Lleida

Totes les opinions

Montse Pifarré, tinenta d'alcalde i regidora de Recursos Municipals, Hisenda i Salut

Els pressupostos realistes

La presentació i aprovació dels pressupostos municipals és, de llarg, el moment més important de l’any per a una regidora d’Economia. En un exercici de responsabilitat, abans de definir els comptes per al proper any cal conèixer l’estat econòmic en què es troba el consistori analitzant què s’ha fet fins al moment i, aleshores sí, establir les bases dels propers mesos. En això hem treballat les darreres setmanes i, fidels a la voluntat de transparència d’aquest nou govern municipal, això us presentarem els propers dies.

Miquel Pueyo i París, Paer en Cap

Els Premis Lleida i els drets del lector

Divendres, 15 de novembre, es van concedir els premis Josep Vallverdú i Màrius Torres a Lleida. El periodista de Santa Margarida i els Monjos Jordi Romeu ha guanyat el premi d’assaig amb ‘Les Arnes de Bendicó’, i la sabadellenca Anna Garcia ha guanyat el 24è Premi de Poesia Màrius Torres amb el ‘Dietari del buit’. Competien enguany 21 originals en el Vallverdú i 65 en el Màrius Torres, ambdós en el marc dels Premis Literaris Lleida, organitzats conjuntament per la Paeria i la Diputació de Lleida.

Jaume Rutllant, tinent d'alcalde i regidor de Ciutat i Cultura

Ha de ser neutral, la cultura?

El de la neutralitat és un argument que sovint s’empra per segrestar el debat i silenciar l’adversari. Fa temps que sentim a parlar de neutralitat de les vies i els edificis públics a aquells que se senten incòmodes amb la lliure expressió d’idees que col·lideixen amb les seves. En el fons, aquestes reclamacions de neutralitat emmascaren unes relacions de poder i domini que malden per perpetuar-se imposant determinat discurs i mantenint l’statu quo.

Jordina Freixanet, 2a tinent d'alcalde i regidora de Govern Obert, Qualitat Democràtica i Institucional

Sucs i Raimat, ciutat compartida

Són molts els reptes, moltes les coses a canviar, a millorar i a fer-les més accessibles. La política – i encara més la política municipal – és una eina clau per a poder incidir directament en la vida de les persones, per a poder canviar-la a millor i que aquests canvis tinguin un efecte directe en la vida quotidiana de les persones. Des que es va aprovar el cartipàs, el passat 1 de juliol, tinc l’honor i l’enorme responsabilitat de ser la interlocutora de la Paeria amb les dues Entitats Municipals Descentralitzades (EMD): Sucs i Raimat.

Montse Pifarré, regidora de Recursos Municipals, Hisenda i Salut

Unes ordenances més justes, ecològiques i socials

Per deixar les coses tal i com estaven, no ens calia venir. Ho vaig dir al Ple extraordinari del passat dilluns i ho torno a repetir avui, en aquestes pàgines. Vam entrar a la Paeria amb la convicció que les coses es podien fer d’una altra manera, i ens ho hem aplicat – també – en el marc econòmic. Aquest passat dilluns, 21 d’octubre, vàrem presentar les noves Ordenances Fiscals per a l’any 2020, unes ordenances basades en l’acord d’aquest govern d’entesa per caminar cap els objectius que ens vam marcar entre tots a l’inici de la legislatura: fer de Lleida una ciutat propera, connectada, justa, compromesa, saludable, valenta i emprenedora.

Regina Cairol (regidora de les Polítiques per als Drets Socials)

La Lleida Justa: voluntat i compromís social

El passat 20 de setembre donàvem per acabat el pla de xoc iniciat per la campanya dels temporers 2019 a Lleida. Sota la responsabilitat que ens havia dipositat la ciutadania, el nou govern a la Paeria endegava l’avaluació de la campanya i començava la planificació del disseny la campanya 2020 dins de l’àmbit estratègic de la “Lleida Justa”, la ciutat de les oportunitats i les garanties.

Jordina Freixanet, tinent d’alcalde de Govern obert, qualitat democràtica i institucional

La Lleida Valenta: Què és el Govern Obert? (II)

Fa uns dies us vaig explicar les dues primeres propostes que ens han de permetre assolir l’objectiu de la Lleida valenta, que és el de repensar l’administració de la Paeria.   La primera proposta -De la translucidesa a la transparència real- i la segona -De l’audiència a la participació- les podeu recuperar en l’anterior article (publicat el 16 de setembre). Continuem!   Tercera.- De l’administració burocràtica a l’administració oberta:   En aquesta proposta radica la clau de la transformació de les altres tres, atès que es tracta de modificar l’essència de l’administració actual, tot passant del model burocràtic al model d’administració oberta i per fer-ho cal treballar en la consciència col·lectiva dels veritables motors de l’administració: els seus empleats.

Miquel Pueyo i París, Paer en Cap

Els comptes clars...

La legislació vigent estableix per als ajuntaments un límit d’endeutament que equival al 110% dels seus ingressos corrents. Per sobre d’aquest límit restringeix completament les noves operacions d’endeutament i obliga a elaborar un pla de sanejament que inclogui pujada d’impostos i reducció de despeses. El deute actual de la Paeria ascendeix a 175 milions d’euros –el 106,76% dels ingressos corrents–; és a dir, molt a prop d’una intervenció completa dels comptes municipals.

Jordina Freixanet, tinent d’alcalde de Govern obert, qualitat democràtica i institucional

La Lleida Valenta: Què és el Govern Obert? (I)

El principal objectiu de l’aliança per al govern obert (https://www.opengovpartnership.org) és reforçar els vincles que uneixen la ciutadania amb els seus governants establint una major transparència, participació, diàleg, col·laboració i retiment de comptes entre ells perquè els ciutadans puguin ser no només receptors del desenvolupament de les polítiques públiques, sinó també partícips en l’elecció, el disseny, la implementació i l’avaluació d’aquestes.