús del transport públic. En primer lloc, la moció insta la Paeria a encarregar a l’empresa Autobusos de Lleida la creació d'un servei de bus nocturn que circuli per la trama urbans de la ciutat de Lleida i que connecti els barris més perifèrics de Lleida, com la Bordeta, Cappont, Secà de Sant Pere i Pardinyes, amb una freqüència de pas d’una hora. En segon lloc, es demana que es faci un estudi per a l’ampliació futura d’horaris i línies nocturnes que s’ajustin a les necessitats reals dels potencials usuaris de la xarxa de transport públic nocturna, tant per necessitats d’estudis i laborals com d’oci. El grup municipal d’Esquerra a Lleida i el Jovent Republicà consideren que el transport públic és una eina vital per a moltes persones que no disposen de transport privat alhora que la xarxa de transport públic és clau per connectar la ciutat i vertebrar-la. Malgrat això, actualment a Lleida el servei d’autobús es presta en un horari bàsicament diürn i o com a molt, en alguna línia, fins a tres quarts d’11 de la nit. Cal tenir en compte que gran part de les persones usuàries de la xarxa de transport públic són joves, ja sigui perquè no tenen edat per conduir o perquè no poden permetre’s un vehicle privat perquè tenen limitat el seu poder adquisitiu per culpa de la crisi i de la precarització laboral. El jovent és, a més, un dels col·lectius que més necessita el transport públic en horari nocturn, tant per motius laborals com per a la realització d’activitats esportives i extraescolars o per desplaçar-se a locals d’oci nocturn, que a Lleida es troben bàsicament concentrats al centre o a la perifèria.

ERC-Avancem reclama que el servei de taxis a demanda de l’Horta ampliï dies i freqüència i pari als hospitals

Per als republicans, que van plantejar el nou servei a l’inici del mandat, la proposta del PSC és insuficient El grup municipal ERC-Avancem considera que el nou servei de taxis a demanda integrats a l’ATM per als veïns i veïnes d’una part de l’Horta de Lleida és un primer pas, però no suposarà un salt qualitatiu en l’oferta de transport públic perquè és clarament insuficient. Malgrat això, el grup republicà en defensa el model i, de fet, a finals del 2015 ja va demanar que se substituïssin els autobusos per taxis a demanda a l’Horta per fer més eficient econòmicament i ambiental la connexió entre les diferents partides i la ciutat. El portaveu d’ERC-Avancem, Josep Maria Baiget, destaca: “és una llàstima que el govern de la Paeria faci un pedaç, ja que el servei arrenca amb unes deficiències que el faran poc competitiu i no serà una opció real de transport públic alternatiu al vehicle privat. A més, no aconsegueix equiparar els drets dels veïns i veïnes de l’Horta amb els del casc urbà.” Baiget denuncia que “no funcionarà ni festius ni caps de setmana -a diferència del transport urbà a la ciutat-, s’ha de concertar amb massa temps d’antelació -abans de la 1 del migdia del dia anterior- i no incrementa la freqüència horària –es manté quatre vegades al dia.-“ Per això reclama que “s’ampliï el servei a tots els dies de l’any i s’augmentin les hores de pas, sobretot a les hores punta.” Pel que fa a les parades previstes, Esquerra valora positivament que n’hi hagi a la plaça Ricard Vinyes i les estacions d’autobús i tren, però “caldria implementar una parada a l’hospital Arnau de Vilanova i una altra al Santa Maria, lloc de destí de molts usuaris del transport públic.” En aquest sentit, Baiget lamenta que “l’equip de govern no ha dissenyat un pla pensant en la millora del servei per als usuaris i només ha prioritzat l’estalvi de diners que suposarà per al consistori canviar els autobusos per taxis” perquè es reduirà la factura que paga a Moventis per quilometratge.

ERC-Avancem denuncia que Moventis ha falsejat l’enquesta de satisfacció dels usuaris per pujar la nota del servei

Els republicans han detectat que les xifres del 2016 que va facilitar l’any passat i les d’aquest any no concorden El grup municipal d’Esquerra Republicana de Catalunya-Avancem a la Paeria denuncia que Autobusos de Lleida Moventis, l’empresa concessionària que gestiona el servei d’autobús urbà a Lleida, ha falsejat els resultats de l’enquesta comparativa sobre l’Índex de Satisfacció dels Consumidors de l’any 2016 amb l’objectiu que la valoració del servei dels ciutadans sembli més alt. El portaveu del grup, Josep Maria Baiget, alerta que les dades de l’enquesta del 2016 que l’empresa ha donat a conèixer aquest dimarts a la Comissió de Seguiment del Transport Públic no concorden amb les que va presentar l’any passat sobre el mateix exercici: “no es pot tractar d’un error, ja que s’han rebaixat els valors de 10 dels 14 paràmetres de l’enquesta del 2016, de manera que amb les xifres maquillades no es veu tanta diferència entre les valoracions del 2016 i el 2017, malgrat que en l’últim exercici encara són lleugerament inferiors.  Baiget conclou: “L’enquesta és l’única eina que tenim per conèixer la qualitat del servei i amb aquest nyap l’empresa ens volen fer creure que el servei d’autobusos està més ben valorat pels usuaris del que ho està en realitat.” També denuncia que “la Paeria no exerceix prou control sobre les empreses concessionàries a les quals externalitza serveis” i reclama que l’enquesta d’Índex de Satisfacció dels Consumidors -que inclou paràmetres com la puntualitat, la freqüència, la neteja o la comoditat- la faci directament l’Ajuntament. D’altra banda, ERC-Avancem ha tornat a demanar que la línia especial que connecta el barri de la Bordeta i el Camp Escolar incorpori una nova parada a la rambla Doctora Castells per facilitar el transport d’alumnes cap a la zona dels instituts. Així mateix, ha insistit en augmentar la freqüència de pas d’autobusos a la L-6 entre la Bordeta i el Tanatori i en corregir les mancances de l’APP, que és poc precisa i no funciona correctament.

El grup municipal ERC-Avancem insta l’equip de govern a complir les millores d’accessibilitat i seguretat pactades per a les parades de bus

El grup municipal d’Esquerra Republicana de Catalunya-Avancem a la Paeria insta el govern del PSC a portar a terme les obres d’accessibilitat i seguretat a les parades d’autobús que van ser acordades a l’Acord de Pressupost de 2016 i que encara no s’han fet. Com ja ha reclamat en diverses ocasions, el grup republicà demana que es concreti un calendari per a la millora de la il·luminació i la senyalització en una desena de parades de bus situades als polígons industrials, a més de la instal·lació de bancs, unes actuacions que estan aprovades i que es van consignar amb una partida de 50.000 euros. ERC-Avancem destaca que entre les obres pendents hi ha l’accessibilitat de les parades per a les persones amb mobilitat reduïda i recorda que no serveix de res tenir autobusos adaptats si no s’adeqüen també les parades.  D’altra banda, el grup d’Esquerra reclama celeritat en l’actualització del Pla de Mobilitat, ja que el considera imprescindible per dissenyar una ciutat més sostenible, confortable i segura.

La Comissió de Sostenibilitat aprova per unanimitat les millores al servei de bus proposat pel grup d’ERC-Avancem

Tots els grups municipals de la Paeria han donat suport a la Comissió informativa de polítiques de la gestió i promoció de la ciutat i la sostenibilitat a la proposta d’Esquerra Republicana de Catalunya-Avancem per reordenar les línies d’autobusos urbans, ampliar horaris i adequar les parades de bus per millorar el servei. En concret, ERC-Avancem ha demanat la reordenació de les línies L-4, L-7 i L-8 i l’ampliació de les freqüències dels vehicles per disminuir el temps d’espera dels usuaris a les parades, així com la incorporació d’almenys tres vehicles a la L-20 en les hores punta del dies laborables. A més, la proposta també inclou l’adequació d’una desena de parades d’autobús del polígon i millorar la seguretat i l’accessibilitat a les parades de “Sanitat”, “Doctora Castells/Estudi General” i al carrer Baró de Maials. D’altra banda, la comissió també ha aprovat per unanimitat substituir la gespa de la rotonda de davant del cementiri per plantes que necessitin poca quantitat d’aigua per viure. Tot i així, la proposta ha quedat pendent de pressupost. Pel que fa a la proposta d’ERC-Avancem de fer un curs d’educació canina per obtenir la llicència definitiva per tinença de gossos potencialment perillosos, s’estudiarà si es pot fer mitjançant la modificació de l’ordenança municipal.

El grup municipal d’ERC-Avancem demana reordenar les línies de bus, ampliar els horaris i adequar parades

El grup municipal d’Esquerra Republicana de Catalunya-Avancem insta el Govern de la Paeria a reordenar les línies d’autobusos urbans, ampliar horaris i adequar les parades de bus per millorar el servei. El grup republicà presenta una bateria de propostes a la Comissió informativa de polítiques de la gestió i promoció de la ciutat i la sostenibilitat del mes de juny que se celebrarà aquest dijous. En primer lloc, ERC-Avancem reclama que es reordenin les línies L-4, L-7 i L-8 i s’ampliïn els horaris de pas dels vehicles per disminuir el temps d’espera dels usuaris a les parades. En concret, el grup proposa que la L-7 disposi d’un cotxe més de dilluns a divendres laborable, donat que és una de les línies cohesionadores de la ciutat, així com a les tardes dels diumenges i festius. Pel que fa a la L-8, caldria millorar la puntualitat i els dissabtes es podria suprimir el viatge fins a l’IES Manuel de Montsuar. A més, s’haurien d’incorporar almenys tres vehicles a la L-20 en les hores punta del dies laborables pel seu alt índex d’ocupació. Així, Esquerra també insta l’equip de Govern a adequar les parades anomenades “Sanitat” i “Doctora Castells/Estudi General” per tal que l’ergonomia dels busos permeti la seva utilització de forma segura per a les persones usuàries i s’eviti l’aparcament indegut per part dels vehicles privats. D’altra banda, ERC-Avancem denuncia que les plataformes d’algunes parades són curtes i no permeten un ús eficaç i per això demana que s’adeqüin les quatre parades del bus del carrer Baró de Maials. Per últim, el grup republicà reclama que s’adeqüin una desena de parades de bus del polígon, una actuació que ha d’incloure senyalització, una plataforma fixa i una plataforma elevadora, paperera, punt de llum i rampa d’accés a la parada, així com un perímetre per evitar que aparquin cotxes al costat. A més també demana que es faci un pla de manteniment de totes les parades del polígon.