Lleida

Totes les notícies


Esquerra, JuntsxCat-Lleida i el Comú es reuneixen per consensuar les polítiques en habitatge, urbanisme, sostenibilitat, Horta, cultura, comerç i economia

Estan basades en els eixos del programa per una Lleida connectada i propera   El grup municipal d’Esquerra Republicana de Catalunya a la Paeria ha continuat aquest dimecres les reunions a tres bandes amb representants de Junts per Catalunya-Lleida i el Comú de Lleida per definir les polítiques del futur govern municipal. Aquest dimecres s’han tractat les àrees relacionades amb la Lleida connectada i propera. A la reunió sobre la Lleida connectada, en què han assistit els regidors d’ERC Jaume Rutllant i Montse Pifarré, s’ha parlat d’habitatge, mobilitat, urbanisme, Horta, sostenibilitat i protecció dels animals. Esquerra destaca els punts de coincidència amb les altres formacions sobre les polítiques d’habitatge social, la lluita contra els desnonaments i les noves modalitats d’accés a l’habitatge com la masoveria urbana o les cooperatives en cessió d’ús. En el camp de la mobilitat, els tres grups consideren que cal millorar el transport públic i que s’ha d’anar cap a una mobilitat sostenible. Així mateix, estan d’acord en un model urbanístic que afavoreixi la cohesió social i en treballar per garantir el benestar animal. També hi ha una àmplia coincidència en la visió de l’Horta, com per exemple, en la necessitat de tenir una fiscalitat justa. A la tarda, els regidors d’Esquerra Jaume Rutllant i Jordina Freixanet s’han reunit amb representants de Junts per Catalunya-Lleida i el Comú per tractar les accions que es volen dur a terme en educació, turisme, comerç, consum, empresa, indústria, política econòmica, treball i economia social. En l'àmbit de l'educació s'està d'acord, entre d'altres qüestions, en refer el mapa escolar de la ciutat per actualitzar les necessitats educatives i reduir la segregació escolar. Pel que fa al comerç, els grups coincideixen plenament en el desenvolupament del Pla de l'estació. D'altra banda, es vol donar prioritat a promoure sòl industrial. Aquest dijous la reunió entre representants del tres grups municipals se centrarà en la Lleida compromesa.

Baiget: “L'accessibilitat, la puntualitat i la freqüència, les assignatures pendents dels autobusos de Lleida”

ERC-Avancem reclama més autobusos a la L7 i la L20 perquè “van al límit” El grup municipal d’ERC-Avancem denuncia que el servei d’autobusos de Lleida continua sent deficient en paràmetres de qualitat claus com són la puntualitat i la freqüència de pas, a més de l’accessibilitat, segons es desprèn de l’informe de la concessionària Moventis i les enquestes de satisfacció de les persones usuàries presentades aquest dijous a la Comissió de seguiment del transport urbà de viatgers. El portaveu d’ERC-Avancem, Josep Maria Baiget, lamenta que, “un any més, la puntualitat i la freqüència de pas són considerats els paràmetres més importants i alhora els més mal valorats per la ciutadania sense que es busqui una solució. En algunes línies, com la L7 –que és la que porta més viatgers- i la L20, cal ampliar el nombre de busos, almenys en hora punta, perquè van al límit i el més petit entrebanc provoca retards en el servei.” Pel que fa a l’accessibilitat, Baiget destaca que “en moltes parades, les persones amb cotxets infantils, carros de la compra i gent gran tenen problemes per pujar i baixar de l’autobús, de manera que es generen situacions d’inseguretat.”  D’altra banda, ERC-Avancem reclama augmentar la velocitat comercial dels autobusos i fer un pla de captació de nous usuaris, ja que les xifres demostren que les principals persones usuàries són la joventut i les dones, i que en el darrer any s’ha mantingut el nombre de recaptació. Per últim, Baiget critica que el projecte del transport públic a demanda –proposat inicialment per ERC-Avancem- encara no s’ha posat en marxa i, a més, “serà molt poc competitiu perquè no millora l’oferta horària existent entre l’Horta i la ciutat de Lleida.”

El PSC incompleix la remunicipalització pactada de la zona blava i es nega a consensuar amb els usuaris l’ordenança de circulació

També tomba les mocions d’abolició de la monarquia i el dret a vot dels immigrants La mobilitat ha centrat bona part del ple de la Paeria del mes d’octubre. El govern del PSC, amb el suport de C’s i l’abstenció del PP i PdeCat, han donat llum verda al nou contracte per a la gestió del servei de zona blava i grua, incomplint així definitivament l’acord amb ERC-Avancem del 2016 per recuperar-ne la gestió municipal. El portaveu d’ERC-Avancem, Josep Maria Baiget, ha explicat per què el grup republicà hi ha votat en contra: “el nou alcalde, que es defineix home de valors republicans, avui aquests valors ni estan ni se’ls espera: externalització altre cop de serveis públics, renunciant a la recaptació i gestió directa dels recursos que ens manllevarà l’empresa privada, es reafirma en mantenir l’incompliment de la paraula rubricada en l’acord dels pressupostos amb Esquerra pel seu antecessor, i no s’implementa una revisió del pla de mobilitat per incorporar la zona blava com a eina moduladora per millorar la qualitat de la mobilitat a la ciutat”. Segons Baiget, “el més greu és que ens deixa altre cop hipotecats els projectes de canvi que, si la ciutadania ens fa confiança, endegarem per una qualitat de mobilitat sostenible i segura.” I ha recordat que el PSC ha pactat amb ERC i altres grups a Castelldefels la remunicipalització de la zona blava. Ordenança de circulació D’altra banda, el bloc format pel PSC, CS i PP ha aprovat una modificació de l'ordenança de circulació sense consensuar-la amb els usuaris de bicicletes. Malgrat que quatre grups polítics (ERC-Avancem, PdeCat, Crida i Comú) han demanat deixar l’expedient sobre la taula a favor del consens i el diàleg amb els usuaris, Larrosa s’hi ha negat. També ha vetat que es poguessin votar les esmenes de l’entitat En bici per Lleida-BACC que havia registrat ERC-Avancem.  Baiget ha lamentat la manca de diàleg del govern amb les entitats i ha explicat que “les esmenes que s’havien presentat tenien per objectiu millorar la seguretat dels usuaris, com augmentar de 14 a 16 anys l'edat permesa per anar per la vorera, de manera que els adolescents puguin anar a l'institut amb bicicleta o patinet.

ERC-Avancem reclama que el servei de taxis a demanda de l’Horta ampliï dies i freqüència i pari als hospitals

Per als republicans, que van plantejar el nou servei a l’inici del mandat, la proposta del PSC és insuficient El grup municipal ERC-Avancem considera que el nou servei de taxis a demanda integrats a l’ATM per als veïns i veïnes d’una part de l’Horta de Lleida és un primer pas, però no suposarà un salt qualitatiu en l’oferta de transport públic perquè és clarament insuficient. Malgrat això, el grup republicà en defensa el model i, de fet, a finals del 2015 ja va demanar que se substituïssin els autobusos per taxis a demanda a l’Horta per fer més eficient econòmicament i ambiental la connexió entre les diferents partides i la ciutat. El portaveu d’ERC-Avancem, Josep Maria Baiget, destaca: “és una llàstima que el govern de la Paeria faci un pedaç, ja que el servei arrenca amb unes deficiències que el faran poc competitiu i no serà una opció real de transport públic alternatiu al vehicle privat. A més, no aconsegueix equiparar els drets dels veïns i veïnes de l’Horta amb els del casc urbà.” Baiget denuncia que “no funcionarà ni festius ni caps de setmana -a diferència del transport urbà a la ciutat-, s’ha de concertar amb massa temps d’antelació -abans de la 1 del migdia del dia anterior- i no incrementa la freqüència horària –es manté quatre vegades al dia.-“ Per això reclama que “s’ampliï el servei a tots els dies de l’any i s’augmentin les hores de pas, sobretot a les hores punta.” Pel que fa a les parades previstes, Esquerra valora positivament que n’hi hagi a la plaça Ricard Vinyes i les estacions d’autobús i tren, però “caldria implementar una parada a l’hospital Arnau de Vilanova i una altra al Santa Maria, lloc de destí de molts usuaris del transport públic.” En aquest sentit, Baiget lamenta que “l’equip de govern no ha dissenyat un pla pensant en la millora del servei per als usuaris i només ha prioritzat l’estalvi de diners que suposarà per al consistori canviar els autobusos per taxis” perquè es reduirà la factura que paga a Moventis per quilometratge.

Vega: “El POUM és inacceptable i té mancances greus tècniques, legals i de consens, com demostra l’allau d’al·legacions de particulars i empreses”

ERC-Avancem presenta una vintena d’al·legacions sobre sostenibilitat, mobilitat, infraestructures, comerç, indústria, edificabilitat, habitatge protegit, equipaments, paisatge, Horta o energia El grup municipal d’Esquerra Republicana de Catalunya-Avancem a la Paeria ha registrat una vintena d’al·legacions contra el Pla d’Ordenació Urbanística Municipal de Lleida (POUM) que fan referència a  l’interès general, el desenvolupament urbanístic sostenible, la mobilitat, les infraestructures viàries i ferroviàries, l’expansió comercial, l’activitat industrial, l’edificabilitat i l’habitatge protegit, el riu Segre, els equipaments públics, l’Ordenança del Paisatge, l’Horta i el model energètic. El president del grup municipal, Carles Vega, ha explicat en una roda de premsa aquest dimarts que “el POUM és inacceptable, perjudicial en general per als veïns i veïnes de la ciutat de Lleida –als quals no s’ha informat suficientment- i està allunyat de les necessitats reals. A més, té greus mancances tècniques, legals i de plantejament i no compta amb el consens polític i social necessari per al desenvolupament de la ciutat en els propers vint anys. Ho demostra l’allau d’al·legacions presentades, no només pels partits polítics de l’oposició, també per centenars de particulars, empreses i comerciants.” D’entre totes les al·legacions presentades per ERC-Avancem, Vega ha destacat la necessitat de planificar el trasllat de l’empresa CLH per l’afectació del PLASEQCAT a més d’un centenar d’empreses i s’ha mostrat preocupat per “les possibles i legítimes demandes judicials i peticions d’indemnitzacions a la Paeria per part de les empreses del polígon Neoparc afectades, com també dels propietaris dels gairebé 3.000 edificis als quals se’ls retalla l’alçada.” També ha denunciat que el POUM és “insostenible socialment, econòmicament i mediambientalment i no contempla prou superfície industrial, ni habitatges protegits ni equipaments.

ERC-Avancem denuncia el mal estat de l’aparcament dissuasiu de Cappont i demana que s’adeqüi

També proposa tornar a senyalitzar el carril bus de la Rambla Ferran afectat per unes obres El grup municipal d’Esquerra Republicana de Catalunya-Avancem a la Paeria insta l’equip de govern a revisar i adequar amb celeritat el ferm de l’aparcament públic provisional ubicat entre l’escola Frederic Godàs i el camp de l’Atlètic Segre, al barri de Cappont. El grup ha presentat una proposta de resolució a la Comissió informativa de polítiques de la gestió i promoció de la ciutat i la sostenibilitat del mes de juny. El portaveu d’ERC-Avancem, Josep Maria Baiget, denuncia que “el trànsit rodat en aquest solar és impracticable degut als grans clots que hi ha i, a més, quan plou es converteix en un camp de bassals que obstaculitzen el pas de les persones usuàries.” En aquest sentit, el grup destaca que “la Paeria ha de vetllar per tenir els aparcaments dissuasius en unes mínimes condicions d’ús, seguretat i confort.” Baiget recorda que “el solar té per objectiu la pacificació del trànsit, i és molt utilitzat especialment per les persones que es desplacen en cotxe al centre de Lleida des de fora de la ciutat, de manera que s’evita l’entrada de molts vehicles a l’eix comercial i voltants.” Senyalització del carril bus a Ferran D’altra banda, el grup demanarà a la mateixa comissió una altra actuació per millorar la mobilitat. En concret, reclama que es torni a senyalitzar el carril bus de la Rambla Ferran mentre duri l’ocupació de la via pública arran de les obres que es realitzen en un solar situat al costat de la Diputació de Lleida. Baiget destaca que “els treballs han comportat l’ocupació de la calçada i l’eliminació temporal del carril bus, la qual cosa penalitza i obstaculitza una velocitat comercial òptima al transport públic, un element clau per a una mobilitat de qualitat, sostenible i segura.”  

El grup ERC-Avancem reclama una vorera i actuacions urbanístiques per millorar la mobilitat al voltant del Sícoris

Els republicans han presentat una proposta de resolució a la comissió d’urbanisme El grup municipal d’Esquerra Republicana de Catalunya-Avancem ha presentat a la Comissió informativa de polítiques de la gestió i promoció de la ciutat i la sostenibilitat del mes de gener una proposta de resolució instant l’equip de govern a construir una vorera al carrer Sícoris i a fer altres actuacions urbanístiques per millorar l’accés al Club Esportiu Sícoris i la seva àrea d’influència. El portaveu del grup, Josep Maria Baiget, denuncia que ‘el Sícoris és un centre generador de mobilitat, però actualment la mobilitat al voltant d’aquest equipament és complicada, sobretot per als usuaris que es desplacen a peu, en bici i amb autocar, com és el cas dels infants de les escoles bressol que van a fer activitats al club, així com per als usuaris amb mobilitat reduïda.’ Baiget apunta que en l’anterior mandant es van fer petites actuacions a la banda del club, però manquen millores a la banda contrària i per això proposa fer una vorera del número 30 al 38 del carrer Sícoris. ERC-Avancem també demana que se senyalitzi un pas de vianants davant la sortida principal de les instal·lacions del Sícoris en direcció al carrer de Goya, places d’aparcament per a vehicles i una zona per a l’encotxament dels autocars propera al centre esportiu. D’altra banda, els republicans preguntaran a la comissió si l’empresa ILNET, que s’encarrega de la neteja urbana, disposa de Protocol Normalitzat de Treball (PNT) respecte l’ocupació de la via pública. Fa uns dies un ciutadà va denunciar que un vehicle de l’empresa ocupava un pas de vianants entre l’avinguda Fontanet i Enginyer Companys durant tasques diàries de manteniment.  

ERC reclama la millora de la documentació institucional envers l’accessibilitat de les persones discapacitades

Els republicans exigeixen que es revisi, harmonitzi i augmenti la qualitat de tota la documentació adreçada al públic per part de la Paeria i del Patronat de Turisme El grup municipal d’ERC- Avancem ha presentat a la Comissió de polítiques de la gestió i promoció de la ciutat i la sostenibilitat, una Proposta de Resolució (PR) en la qual reclama la revisió, harmonització i augment de la qualitat de tota la documentació adreçada al públic per part de la Paeria i del Patronat de Turisme envers l’accessibilitat de les persones amb altres capacitats. Els republicans han presentat aquesta PR perquè consideren que la informació donada per les diferents webs o en paper no està, ni sincronitzada, ni harmonitzada, ni disposa d’uns mínims de qualitat per tal que les persones amb diferents discapacitats puguin conèixer si les instal·lacions que volen visitar disposen de prou qualitat per a persones amb mobilitat reduïda, per exemple. Josep Maria Baiget, portaveu republicà explica que la Paeria i el Patronat de Turisme disposen, elaboren i difonen molta informació dels serveis, actes i ofertes turístiques, lúdiques i informació de tots els museus i altres edificis que poden ser visitats. “Per tal d’avaluar els diferents formats i revisar les millores o modificacions a implementar demanem revisar tota la documentació i informació que està en les xarxes, sobretot en les dues webs (cultura i turisme) i tot el material que es vagi editant de nou, sota la pauta d’augmentar la qualitat, i que sigui de fàcil accés i localització dins les webs, així com d’assegurar-nos també que inclogui les altres capacitats que serien, com a mínim, físiques, auditives i visuals”, informa Baiget. Segons el regidor, aquesta tasca hauria de fer especial referència a tots els museus, espais naturals, monuments, i els diferents esdeveniments de la nostra ciutat i comarca, si s’escau. “També es podria aprofitar aquest treball d’harmonització per generar sinèrgies entre els mateixos espais i d’altres que siguin competència d’altres administracions per promoure i facilitar llurs visites i l’augment de la seva qualitat”, finalitza el regidor.

El grup municipal d’ERC-Avancem denuncia incompliments en el pla de mobilitat de Biloba i permissivitat del Govern municipal

El grup municipal d’Esquerra Republicana de Catalunya-Avancem ha denunciat que el pla de mobilitat de la discoteca Biloba, al qual ha tingut accés aquest dilluns, és insuficient i desobeeix els requeriments de l’Autoritat Territorial de Mobilitat (ATM). A més, acusa l’equip de Govern de la Paeria de màniga ampla a l’hora de donar la llicència d’activitat al local d’oci i poca fermesa davant els incompliments continuats de l’empresa. Els republicans exigeixen al Govern del PSC que faci complir de forma immediata als promotors de la discoteca els requeriments per millorar la mobilitat i la seguretat al voltant del local i que expliqui per què no ha actuat amb contundència. La discoteca Biloba té 5.472 metres quadrats i un aforament de prop de 4.000 persones i, per tant, està obligada per llei a tenir un pla de mobilitat. ERC-Avancem alerta que el 31 de març de 2016 el Cap de Secció de Mobilitat de la Paeria ja va emetre un informe, que ratificava el 10 de juny, en què advertia que l’empresa Blurenting Catalonia SL havia de construir dos passos de vianants amb semàfor, un a la cruïlla de la rotonda del cementiri amb la N-240 i un altre a la cruïlla de la mateixa rotonda amb la Ll-11, al costat del polígon Neoparc. Dos mesos més tard, el 25 de maig, la Regidoria de Promoció i gestió de l’habitat urbà i rural i la sostenibilitat va enviar als promotors una notificació de proposta de resolució en què estableix, entre les condicions per obtenir la llicència municipal d’establiments oberts al públic d’espectacles i activitats recreatives, l’obligatorietat de construir els dos passos de vianants esmentats. El 29 de juny el departament de territori i Sostenibilitat de la Generalitat va enviar a l’alcalde de Lleida un informe de l’ATM en què s’advertia que al pla de mobilitat de la discoteca s’havien “detectat mancances que caldria resoldre” i instava a “definir la proposta de servei de transport públic que enllaci el centre urbà de Lleida amb el complex d’oci amb caràcter fix i no només en cas d’esdeveniments especials” com havia proposat l’empresa.