Lleida

Totes les notícies


La Paeria amplia els serveis de la campanya de temporers perquè puguin seguir el confinament

S’ha instal·lat una carpa al costat dels pavellons 3 i 4 de Fira de Lleida, perquè les persones usuàries hi puguin romandre durant el dia Tindran servei de dinar, que se sumarà a l’esmorzar i sopar amb què ja comptaven L’Ajuntament de Lleida amplia els servei de la campanya dels temporers per facilitar que els usuaris puguin complir el confinament ordenat per la Generalitat. La Paeria ha habilitat una carpa cedida per la Diputació de Lleida al recinte de Fira de Lleida, en una zona ombrejada a pocs metres dels pavellons 3 i 4, perquè les persones que hi pernocten puguin romandre durant el dia en un espai cobert i amb serveis. Es tancarà un perímetre de 61.700m2 -pavellons 3 i 4 inclosos- perquè comptin, a més, amb un espai exterior ampli. Així mateix, l’atenció a les persones temporeres s’ampliarà amb un nou àpat, el dinar, que s’oferirà a la nova carpa, que estarà equipada amb taules i cadires. Fins ara, la campanya incloïa esmorzar i sopar als pavellons que, durant el dia, romanen tancats. L’Ajuntament de Lleida i les entitats amb què presta el servei d’atenció a persones temporeres -Creu Roja, Sant Joan de Déu, Arrels, Cáritas i FOCCS- organitzaran activitats lúdiques per a les persones usuàries, per amenitzar les jornades del confinament. La nit passada, 182 persones han dormit en els pavellons 3 i 4 de Fira de Lleida. La Paeria començarà a prestar entre demà i dijous l'ampliació dels serveis als temporers.  

Pueyo "Sense entitats com Arrels, Lleida seria una ciutat molt més hostil i menys solidària"

El paer en cap ha visitat avui els diversos centres que gestiona aquesta fundació per lluitar contra la pobresa i ha elogiat la tasca que desenvolupa El paer en cap, Miquel Pueyo, ha visitat aquest matí els diversos centres que gestiona la fundació Arrels Sant Ignasi: la Botigueta del carrer Bruc, el Centre de Reducció de Danys del carrer Boters i el Centre Obert del carrer Panera. Pueyo ha pogut conèixer de primera mà la tasca que desenvolupen i ha destacat la importància de comptar a la ciutat amb entitats que fan una feina social tan important com Arrels Sant Ignasi. "Arrels és una història d'èxit, des de fa ja vint-i-sis anys, amb un nombre molt important de persones voluntàries que estan donant un cop de mà, lluitant contra l'exclusió social, proporcionant aliments i suport a aquelles persones que estan en l'espai més exterior de la nostra societat. Si a més a més de les estructures de l'administració, no tinguéssim entitats com Arrels Sant Ignasi Lleida seria una ciutat molt més hostil i menys solidària. El que fa Arrels és donar-nos a tots plegats esperança", ha afirmat l'alcalde.  El paer en cap ha estat acompanyat per la regidora d'Educació, Drets Civils, Feminisme i Cooperació, Sandra Castro, i per la pròxima regidora de Persones, Comunitat i Agenda 2030, Mariama Sall, el nomenament de la qual tindrà lloc en el pròxim ple municipal. Plegats han pogut conèixer les instal·lacions d'Arrels i els serveis que ofereixen de subministrament d'aliments, atenció sanitària i centre de dia per a persones sense llar amb tallers terapèutics, rober, dutxes, perruqueria, consigna i farmaciola. A més, Arrels també du a terme una tasca de sensibilització cap a la resta de la ciutadania sobre la pobresa.

La Paeria triplica l'ajuda econòmica a famílies per a aliments durant l’estat d’alarma

S’han incrementat les sol·licituds de famílies als serveis socials municipals per rebre suport econòmic per la crisi sanitària originada per la Covid-19, sobretot en el darrer mes. L’Ajuntament de Lleida ha incrementat les ajudes a famílies de la ciutat destinades a la compra d’aliments durant l’estat d’alarma. La sol·licitud d’ajuts ha augmentat especialment el darrer mes, el segon de confinament, amb més tramitacions i persones beneficiàries. La Paeria, a través de la Regidora de Polítiques per als Drets Socials, ofereix diferents línies d’ajuts, d’acord a les necessitats que s’indiquen. La partida destinada a ajuts tramitats d’urgència per a alimentació s’han triplicat. La mitjana en el període de gener i febrer va ser per un import de 12.939 euros, per a 42 ajuts. En el darrer mes (del 12 d’abril al 12 de maig) ha estat de 38.505 euros, distribuïts en 106 ajuts. Aquest suport econòmic permet que la família faci compres setmanals per un valor i un període de temps que es determina segons els ingressos i la situació de cada cas. També s’ha multiplicat l’ús de targetes d’emergència. La mitjana dels mesos de gener i febrer va ser d’11 targetes. Del 12 de març al 12 d’abril (el primer mes de confinament) la xifra emesa van ser 41. Del 12 d’abril al 12 de maig (segon mes de confinament) s’han tramitat 51 targetes d’emergència, que beneficien 143 persones, de les quals 49 són menors. Aquest és un recurs que permet fer una compra immediata per atendre situacions de vulnerabilitat. És a dir, s’activa quan es detecta que una persona està en situació greu de falta d’aliments i els serveis socials realitzen de manera urgent una compra directa. En general, la partida econòmica destinada al conjunt d’ajudes, que poden ser de diferent tipus, com habitatge, infància, etc., s’ha dotat d’un 30 % més, arribant als 60.500 euros, sobretot, com s’ha comentat, per la compra de productes alimentaris.

La Paeria realitza 12.000 trucades a persones usuàries de la Teleassistència durant el confinament

El servei, que l'ajuntament ofereix gratuïtament, ha incrementat un 40% les trucades respecte al que és habitual S’han registrat 119 nous beneficiaris, amb la instal·lació de TAD o amb el nou servei telefònic gratuït 900 50 50 60 habilitat per reduir el risc de contagi amb visites domiciliàries no urgents L’Ajuntament de Lleida vetlla especialment per col·lectius vulnerables en l’actual estat d’excepcionalitat, com les persones grans que viuen soles El servei de Teleassistència, que l’Ajuntament de Lleida ofereix gratuïtament, ha realitzat 11.959 trucades a persones usuàries de la ciutat durant el període de confinament arran de la crisi sanitària per la Covid-19. Aquest volum de trucades s’ha registrat des que va començar l’estat d’alarma i fins el 21 d’abril. Habitualment, en un mes, es fan entre 8.000 i 9.000 trucades, pel que el creixement en el darrer mes ha estat d’un 40 per cert, que respon al reforç que s’ha fet telefònicament donada la situació d’excepcionalitat. Una dada a tenir en compte en les trucades rebudes, que és similar a la mitjana habitual –fluctuen entorn a les 3.500-, és la seva durada. El temps d’atenció de la trucada ha passat de d’1 minut 48 segons, de mitjana els mesos de gener i febrer, als 5 minuts (en concret, 4’58’’) la segona quinzena de març. És a dir, s’ha més que duplicat el temps que dura la trucada. Pel que fa a nous beneficiaris, a partir del 13 de març s’han registrat 119 altes –fins el 21 d’abril-. Els nous usuaris es distribueixen en dues tipologies: instal·lacions normals del TAD (29) i d’activació de la línia gratuïta 900 (90). D’una banda, si es requereix una alta urgent, es fa la instal·lació de forma habitual al domicili, accedint-hi amb les mesures de protecció corresponents. Si la persona no disposa de terminal i té una necessitat, s’ha habilitat un nou servei amb una línia gratuïta per atendre-la i evitar riscos de la visita domiciliària (veure desglossament a sota).

La Paeria habilita el centre obert del c/ Companyia com a refugi nocturn d’acollida

El servei d’allotjament entra en funcionament aquesta nit i té una capacitat per a 39 places, que complementen les 70 contractades a Jericó, per atendre els necessitats d’urgència residencial en aquesta època de l’any. Fins ara s’han atès 224 persones i s’han fet 1.644 pernoctacions La regidora Regina Cairol ha explicat que la voluntat de l’equip de govern és fer inversió social per avançar cap a una societat més inclusiva L’Ajuntament de Lleida ha habilitat el centre obert del carrer Companyia, 1, com a refugi nocturn d’acollida, per donar resposta a la necessitat d’urgència residencial en el marc del Pla Iglú. El nou equipament ja entrarà en funcionament aquesta nit. Disposa d’una capacitat per a 39 places, amb hamaques es distribuiran en les diferents sales, i reuneix les condicions necessàries per al servei d’allotjament. Fins a la data, el Pla Iglú ha atès 224 persones i s’han realitzat 1.644 pernoctacions. El Centre Cívic de Balàfia, que ha fet les funcions de refugi, ha tingut una mitjana de 15 persones per nit. La regidora de Polítiques per als Drets Socials, Regina Cairol, ha explicat que, tal com es va informar als veïns de Balàfia, aquest era un espai provisional alternatiu a l’allotjament residencial d’urgència que es presta a la Fundació Jericó. Amb l’activació del nivell 1 d’iglú, hi ha dèficit de places disponibles per donar cobertura a les necessitats de les persones sense sostre, pel que es va optar per Balàfia com a espai habilitat d’urgència. Aquest dimecres, Cairol, juntament amb la regidora Elena Ferre, es van reunir amb l’entitat Som Veïns del Centre Històric per informar-los del trasllat del refugi, que acostuma a estar operatiu fins a finals de març i principis d’abril. En aquest sentit, l’equip de govern manté el compromís d’esponjar els serveis socials al barri i d’aplicar polítiques per dignificar-lo, encara que les circumstàncies han derivat a què s’hagi de recórrer a aquest recurs del Centre Històric com a refugi hivernal.

Pueyo afirma que els serveis d’atenció social són un dels eixos principals de la Paeria

Els serveis d’atenció social són un dels eixos principals del govern de la Paeria, que juntament a altres àmbits com l’habitatge social o l’educació, formen part de la Lleida Justa i Compromesa, a la qual destina més recursos econòmics del pressupost municipal. El paer en cap, Miquel Pueyo, ha visitat aquest dimarts les dependències dels serveis d’atenció de Cappont i del Centre Històric, per determinar quines són les necessitats en aquests equipaments i poder oferir una atenció a les persones en les millors condicions possibles. A Cappont, l’alcalde ha establert contacte amb els serveis d’atenció primària de zona 4 (Cappont, Bordeta i Magraners) i l’Equip d’Atenció a la Infància i Adolescència (EAIA), i al Centre Històric, amb els serveis d’inclusió (vinculats al treball social, els educadors i la informació, acollida i menjador social, entre altres). La Paeria, com ha apuntat Pueyo, treballa amb pràcticament totes les franges i parcel·les de la vida de les persones i un dels terrenys més sensibles és el que té a veure amb els serveis socials. En aquest sentit, ha comentat que en moltes ocasions el personal pateix una situació d’estrès i de tensió, i que ha de desenvolupar el seu treball en condicions especialment dures. Això, però, “no significa que siguin insensibles i necessiten millors condicions, més espai i més ben adaptat”, ha afegit. D’aquesta visita i de les que està fent als diferents àmbits de treball de les regidories de l’Ajuntament de Lleida, per conèixer l’entorn, les funcions i les circumstàncies en què es treballa, es farà una llista amb les necessitats existents i s’establiran les prioritats. Amb els recursos de què es disposi, s’intentarà donar resposta. La regidora de Drets Socials, Regina Cairol, ha acompanyat a l'alcalde durant la visita.

Activat el Pla Iglú a la ciutat de Lleida

En el marc de l’allotjament hivernal d’urgència, l’Ajuntament ha activat la nit de dijous 14 de novembre el Pla Iglú per prevenir les conseqüències del fred en la població més vulnerable. El projecte ofereix atenció social durant tot el dia, de dilluns a diumenge. A més de Jericó s’habilitarà un espai al Centre Cívic de Balàfia per atendre les persones que ho necessitin i es continua treballant per trobar l’emplaçament més adequat per oferir aquest servei. L’Ajuntament de Lleida activa aquest dijous el Pla Iglú en el marc del programa d’allotjament hivernal d’urgència, que pretén prevenir les conseqüències del fred en la població més vulnerable. L’equipament de la Fundació Jericó és l’espai on s’ofereixen places dins d’aquest pla, que complementen l’atenció de les persones que s’atenen des dels Serveis Socials i l’Àrea d’Inclusió. A més, s’habilitarà un espai al Centre Cívic de Balàfia, com a espai refugi per donar resposta a les necessitats que puguin sorgir arran de la baixada de les temperatures i es continua treballant per trobar l’emplaçament més adequat per oferir aquest servei. S’ha de tenir en compte que fa una setmana es va iniciar l’allotjament hivernal d’urgència i des del 7 de novembre s’ha atès una mitjana de 78 persones. A partir d’aquest divendres, les places disponibles per al Pla Iglú són 20 places a Jericó, de les 70 contractades per la Paeria en aquest equipament per atendre també casos d’inclusió i de seguiment de zones; 10 places més a Jericó que cedeix la fundació i les 40 hamaques al Centre Cívic de Balàfia fins que es trobi un espai més adequat. El projecte té un procediment i criteris d’admissió que responen a dues situacions: -quan les temperatures baixen de 2 graus o les condicions meteorològiques són adverses o representen risc per a la salut de les persones -tot i no assolir els 2ºC- es notifica l’activació de la situació 1 del Pla Iglú.

La Paeria farà un pla de treball per la millora del Centre Històric

La regidora de barri, Montse Pifarré, acompanyada per les també regidores Regina Cairol i Elena Ferre, s’ha reunit amb la plataforma Som Veïns per escoltar les seves demandes i explicar les primeres actuacions que s’han dut a terme. La Paeria presentarà d’aquí a tres mesos un pla de treball per la millora del Centre Històric. Aquest ha estat el compromís que han expressat la regidora del barri i tinenta d’alcalde Montse Pifarré i les regidores de les Polítiques per als Drets Socials, Regina Cairol, i la de Transparència i Lluita contra la corrupció, Elena Ferre, amb els representants de la plataforma Som Veïns en una reunió que han mantingut aquest dimecres a l’Ajuntament. Les regidores han escoltat les demandes dels membres de la plataforma, que agrupa a diferents col·lectius del Centre Històric, que han anat en la línia de demanar una dignificació del barri, un objectiu que també comparteix el govern municipal. A més, se’ls hi ha explicat les primeres actuacions que s’han dut a terme, principalment en l’àmbit dels Serveis Socials. En una pròxima reunió, passat el termini fixat, es concretarà la presentació d’aquest pla de treball i es farà un repàs de les actuacions que ja s’hagin endegat. Una d’aquestes primeres actuacions serà la constitució d’una taula institucional interdepartamental amb la Generalitat per abordar la situació de les famílies més desfavorides.