Totes les opinions

Jaume Rutllant, regidor de Ciutat i Cultura

Per unes biblioteques que creïn comunitats

Una de les missions que ens vam establir com a govern municipal – i que és una de les marques d’identitat d’Esquerra Republicana – és la de garantir l’exercici dels drets culturals de la ciutadania de Lleida. La declaració de Friburg sobre drets culturals parla en el seu article 5 del dret de tota persona a l’accés i participació en la vida cultural de les comunitats a les que decideixi pertànyer.

Montse Pifarré, tinenta d'alcalde i regidora de Recursos Municipals, Hisenda i Salut

Canvi de paradigma postCovid

Hem deixat enrere el 2020, un any que quedarà marcat a la història per aquesta pandèmia que, a pesar d’haver estat vaticinada i esperada pel món científic, ens ha agafat per sorpresa i ens ha costat massa d’entendre i reaccionar. La pandèmia ha portat estupefacció, por, pèrdues de vides, patiments físics i psíquics, una sacsejada important del nostre sistema sanitari i, finalment, un greu trasbals en l’economia global.

Sandra Castro, tinenta d'alcalde i regidora d'Educació, Cooperació, Drets Civils i Feminismes

Dibuixos d’infants per construir el present i el futur que volen

Són dies estranys, probablement les festes més atípiques que viurem en la nostra vida. La realitat ha imposat la distància dins de les famílies per protegir-nos els uns als altres, especialment les persones grans. En les llars on hi ha infants, aquests dies s’han pogut viure, en certa manera, com un regal. Moltes famílies, però, han evitat l’encontre amb altres familiars, especialment trobades entre padrins i infants, la relació d’estima més pura, més incondicional que hi ha dins de les famílies, la més necessària pel benestar emocional d’uns i altres.

Ignasi Amor, regidor de Joventut, Festes i Tradicions

2020: l’any més transformador per les nostres festes i tradicions

La capacitat d’adaptació ha estat un dels grans aprenentatges que ens ha donat el passat 2020; l’any de la resiliència, l’era de l’ara. Un any on no hem pogut fer gaires plans perquè a cada acte, a cada celebració i a cada concert estàvem pendents de les noves mesures per prevenir la Covid-19 (tal com hi estem encara a dia d’avui). Sovint, perdem el fil sobre quin és l’origen de les nostres tradicions.

Miquel Pueyo i París, Paer en Cap

Serem aurora

En cap indret del planeta, el balanç del 2020 no serà el que esperàvem a principis d’any. A Lleida, tampoc. A mitjans de març, no podíem saber a què ens enfrontàvem exactament. Als canvis que havien de venir i a les transformacions que experimentaria la nostra vida. Ens hem trobat exactament davant del que es coneix com a “cigne negre”; és a dir, un esdeveniment altament improbable que ho capgira tot.

Jordina Freixanet, 2a tinent d'alcalde i regidora de Govern Obert, Qualitat Democràtica i Institucional

Un Pacte Social per a una Lleida millor

El passat dimarts, 15 de desembre, vam formalitzar la signatura del nou Pacte Social per a la ciutadania, un instrument que estableix el marc de col·laboració entre l’Ajuntament de Lleida i els sindicats més representatius de la ciutat: Comissions Obreres (CCOO) i la Unió General de Treballadors (UGT). L’objectiu compartit d’aquest nou Pacte Social, que tindrà vigència fins el 2023, és aconseguir una Lleida més connectada, més justa, més compromesa i més cohesionada.

Mariama Sall, regidora de Persones, Comunitat i Agenda 2030

Invisibles que ara són ben visibles

Fa pocs mesos que vaig assumir l’enorme responsabilitat de ser regidora de la Paeria. És des d’aleshores que participo també a les tertúlies radiofòniques i utilitzo aquests espais d’opinió a la premsa escrita per traslladar de la millor manera possible la feina que fem a la regidoria de Persones, Comunitat i Agenda 2030.   La gent considera que parlo poc, inclús hi ha qui ho confon amb absentisme, jo prefereixo creure que escolto i observo molt.

El secret de la ciutat educadora

Demà, dilluns 30 de novembre, se celebra el 30è aniversari de la Carta de Ciutats Educadores i el Dia Internacional de la Ciutat Educadora. Per commemorar aquest aniversari, l’Associació Internacional de Ciutats Educadores –de la qual Lleida també forma part– ha elaborat una nova Carta de Ciutats Educadores, adaptada als nous temps i a les necessitats d’avui. Els municipis amb representació al I Congrés Internacional de Ciutats Educadores, celebrat a Barcelona l’any 1990, van recollir en la Carta inicial els principis bàsics per a l’impuls educatiu de la ciutat.

L’hora de la Reforma Horària

Fa relativament poc temps que paraules com “reforma horària”, “conciliació” o “feminització” formen part del nostre dia a dia, a les tertúlies de la ràdio, o bé al Parlament, als plens dels ajuntaments i també a la premsa o als mitjans de comunicació. Aquesta setmana llegia un reportage extens publicat en un mitjà nacional que aportava dades, història i context a la Reforma Horària per entendre els beneficis d’aquest canvi en els usos horaris i una menció especial per aprofitar el moment que estem vivint.