L’altra ciutadania de quatre potes

Josep Maria Baiget, portaveu del grup municipal ERC-Avancem

Convivim amb dues realitats. Per una banda, els animals ben atesos pel veïnat responsable i complidor amb la llei, que cobreix les seves necessitats bàsiques d’alimentació, higiene i escalf emocional, els identifica amb xip i els censa a l’ajuntament. Fins aquí res a dir: és la demostració que formem part d’una societat madura i sensible envers els animals de companyia.

Ara bé, com que el món no és de color rosa i la realitat ens posa al seu lloc dia a dia, tenim davant nostre la cara fosca que pateixen molts d’aquests éssers vius, concretament els gats i els gossos, els quals  de forma ancestral han conviscut amb l’ésser humà.

Els ajuntaments tenen encomanada la competència de fer-se responsables del control, atenció -si cal- i vigilància dels nostres animals de companyia i aquí és on s’enfoca aquest article.

El govern municipal de la Paeria de Lleida:
-Té desateses més de 35 colònies de gats assilvestrats al nostre municipi, on  sobreviuen en condicions d’il·legal salubritat i a l’atzar, en el millor dels casos, de veïns alimentadors els quals són l’únic referent per la seva supervivència i mínima seguretat.
-Té aprovades unes ordenances fiscals les quals mostren un desinterès i una laxitud en permetre que hom pugui disposar d’un gos potencialment perillós amb una taxa fiscal irrisòria, element que hauria de servir per des incentivar, d’entrada, certs propietaris de tenir gossos potencialment perillosos, ja que tenim constància de males praxis en disposar d’aquests animals.
-Disposa d’un centre d’acollida d’animals de companyia que no dóna resposta al 100% dels abandonaments, la qual cosa genera tensió i ha comportat durant tots aquests anys la necessitat que entitats animalistes s’hagin hagut d’organitzar per atendre molts gats i gossos arran d’aquest incompliment del govern municipal.
-Tot i que la ciutadania disposa de més de 323 fonts per a beure aigua a la via pública, no li passa el mateix als nostres animals de companyia que passegem i tenen també necessitat d’hidratació.

Des del grup municipal d’ERC-Avancem hem elaborat i presentat nombroses propostes per tal de donar resposta a aquesta desídia manifesta en els camps que hem exposat. Entre les iniciatives destaca, en primer lloc, l’ampliació dels bòxers a les instal·lacions del Centre d’Acollida d’Animals de Companyia (CAAC), que ben aviat estarà acabada. Altres demandes que hem reclamat es refereixen a l’impuls d’una xarxa de voluntariat per al CAAC, l’accés d’animals de companyia als autobusos, la creació d’un comitè ètic a les fires i exhibicions d’animals, l’adaptació de fonts o millores en les zones d’esbarjo.

Reivindiquem una actuació transversal, coordinada i sostinguda en el temps per tal de garantir dignitat als nostres animals que malauradament “no ens fan companyia” sinó que sobreviuen amb aquests drets bàsics manllevats, en primera instància per persones infractores i no dignes de ser-ne propietàries i, per una altra banda, igual o més greu, per la manca de compromís del govern municipal de disposar d’aquest pla d’actuació que passaria per:
1.    Endegar polítiques fiscals per a des incentivar la tinença de gossos potencialment perillosos.
2.    Atendre i gestionar les més de 35 colònies de gats assilvestrats de la ciutat.
3.    Campanyes de sensibilització diana, és a dir, cercant impacte de resposta en zones i persones concretes.
4.    Un pla d’esterilització de la nostra fauna domèstica amb l’assignació d’un pressupost que hi doni facilitats a les persones propietàries.
5.    Un Pla de control, sostingut en el temps, mitjançant una unitat específica de la Guàrdia Urbana dedicada prioritàriament en el control a la via pública dels abandonaments, maltractaments i incompliments de la norma vers els nostres animals de companyia.

Tota societat que vulgui ser reconeguda com a culta, sensible i madura el seu termòmetre passa per la qualitat en l’atenció als altres ciutadans de quatre potes.